KONSERVATIVT MARKED: Markedsanalytiker Anders G. Hovde hos TNS Gallup ser ingen trender i det norske bilsalget. Ting er som de pleier. Foto: TNS Gallup=

KONSERVATIVT MARKED: Markedsanalytiker Anders G. Hovde hos TNS Gallup sier ting er som de pleier i det norske bilsalget. Foto: TNS Gallup © FOTO: TNS Gallup

Marianne Kristiansen (35) er den typiske norske bilkunden. Hun går for det trygge og kjente, og kjører årets suverent mest solgte bilmodell med årets oftest valgte karosserifarge: En svart VW Golf.

- VW har alltid vært merket i min familie. Så jeg var aldri i tvil om at det måtte bli en VW, eller eventuelt en Audi.

Egentlig liker Kristiansen å skille seg ut når det gjelder bilmodell. Tidligere kjørte hun en VW Beetle Cabriolet, men nå trengte småbarnsmoren noe mer praktisk. Fem dører. Bagasjerom. Så da ble det en Golf. I svart. Ikke spesielt originalt. Annen hver personbil solgt i Norge i år er svart eller grå.

- Svart er den fineste fargen på biler, synes jeg. Men antageligvis velger mange denne fargen primært fordi de tenker på andrehåndsverdien.

Mens Kristiansen gikk og ventet på sin bestilte sorte Golf, hendte det at hun angret en smule.

- Jeg la jo merke til hvor mange slike som går på veiene. De er jo overalt!

Skiller seg ut på ett område

Men på ett område valgte Marianne Kristiansen annerledes. Hun valgte nemlig en bensinmotor i en tid der dieselbilene dominerer salgsstatistikkene, også for Golf.

Den nye NOx-komponenten i bilavgiften eller en mulig høyere literpris på diesel har ingenting med avgjørelsen å gjøre. Og så langt er det heller ingenting som tyder på at nordmenn er blitt mindre interessert i dieselbiler.

- Jeg kjører ikke mye, så økonomiske argumenter for å velge det ene eller det andre var uinteressante.

- Men jeg liker at bensinmotoren føles kvikk og er veldig stillegående.

Ensformig bilpark

Hvorfor har vi en slik monoton bilpark i Norge?

Biler, bildeler og bilreparasjoner er dyrt her, og biler handles derfor av mange med hjernen snarere enn med hjertet. Driftssikkerhet og potensial for god bruktbilpris er de viktigste faktorene.

Konsekvensen er altså en ganske traust og ensformig bilpark. Det går i velkjente merker som VW, Toyota og Ford, som har seks av ti modeller på årets toppliste. Og typisk nok står de ti mest solgte modellene for cirka 30 prosent av markedet. Man kjøper snarere det som naboen har kjøpt enn det som naboen legger merke til.

Norge er også stasjonsvognlandet fremfor noe. Rundt 30 prosent av nye personbiler er stasjonsvogner. Mens sedan-versjonene er hovedsatsingen fra fabrikken, velger svært mange nordmenn å vente et halvår på den mer bagasjevennlige versjonen.

- Vi har en hytte- og turkultur i Norge, som gjør at mange er opptatt av å ha biler med langt mer plass enn vi normalt trenger. Jeg har også opplevd at utlendinger reagerer på at så mange biler har tilhengerfeste, sier bilanalytiker Anders G. Hovde hos TNS Gallup.

Populært med SUV

Mange velger også en SUV. Kvinner som menn.

- SUV-ene fremstår som solide biler, der man sitter høyt og har god oversikt. Biltypen har også stor troverdighet på de kriterier som norske bilkjøpere setter høyt ved valg av bil; nemlig trafikksikkerhet og driftssikkerhet. I tillegg omtales de gjerne som biler med moderne design, forklarer Hovde.

Nordmenn kjøper også fortsatt primært biler i kompaktklassen, mellomklassen og SUV-klassen. Mens småbilene hersker nedover på kontinentet, utgjør de her bare rundt åtte prosent av salget i 2011. Mens de tre nevnte andre klassene har cirka 80 prosent.

