Små SUV-er er stadig populære her til lands. Blant de aller mest solgte bilene på markedet i år finner vi blant annet Mitsubishi ASX. Biler som Toyota RAV4 , Honda CRV og Volkswagen Tiguan har vært populære lenge. Nå vil også Mazda være med på leken, og lanserer snart en helt ny modell som går rett i strupen på konkurrentene.

I teorien ser den nye CX-5 ut til å innfri mange av kravene nordmenn har til en bil. Med høy sittestilling, mulighet for firehjulsdrift og en gjerrig dieselmotor i kombinasjon med automatgir har den mange av egenskapene til en storselger. Vi tok turen til Bari i Italia for å prøvekjøre nyheten.

Mazda trekker frem at dette er den første bilen hvor den nye Skyactv-teknologien er gjennomgripende.

Det vil si at de har jobbet hardt for å redusere vekt - og dermed forbruk og utslipp. Resultatet er en folke-SUV som i letteste versjon bare veier 1345 kilo.

Til sammenligning veier den letteste utgaven av den evig populære Toyota RAV4 1475 kilo. Det er over hundre kilo forskjell som gir seg til kjenne i både kjøreegenskaper og forbruk.

Nye motorer

På motorfronten kan du velge mellom tre alternativer. På bensinsiden finner du en ny 2-liter 160/165 hester avhengig av om du velger for- eller firehjulsddrift.

Bensinmotoren er uten noen form for overladning, og det betyr at den trenge turtall for å yte sitt beste. Det er mange som ikke ønsker å måtte gire ned for å ha krefter i tide og utide, og da bør man nok heller velge dieselmotoren.

Når det er sagt, har den nye Skyactiv G-motoren som den kalles omkring 20 prosent høyere dreiemoment enn Mazdas forrige toliter. Det er takket være et uvanlig høyt kompresjonsforhold på 14:1. Det vanlige for bensinmotorer er et kompresjonsforhold på rundt 11:1.

MODERNE LINJER: Uansett hva som har inspirert designet, er det liten tvil om at CX-5 er relativt stilig til SUV å være. © FOTO: Mazda

Tekniske data, 2,2 Skyactiv-D AWD

MOTOR, CM3: 2184

EFFEKT, HK VED O/MIN: 150/4500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1800-2600

EGENVEKT, KG: 1530

TILHENGERVEKT, KG: 750/2000

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 454/184/171

BAGASJEROM, LITER: 463

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/65R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: -

CO2-UTSLIPP, G/KM: -

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,4

TOPPFART, KM/T: 197

PRIS FRA, KR: ca. 310 000

De som vil ha diesel kan velge mellom to forskjellige versjoner av en 2,2-liter på 150 eller 175 hester.

Det er ingen tvil om at dette er motoren som vil stå for det aller meste av salget her til lands.

I løpet av våre to korte prøveturer med dieselmotor under panseret, fikk vi et inntrykk av at den var både stillegående og kultivert.

Den er også merkverdig turtallsvillig til dieselmotor å være, og trekker veldig jevnt helt opp til rødmerkingen ved 5200 o/min. Selv i hastigheter hvos man ville mistet førerkortet på en norsk motorvei trekker den godt.

Forskjellen på de to effektvariantene virket imidlertid ikke å være den største rent ytelsesmessig, men det kan kanskje tilskrives automatkassen som satt i den største modellen.

Denne er også nyutviklet, og for første gang kan Mazda tilby en bil som har både automat, firehjulsdrift og dieselmotor - en veldig ettertraktet kombinasjon her til lands.

Den nye automatkassen låser momentomformeren ved kjøring, og dermed skal den i teorien ikke ha noe særlig mer drivverkstap enn de manuelle utgavene.

Den nye automatkassen er både rask og gir en direkte følelse til konvensjonell automat å være. Komforten virket også å være bedre enn i dobbeltclutchkassene flere av konkurrentene bruker.

Hvis du velger manuell girkasse, vil du få en presis sekstrinnskasse med kort vandring som rett og slett er en fryd å operere.

