Hyundai har hatt en voldsom vekst de siste årene. Det gjelder både her til lands og internasjonalt. Først og fremst er dette fordi de har lansert en rekke nye modeller med gode kvaliteter. Det har rett og slett vært et hamskifte hos den koreanske bilprodusenten.

Nye i30 har mye av de samme linjene i designet som man finner på i40 og ix20. Koreanerne kaller designspråket "Fluidic sculpture". Vi kaller det bare en voldsom utvikling. Forrige generasjon i30 var på mange måter en bra bil, men da vi testet den fikk den kritikk for å være for anonym. Det samme kan ikke sies om denne nye modellen.

LEKRERE INTERIØR: Også interiøret har fått en betydelig oppgradering. Ut fra bildene ser det ut til at koreanerne har hentet inspirasjon fra de europeiske konkurrentene.

LEKRERE INTERIØR: Også interiøret har fått en betydelig oppgradering. Ut fra bildene ser det ut til at koreanerne har hentet inspirasjon fra de europeiske konkurrentene. © FOTO: Hyundai

Rundt 200.000 kroner

Hyundai har ikke sluppet noe informasjon om motoralternativer enda, men vi går ut fra at man vil få mange av de samme valgene som i dag. Det betyr at de viktigste blir bensin- og dieselmotorene på 1,6 liter og med ytelser rundt 100 hester.

i30 konkurrerer i et ekstremt tøft segment. Kompaktklassen domineres av velkjente biler som Volkswagen Golf, Toyota Auris og Ford Focus. I tillegg har man flere gode utfordrere som Mazda3, Kia Cee'd og Citroën C4.

Storebror i40 har imponert oss på mange måter, og derfor er forventingene til den nye kompaktbilen også store. Hvorvidt den innfrir forventingene finner vi ut i løpet av første halvår neste år. Noen mer spesifikk lansering er ikke klar enda, og det samme gjelder prisene. Likevel er det rimelig å anta at den vil ha en startpris i samme område som dagens modell. Det vil si rundt 200.000 kroner for billigste modell.

Les også:

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Her er de 15 beste bruktbilkjøpene

Se de første bildene av nye Toyota Avensis

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!