Toyota Avensis har alltid vært en populær bil i Norge. I fjor ble den Norges tredje mest solgte bil, mens den hittil i år ligger på en komfortabel sjetteplass på statistikken. Tilbakegangen skyldes sannsynligvis en del tøffe konkurrenter- både i eget segment og i andre segmenter. Derfor har Toyota nå tatt noen grep for å oppdatere familiebilen.

Ved første øyekast kan det se ut som forskjellene er minimale, men hvis man kikker nærmere etter eller stiller opp de to modellene ved siden av hverandre, vil man raskt se at den oppdaterte modellen har et mye mer sportslig uttrykk. Det kommer i hovedsak av smalere og bredere frontlykter samt et mye større luftinntak i grillen. På baksiden er forskjellene mindre, og det er i stor grad kun lyktene som skiller de to.

På innsiden sier Toyota at de har fokusert på å heve den opplevde kvaliteten og redusere støy og vibrasjoner. Det er til en viss grad merkbart, og på enkelte steder har det blitt litt mykere materialer. Setene har også fått en liten oppgradering med bedre sidestøtte.

Utstyrsnivåene har fått litt nytt innhold. Bestselgermodellen Advance (nest laveste nivå) har blant annet navigasjon som standardutstyr. Modellen over, som kalles Executive, har fått seter i skinn og alcantara som standardutstyr.

BEDRET KVALITET: Den opplevde kvaliteten i interiøret har blitt en smule bedre takket være nye materialer. © FOTO: Toyota

Tekniske data, Toyota Avensis 2,0 D-4D stv.

  • MOTOR, CM3: 1998
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 124/3600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 310/1600-2400
  • EGENVEKT, KG: 1520
  • TILHENGERVEKT, KG: 1600/500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 478/181/148
  • BAGASJEROM, LITER: 543-1609
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 119
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,1
  • TOPPFART, KM/T: 200
  • PRIS FRA, KR: 299.800

Oppgradert motor med lavere utslipp

De tekniske endringene i selve konstruksjonen er ikke spesielt store. Det er i hovedsak snakk om omarbeidede støtdempere, tykkere stabilisatorstag bak, litt raskere rattutveksling og en stivere ramme foran. I tillegg har den fått litt ekstra lydisolering.

På veien oppleves ikke forskjellene i kjørefølelse som spesielt store. Vi kan ane noen marginale forskjeller når det kommer til innstyring og stabilitet i svingene, men det har ikke gjort Avensis til en seriøs konkurrent til Mondeos kjøreegenskaper. Støynivået virker også å ha blitt en smule bedre, men det får vi først det endelige svaret på når vi får testet bilen på norsk jord.

På ett punkt er imidlertid endringene relativt store - og det påvirker ikke minst prisen. Bestselgermodellen 2,0 D-4D har nemlig fått en omfattende oppgradering. Denne består blant annet av ny turbo, lavere vekt og en del andre tekniske småting som reduserer forbruk og utslipp betraktelig. For mens dagens modell har et utslipp på ikke spesielt imponerende 141 g/km i sedanversjonen, vil neste års modell ikke slippe ut mer enn 119 g/km. Det er omtrent på samme nivå som konkurrentene med 1,6-liters dieselmotor under panseret. Det oppgitte forbruket synker fra 0,55 l/mil til 0,45 l/mil.

Lavere pris

Takket være endringene har motoren også fått en flatere momentkurve. Det betyr at den blir mer lettkjørt enn den har vært tidligere, men vi opplevde ikke at kjøreopplevelsen var veldig annerledes enn tidligere. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig cirka 400 o/min lavere enn på den utgående modellen.

Toyota sier at avgiftsbesparelsen som kommer av det reduserte utslippet kommer kunden til gode. Den utgående modellen ville kostet 330.500 kroner med nye avgifter neste år. Med en pris på 319.900 kroner i Advance-utgave er det ingen tvil om at Avensis har tatt et stort steg nærmere konkurrentene som leveres med 1,6-liters motorer. I tillegg kan man få en utstyrspakke som inneholder 17-tommers felger, mørke ruter og bi-xenon-lys for i underkant av 10.000 kroner. Det betyr at en bil med alt man trenger av utstyr koster 329.800 kroner.

De første bilene vil være i butikkene i løpet av februar, og vi tror nok at denne oppdateringen, spesielt på motorfronten, gjør at Avensis vil beholde posisjonen som en av Norges aller mest populære familiebiler i noen år til. Om den holder seg like godt frem til arvtageren kommer om tre-fire år gjenstår imidlertid å se.

Les også:

10 gode bruktbiler med firehjulsdrift

Dette er bilene som holder seg best i verdi

Disse bilene har færrest feil

OPPGRADERT MOTOR: Bestselgermotoren 2,0 D-4D har fått endringer som senker forbruk og utslipp betraktelig. © FOTO: Toyota

NOK PLASS: Bakseteplassen er ikke best i klassen, men det er nok plass til voksne. © FOTO: Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!