Toyota viser frem sin helt nye sportsbil på Tokyo Motor Show 2011. Modellen får navnet GT 86, og er en kompakt 2+2 seters sportsbil. Den er den endelige realiseringen av konseptet FT-86 som er blitt vist frem ved en rekke anledninger.

GT 86 får et lavt og aerodynamisk karosseri, og er basert på en helt ny plattform. Den er ifølge Toyota verdens eneste bil med kombinasjonen; frontplassert, horisontalt montert boxer-motor og bakhjulstrekk.

Drivlinjen muliggjør en kompakt design, lav vekt og lavt tyngdepunkt. Dette skal gi bilen svært gode ytelser og kjøreegenskaper, med minimal elektronisk inngripen. Her loves umiddelbar respons på det minste rattutslag og gasspådrag.

Designet for sportslighet

Bilen er 4,24 meter lang, kun 1,285 meter høy og har en akselavstand på 2,570 meter.

GT 86 er med dette verdens mest kompakte fireseteres sportsbil, ifølge Toyota.

Både drivlinjen og førerposisjonen er blitt plassert så lavt og langt bak som mulig, for å gi optimal balanse. Bilen får en vektfordeling nær 53:47, og den flate utformingen av boxer-motoren - kombinert med den laveste seteposisjonen på noen Toyota-modell - gir GT 86 et ultralavt tyngepunkt.

GT 86 benytter MacPherson fjærben foran og double wishbone hjuloppheng bak. Store ventilerte skivebremser foran og bak, kombinert med 17-tommers hjul, skal bidra til at dynamikken og kjøreegenskapene skal være noe for seg selv.

=

LAVTRYKK: Både drivlinjen og førerposisjonen er blitt plassert så lavt og langt bak som mulig, for å gi optimal balanse.

Verdens første horisonalt monterte D-4S Motor

GT 86 er utstyrt med en 2.0 liters selvpustende bensinmotor, som er et resultat av samarbeidet mellom Subaru og Toyota. Subarus horisonalt monterte firesylindrede boxer-motor på 1998 kubikk er helt ny, og kombineres med Toyotas D-4S-innsprøytningsteknologi.

Med separate twin-injektorer for både direkte- og portinnsprøytning - samt høy kompresjon på 12.5:1 - øker D-4S-systemet både ytelse og dreiemoment, uten at utslippet og forbruket løper løpsk.

Sylinderne har boring og slaglengde på 86 mm x 86 mm og leverer en maksimal ytelse på 200 hestekrefter ved 7000 omdreininger. Det maksimale dreiemomentet på 205 Nm oppnås ved 6600 omdreininger. Motoren kan kobles til en sekstrinns manuell girkasse eller en sekstrinns automatkasse.

Kraften fordeles til bakhjulene via en såkalt "limited slip differensial", og både ABS-bremsene og systemet for stabilitetskontroll er tunet raust for å gi sjåføren mest mulig handlingsrom før robotene slår inn.

=

STYLING: GT 86 har sportslige detaljer som 17 tommers aluminiumsfelger, doble eksosrør og hekkspoiler.

Ikonisk styling

Designen på GT 86 er såkalt "neo-funksjonalistisk", med referanser til Toyotas tidligere sportsbiler. "Skorpion"- stylingen av den nedre grillen, bidrar til et aggressivt og sportslig uttrykk. Flere sportslige detaljer er 17 tommers aluminiumsfelger, en bakre spoiler, doble eksosrør og en "86"-logo.

På innsiden har GT 86 en kjørefokusert utforming. Bilen skal føles som en naturlig forlengelse av førerens kropp, og skinnsetene er designet for å gi best mulig støtte mot g-kreftene.

Rattet har en diameter på bare 365 mm, som er det minste i noen Toyota hittil.

Det sportslige fokuset i bilen understrekes av at det er turtelleren som tar mest plass av instrumentene. Sportsfokuset forsterkes ytterligere gjennom karbonimiterte detaljer, svart innvendig tak, røde sømmer og lettvekts aluminiumspedaler.

=

KJØR PÅ: Bilen skal føles som en naturlig forlengelse av førerens kropp, og skinnsetene er designet for å gi optimal støtte mot g-kreftene.

50 års erfaring med frontmontert motor og bakhjulstrekk

Selv om GT 86 lanseres som den eneste med horisontal frontmotor og bakhjulstrekk, er den ikke den første. Den æren har Toyotas modell "Sports 800" fra 1962, som hadde tosylindret boxer-motor.

Etter den har Toyota en lang historie i å produsere spennende sportsbiler med frontmontert motor og bakhjulstrekk. 2000 GT coupe var motorisert med en toliters rekkesekser, og ble for første gang vist frem på Tokyo Motor Show i 1965.

I 1972 kom så Celica. De første utgavene hadde bakhjulstrekk, og kjøreegenskapene ga bilen mange entusiaster. Alle fire Supra-generasjonene hadde rekkeseksere og bakhjulstrekk.

Også MR2 som kom på markedet i 1984, fikk mange fans

Inspirasjonen til GT 86 er imidlertid hentet fra Corolla Levin AE86, som kom med frontmontert motor og bakhjulstrekk. Den ble ofte benyttet til rally og banekjøring i produksjonsperioden 1983 til 1987.

=

KJØREFOKUS: Både ABS-bremsene og systemet for stabilitetskontroll er tunet raust for å gi sjåføren mest mulig handlingsrom før robotene slår inn.

=

KILDEN: Inspirasjonen til GT 86 er hentet fra Corolla Levin AE86

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!