Kompakte SUV-er har slått an i Norge, og den nye Subaru XV går rett inn i kjernen av denne bilklassen.

Per i dag er Mitsubishi ASX salgseneren i denne klassen, og den selger svært godt: Til og med november er den Norges fjerde mest solgte bil.

Andre biler Subaru har pekt ut som hovedkonkurrenter, er Nissan Qashqai og Hyundai ix35. Sistnevnte har dessuten Kia Sportage som nær konsernslektning.

I de dyrere versjonene er den dessuten et alternativ til Ford Kuga, Toyota RAV4, og VW Tiguan.

Og selv om Subaru-folkene ikke sier ett ord om det, er den også et betydelig billigere alternativ til merkets egen Forester.

=

YPPER: Subaru XV blir nok en brysom konkurrent i klassen for kompakte SUV-er. © URSULA NERGER

4x4 og bra pris

Mens flere av konkurrentene kommer med to- eller firehjulsdrift, blir Subaru XV utelukkende å få med firehjulsdrift. Med en lengde på 445 cm er den omtrent like lang som en Tiguan.

Samtidig har Subaru satset hardt på å holde prisene nede. Startpris med minste bensinmotor (1,6/114 hk/150 Nm) er nemlig en hundrelapp under 300.000 kroner. Billigste utgave med dieselmotor (2,0/109 hk/310 Nm) koster 314.900 kroner.

Dermed legger en XV med dieselmotor seg i samme prisområde som bestselgeren Mitsubishi ASX 1,8 DI-D.

- Vi har store forventninger og tror den vil dominere Subaru-salget i 2012, sier informasjonsdirektør Stian Thrane hos Subaru Norge, som har 2000 solgte XV-er som mål for 2012.

=

PRIS: Rimeligste variant med 1,6-liters bensinmotor koster rett under 300 000 kroner. © URSULA NERGER

Urban SUV

Med XV har Subaru rettet siktet inn mot urbane kunder som søker eventyr i helgene, med andre ord en mer trendy kundegruppe enn det merket når i dag med Forester & co. I Norge har Subaru fram til nå gjort det bedre utenfor byene.

Etter den første prøvekjøringen av bilen, virker urbaniteten å handle mest om stilen. XV er mer coupéaktig enn andre Subaru-er vi har sett til nå, med frontrute som strekker seg langt framover og en hekk som rundes langt mer av enn på for eksempel Forester.

Egenskapene er det mye mer vanlig Subaru over, og det er i hovedsak bare positivt: XV er enkel å håndtere, og en passe saftig styrefølelse er et pluss for den som av og til liker å kjenne på bilen.

Den kjører som en moderne crossover, uten vaggingen og stumpheten noen år gamle SUV-er ofte hadde.

=

KJØRER BRA: Subaru XV kjører som en moderne crossover. © URSULA NERGER

Ferdigpakker

XV kommer i tre utstyrsversjoner, kalt Comfort, Classic og Premium. Det skiller 50.000 kroner mellom Comfort og Classic, og disse tusenlappene er også forskjellen på en enkelt og en meget godt utstyrt bil.

En XV Premium har blant annet skinnseter, xenonlys, elektrisk seteregulering, soltak og navianlegg.

Om det ikke er grunn til å klage over utstyrsnivået i en påkostet XV, er det likevel et stykke igjen til kvalitetsfølelsen blir eksklusiv, til tross for at hardplasten ikke er påtrengende.

Håndverket, om en kan kalle det det i disse robottider, er det mer enkel folkebilfølelse over. Akkurat det er noe vi kjenner også fra andre Subaru-modeller.

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har nylig krasjet nyheten. Her får den fem av fem stjerner som totalkarakter, og dessuten et meget godt resultat for barns sikkerhet.

=

INTERIØR: Ikke akkurat premium, men funksjonelt. © URSULA NERGER

=

PLASS: I baksetet er det faktisk brukbar plass til knær og hode. © URSULA NERGER

22 cm bakkeklaring

Plassforholdene er som i kompakt-SUV-er flest: Det holder fint for en kjernefamilie. I baksetet er det faktisk god plass til knær og hode, relativt sett.

Bagasjerommet er oppgitt til 380 liter, som er en tanke større enn det en får i en VW Golf.

Bakkeklaringen er oppgitt til hele 22 cm, og 17-tommershjul er standard. Det er med på å gi XV den riktige SUV-framtoningen. Sittestillingen erdet en kan kalle mellomhøy.

Samtidig har Subaru jobbet med å holde tyngdepunktet lavt (boksermotor hjelper på det), og alle tunge deler i firehjulsdriftssystemet er samlet innenfor rektangelet som hjulene utgjør.

Hensikten er å skape god balanse i bilen, og den første under den første prøvekjøringen kjennes det som om de har lykkes med det.

=

SNART I SALG: Subaru XV er til salgs i Norge fra januar. © URSULA NERGER

Permanent firehjulsdrift

På tørre asfaltveier under prøvekjøringen i Italia er ikke effekten av det permanente firehjulsdriftssystemet kalt Symmetrical All-Wheel Drive lett å spore.

Systemet er imidlertid det samme som i Forester, Legacy og Outback. Fra disse bilene kjenner vi firehjulsdriften som svært velfungerende - topp framkommelighet er paret med forutsigbar oppførsel.

Ved siden av tre motorer (den siste er en toliters bensinmotor som avgiftene vil ødelegge mye for i Norge) kommer Subaru XV med tre ulike girkasser.

Den minste utgaven med bensinmotor har femtrinns manuell kasse, mens dieselmotoren (og 2,0 bensin) kommer med sekstrinns manuell kasse. I tillegg kan XV med bensinmotor fås med en trinnløs CVT-automat mot et pristillegg på 15.000 kroner.

Dieselmotoren kommer for øvrig også i en "fulleffektsversjon" med 147 hk, men da stiger også prisen til 400.000 kroner.

Subaru XV er til salgs i Norge fra januar.

Fakta om Subaru XV:

Subaru XV

1,6i

2,0 D

MOTOR, CCM:

1600

1998

EFFEKT, HK VED O/MIN:

144/5600

109/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

150/4000

310/1600-2200

EGENVEKT, KG:

1350

1415

TILHENGERVEKT, KG:

1500

1600

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

445/178/157

445/178/157

BAGASJEROM,LITER:

380-1270

380-1270

DEKKDIMENSJON:

225/55 R17

225/55 R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,65

0,56

CO2-UTSLIPP, G/KM:

151

146

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:

13,1

11,3

TOPPFART, KM/T:

179

175

PRIS FRA KR:

299 900

314 900

Vi har testet over 600 biler

Les også:

Se hvem som kaster klærne i Pirelli-kalenderen

Disse bilmodellene har færrest feil

Audi-en som mange nordmenn drømmer om

=

PREMIERE: Subaru XV ble vist frem for første gang på bilmessen i Frankfurt i høst. © Newspress

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!