Dagens A4 har helt siden lanseringen i 2007 vært en bil som har scoret godt i våre tester. Men med en Mercedes C-klasse med en veldig vellykket midtlivsoppgradering og en flunkende ny 3-serie like rundt svingen, er det godt at Audi tar grep.

Og det er de flinke til; Audi gir nå A4 det lille løftet den trenger for å holde seg på nivå med nevnte konkurrenter i noen år til.

Mange bekker små

Nye A4 er langt ifra noen revolusjon, men et godt eksempel på evolusjon. Et langt fra ukjent fenomen når det gjelder ingeniørene fra Ingolstadt - uten at det ligger noe negativt i det. Endringene fra dagens modell er nemlig ganske små, men til gjengjeld ganske mange. En polering av et allerede godt produkt, kan man si.

De mest synlige er uten tvil endringene på eksteriøret. Ny grill, nye lykter, nye tåkelys, nytt panser og støtfanger, nye felger og nye LED baklys, skal gi A4 et skarpere og mer moderne design.

Selv om den fortsatt lett kan forveksles med dagens modell, er vi enige i at den ser mer moderne ut. At den nå er enda mer lik storebror A6 ser vi ingen ulemper ved.

Det er også gjort designmessige endringer inne i kupeen. A4 har fått nytt ratt med nytt betjeningskonsept, nytt instrumentpanel, nye farger på interiøret og diverse pynt i form av brytere i krom og paneler i sort høyglans. Små grep, men nok til at kjennere legger merke til endringene.

LITEN FORANDRING: Nye A4 er så og si identisk med dagens A4. Litt annen finish, samt en del nytt utstyr er det man merker mest til på innsiden.

LITEN FORANDRING: Nye A4 er så og si identisk med dagens A4. Litt annen finish, samt en del nytt utstyr er det man merker mest til på innsiden. © FOTO: Audi

Mer sofistikert utstyr

I tillegg til nevnte utstyr kan den teknologiinteresserte underholde seg med et oppgradert MMI-system med blant annet Google Earth navigasjon, online trafikkinformasjon, og WLAN hotspot der opp til 8 trådløse enheter kan være på nett i bilen på en gang.

Samtidig har Audi oppgradert Drive Select-systemet som tilpasser bilen etter kjørestil, førerinformasjonssystemet har nå fått tretthetsvarsling, og adaptiv fartsholder med nødbremseassistent om du kjører under 30 km/t er på plass.

Lavt forbruk og utslipp

Som forventet har Audi klart å redusere forbruk og utslipp i nye A4. En snittredusering på 11 % er et sikkert tegn på at de har tatt oppgaven på alvor.

Vi kan nevne eksempler som:

  • A4 3,0 TDI 204 hk: 0,49 l/mil og CO2-utslipp 129 g/km.
  • A4 1,8 TFSI 170 hk: 0,57 l/mil og CO2-utslipp 134 g/km
  • A4 2,0 TDI 136 hk; 0,43 l/mil og 112 g/km

Audi bytter også ut enkelte av motorene i dagens motorprogram. 1,8 TFSI motoren som i dag har 160 hk hopper opp til 170 hk, og erstatter også dagens 2,0 TFSI med 180 hk. Dagens toliters diesel på 170 hk øker til 177 hk, samtidig som 2,7-litersdieselen på 190 hk erstattes av trelitersdieselen vi har kjørt i f.eks. A6 på 204 hk.

Mindre aktuelt for det norske markedet er at 3,2 FSI byttes ut med 3,0 TFSI på massive 272 hk. A4 blir også utstyrt med elektromekanisk styring for å kunne leveres med blant annet styreassistanse for fører.

LIK STOREBROR: Eksteriørendringene gjør at nye A4 blir mer lik storebror A6.

LIK STOREBROR: Eksteriørendringene gjør at nye A4 blir mer lik storebror A6. © FOTO: Audi

Tett i toppen

Kjøremessig er nye A4 så og si identisk med dagens modell. Med andre ord er det en velkjørende bil med ganske så sportslige egenskaper, som gir et veldig dynamisk inntrykk på flotte portugisiske landeveier.

Som nevnt i våre tidligere A4-tester har den et forholdsvis fast understellsoppsett og seter som er forholdsvis harde i stoppen. De flotte veiene gjør at dette ikke er like framtredende som tidligere, så vi gleder oss veldig til å kjøre den over telehiv på norsk vei når de første bilene kommer til landet i februar 2012. Vi noterer oss også noe lavere støynivå i kupéen under testrunden, noe vi får bekreftet av importøren at Audi har gjort en innsats for å bedre.

Marius Tegneby, informasjonsansvarlig hos Møller, forteller at prisen på A4 ikke er klare før det nye statsbudsjettet er 100% i mål. Han røper riktignok at prisene blant de mindre motorene i sortimentet vil ligge på cirka samme nivå som dagens A4, og at de kraftigere motorene vil bli noe rimeligere. 1,8 TFSI 170 hk vil bli rundt 10 000 kroner rimeligere enn dagens 160-hester, forteller han.

Dermed skulle A4 være tilsynelatende hyggelig priset opp mot sine konkurrenter. Litt dyrere enn snittet i mellomklassen, men så byr den også på noe ekstra.

Les også:

Tidligere Audi A4-tester

Slik er nye BMW 3-serie

Vi har kjørt verdens beste sportsbil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!