Et paradoks, siden biler er dyre og småbilene er langt rimeligere og mer miljøvennligere i innkjøp og bruk. Men de byr ikke på sikkerhetsopplevelsen og bagasjeplassen kjøpesterke nordmenn vil ha.

Mest solgte bilmodell 1.1-30.11.2011 (privat og biler i næring)

Modell

Antall solgt

Solgt i %

Antall diesel

% diesel

1. VW Golf

6763

5,3

5770

85

2. VW Passat

4193

3,3

4035

96

3. Ford Focus

3900

3,1

3791

97

4. Mitsubishi ASX

3779

3,0

3312

88

5. Volvo V70

3549

2,8

3538

99

6. Toyota Avensis

3539

2,8

2491

70

7. Nissan Quashqai

3351

2,6

2749

82

8. Toyota Auris

3000

2,4

1074

36

9. Skoda Octavia

2970

2,3

2578

87

10. Ford Mondeo

2898

2,3

2872

99

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS

Lotsby 24012011 Mitsubishi ASX Clear Tec=

OVERRASKELSEN: Den største overraskelsen på markedet er Mitsubishi ASX - svært populær både blant kvinner og menn. Foto: Egil Nordlien HM Foto © Egil Nordlien HM Foto

Mest populære farger 2011

Farge

Antall

%

Svart

36 133

28,5

Grå

28 050

22,1

Sølv

16 422

13,0

Hvit

12 260

9,7

Blå

10 177

8,0

Rød

8942

7,1

Brun

7165

5,7

Beige

2502

2,0

Tall fra Opplysningrådet for Veitrafikken AS

Mest solgte bilmodell menn 1.1.-30.11.2011

Modell

Antall solgte

% solgte

1. Mitsubishi ASX

2443

4,6

2. VW Golf

2322

4,4

3. Volvo V70

1984

3,8

4. Toyota Avensis

1940

3,7

5. Nissan Quashqai

1607

3,0

6. Skoda Octavia

1572

3,0

7. Ford Focus

1556

2,9

8. VW Passat

1497

2,8

9. VW Tiguan

1225

2,3

10. Ford Mondeo

1113

2,1

Tall fra Opplysningrådet for Veitrafikken AS

Mest solgte bilmodell kvinner 1.1-30.11.2011

Modell

Antall solgte

% solgte

1. VW Golf

1533

6,6

2. Mitsubishi ASX

902

3,9

3. VW Polo

877

3,8

4. Toyota Auris

769

3,3

5. Nissan Quashqai

665

2,9

6. Ford Focus

635

2,7

7. Toyota Yaris

555

2,4

8. Suzuki Swift

554

2,4

9. Toyota Avensis

494

2,1

10. Ford Fiesta

420

1,8

Tall fra opplysningsrådet for Veitrafikken AS

Sjøtorp 07062011 Ford Focus=

MEST SOLGT: Kompaktklassen er Norges mest populære. Foto: Egil Nordlien HM Foto © Egil Nordlien HM Foto

Salg bilsegment 1.1-30.11-2011

Antall

%

% i 2010

Minibiler

47

0

0,2

Småbiler

7824

8,2

9,4

Kompaktklassen

29 377

30,8

34,0

Mellomklassen

25 694

26,9

23,5

Store biler

8291

8,7

9,4

Luksusbiler

81

0,1

0,1

Flerbruksbiler

1665

1,7

1,4

Terrengbiler/SUV

20 836

21,8

20,3

Sportsbiler

366

0,4

0,4

Andre

1267

1,3

1,3

Tall fra Opplysningrådet for Veitrafikken AS

Andel diesel 2011

% diesel

Januar

70,0

Februar

75,4

Mars

72,5

April

75,1

Mai

77,1

Juni

77,5

Juli

76,5

August

74,5

September

75,6

Oktober

77,0

November

76,6

Desember

Tall ikke klare

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!