Mazda har manglet et skikkelig alternativ i klassen for kompakte SUV-er, et marked som per i dag er dominert av biler som VW Tiguan, Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander og ASX.

Nå er det snart slutt på mangelen, for her er helt ferske bilder av den nye Mazda CX-5.

Som navnet antyder, er den mindre enn CX-7. Sistnevnte ble for dyr i Norge til å selge godt.

DESIGNLINJE: Utseendet til Mazda CX-5 viser hvordan fjeset til framtidige Mazda-modeller vil se ut. FOTO: Mazda

Skyactiv

CX-5 er Mazdas første bil utviklet etter et teknisk program kalt Skyactiv, som blant annet skal sørge for lavt forbruk. Skyactiv-programmet skal gripe inn i hele bilkonstruksjonen, blant annet skal nye Mazda-modeller bli lettere og få mer effektive motorer.

Derfor lover Mazda at CX-5 med 2,2-liters dieselmotor og forhjulsdrift skal ha et utslipp på mindre enn 120 g/km, noe som betyr rundt 0,45 liter per mil i oppgitt forbruk.

Viktig for salget i Norge er det også at CX-5 får kombinasjonen firehjulsdrift, automatgir og dieselmotor. Dette drivverkstrekløveret har vist seg å være ettertraktet på flere andre modeller på markedet.

INTERIØR: En smakebit innvendig fra Mazda CX-5. Det er plass til en stor skjerm i dashbordet, slik normen er blitt for nye biler i dag. FOTO: Mazda

Også designlinja er ny. Den kalles Kodo og skal underbygge Mazdas påstand om at dette er en kjørevillig bil.

Mazda CX-5 vil første gang bli vist for publikum under den store bilutstillingen i Frankfurt i september.

- Planen er at bilen skal være i salg i Norge på våren eller senest forsommeren neste år, sier Marina M. Bakkum, informasjonssjef i Mazda Norge, til Vimennbil.no.

SKYACTIV-TEKNOLOGI: Mazda har utviklet et nytt teknologiprogram for sine framtidige biler, der målet er lavere forbruk og lavere vekt. FOTO: Mazda

Ny Honda CR-V

Honda CR-V var en av modellene som i sin tid fikk nordmenn til å åpne øynene for kompakte SUV-er. I verdenssammenheng er CR-V en av de mest solgte SUV-ene.

Nå er fjerde generasjon klar. Til høsten introduseres den i USA, men det vil ta nesten et år før den kommer til Norge.

=

HONDA CR-V: Bildet viser en såkalt konseptutgave av CR-V. Bilen kommer på markedet i Europa om et års tid. FOTO: Honda

Bildet du ser her, viser en konseptmodell, men trolig vil ikke utseendet endre seg my på modellen som med tiden kommer i vanlig salg.

Vi vet ikke så mye om nyheten, men Honda røper at mer effektive motorer skal senke forbruket.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!