GOD KVALITET: Interiøret er både logisk oppbygd og har god kvalitet. Skjermen kan kontrolleres på tre måter: Ved å trykke på den, ved å bruke knappene på rattet og ved hjelp av knapp- og hjularrangementet foran armlenet. © FOTO: Mazda

Tekniske data, 2,0 Skyactiv-G FWD

MOTOR, CM3: 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN: 165/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 210/4000

EGENVEKT, KG: 1345

TILHENGERVEKT, KG: 680/1800

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 454/184/171

BAGASJEROM, LITER: 463

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/65R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6

CO2-UTSLIPP, G/KM: 139

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,2

TOPPFART, KM/T: 200

PRIS FRA, KR: ca. 295 000

Sportsbilfilosofi

Når det gjelder kjøreegenskapene har Mazda hentet inspirasjon fra sportsbilen MX-5 og uttrykket "Jinba Ittai". Det betyr "Hest og rytter i perfekt harmoni" og spiller på det at føreren skal være i ett med bilen. Dette er første gang uttrykket blir brukt på noen annen bil enn den lille MX-5, og mange entusiaster vil nok føle at det blir litt feil å bruke det på en SUV.

Likevel virker CX-5 som en veldig velkjørende bil, og i de få svingkombinasjonene vi hadde mulighet til å sette den litt på prøve kjentes den unormalt godt balansert til SUV å være.

Plassmessig har aldri disse små SUV-ene hatt noen sjans til å konkurrere med stasjonsvogner. Det gjelder også her.

Likevel er det ikke noe problem å få plass til fire voksne i en bil, og med et bagasjerom på 463 liter bør de fleste behov være dekket. Det er en god del mer i kompaktbiler som Volkswagen Golf og Ford Focus, men likevel et godt stykke unna de nevnte stasjonsvognene som ofte byr på rundt 550 liter.

Setene kan naturlig nok legges ned 60/40, men samtidig har du muligheten til å legge ned kun det midterste setet. Det virker som en god løsning for å frakte for eksempel ski. En annen praktisk detalj er at baksetene kan legges ned ved hjelp av hendler i bagasjerommet.

Bakseteplassen i CX-5 er et stykke unna det man finner i en typisk mellomklassestasjonsvogn. Likevel er det ikke noe problem for undertegnedes nærmere 190 centimeter å få plass "bak seg selv". Det betyr at fire voksne fint kan reise på tur med en bil som dette. Med fem blir nok plassen i baksetet litt for smal.

LEGGES NED: Bagasjerommet er relativt rommelig til kompakt-SUV å være, og baksetene kan legges ned 20/40/60. © FOTO: Pål André Skogen

KOMFORTABLE: Skinnsetene bilen leveres med byr på både god komfort og ditto støtte. Sitteputen er gjort lengre for å tilfredsstille europeiske kropper. © FOTO: Mazda

Under 400 000 for diesel, 4x4 og automat

CX-5 kommer til Norge på vårparten neste år, men prisene er ikke helt klare enda. Det vi har fått vite tyder imidlertid på at CX-5 ikke vil få noen problemer med å konkurrere på pris.

Billigste modell vil være bensinmodellen med forhjulsdrift (for øvrig den eneste av variantene som ikke kan leveres med automatgir). Da starter prisen på rett i underkant av 300.000 kroner. Det er omtrent samme startpris som Tiguan, men den har da en 110-hesters dieselmotor.

Dieselvarianten med forhjulsdrift vil være noe dyrere, og havner sannsynligvis rett i overkant av 300.000 kroner. Hvis du vil ha firehjulsdrift koster den billigste inngangsbilletten deg drøye 360.000 kroner.

Modellen det knyttes størst forventinger til er likevel dieselutgaven med firehjulsdrift og automat. Med et relativt godt utstyrsnivå vil denne koste i underkant av 400.000 kroner.

Les også:

Her er terreng-Passaten

Slik virker 4x4 i de mest populære SUV-ene

De beste bruktbilene med 4x4

KJØRER BRA: Det inntrykket vi fikk på vår prøvetur var at Mazda CX-5 er blant de aller beste SUV-ene når det kommer til kjøreegenskaper. © FOTO: Mazda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!