Ny motor sørger for at den voldsomme Mercedes-SUV-en er blitt sterkere samtidig som forbruket og utslippet er kraftig redusert.

V8-sugemotoren på 6,2 liter er erstattet av en 5,5 liters V8-motor med biturbo.

Foruten å være rundt 40 kilo lettere enn forgjengeren, er forbruket redusert fra 1,65 liter per mil ved blandet kjøring til 1,18 liter. Altså en nedgang på 0,47 liter per mil.

Dermed er også CO2-utslippet redusert fra svimlende 392 g/km til 276 g/km. Det er fortsatt et formidabelt tall, men sett i lys av at AMG-en har 525 hk (forgjengeren 510 hk) er reduksjonen imponerende.

Akselerasjon er også skjerpet. 0-100 km/t går unna på 4,8 sekunder, mot forgjengerens fem sekunder.

Med AMG Performance-pakke øker det maksimale antall hestekrefter fra 525 hk (386 kW) til 557 hk (447 kW).

Så voldsomme krefter i en bil med såpass høyt tyngdepunkt, er en utfordring for kjøreegenskapene.

Men et nytt Active Curve-system, i kombinasjon med Airmatic luftfjæringer, gjør at den nye AMG-SUV-en skal ta svingene bedre enn forgjengeren.

Les også:

Dette er verdens raskeste fireseters coupé

Denne Mercedes-en knuser alle rekorder

Tidenes hårføner - Mercedes SLS AMG Roadster

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!