Vi befinner oss på motorvei A7 på vei vestover fra Marbella. 1,8-literen under panseret, som er et av tre motoralternativer i nye Civic, jobber iherdig med å holde farten oppe. Vi har satt cruisekontrollen på 120 km/t og er på vei opp en ikke så veldig bratt motbakke.

Mangelen på dreiemoment er framtredende, så for å holde farten må vi gire to hakk ned. På typisk Honda-vis er det mer å hente oppover turtallskalaen, men samtidig spør vi oss:

Hvor ofte beveger man seg i området over 4000 o/min i det daglige? Nesten aldri.

=

MODERNE: Nye Civic er moderne og spennende, men kan oppleves litt rotete innvendig. © FOTO: Petter Handeland

Nye Civic er på mange måter veldig lik forgjengeren, som designmessig sett var en veldig spennende bil da den kom i 2006. Og den har holdt seg godt. Så godt at Honda velger å videreføre mye av det samme i nye Civic.

Designen er utradisjonell. Noen liker den, andre ikke. Men Honda skal ha for at de våger å lage noe annerledes enn alle andre.

Store ord

Som alle andre bilprodusenter lover Honda gull og grønne skoger når en ny bil lanseres. "Revolusjonerende evolusjon" mener de ligger bak den nye Civic, og det er det som skal ta Civic enda et steg opp og forbi de mange konkurrentene i kompaktklassen. Eller Golf-klassen som den ofte blir kalt.

Vi skal ikke være for bombastiske før vi har kjørt nye Civic på norsk vei, men førsteinntrykket tilsier at vi ikke umiddelbart omfavner Hondas påstand. Sant nok har den sprekt design, men de praktiske kvalitetene står ikke helt i stil.

Mer komfort enn kjøreglede

Honda skryter av at en helt ny type væskefylte fôringer og tykkere gods i diverse komponenter under bilen. Dette skal gjøre den enda mer sportslig samtidig som komforten skal bedres mange hakk i forhold til forgjengeren. En runde på smale fjellveier avslører at bilen er lettkjørt, men på langt nær så sportslig som forventet.

Her må faktisk Honda se seg frakjørt av både VW Golf og Ford Focus. Komforten har helt klart blitt bedre. Det er en del dekkstøy i kupeen, men fjæringskomforten har tatt seg betydelig opp.

=

LAVERE OG LENGER: Nye Civic er blitt én centimeter lenger og to centimeter lavere enn forgjengeren, og kan vel sies å ha blitt mer voksen. © FOTO: Petter Handeland

Gammelmodig motorisering

Men så var det dette med motorene da. Som nevnt gir ikke de 142 hestekreftene i 1,8-literen ytelsene vi så for oss på forhånd. I forhold til de mange små bensinturbomotorene som finnes på markedet virker rett og slett 1,8-literen gammeldags. Det samme gjelder for øvrig den femtrinns automatkassen som leveres med denne motoren mot et pristillegg på 20 000 kroner.

Civic leveres også med en 2,2-liters dieselmotor på 150 hk og 350 Nm. Det gode dreiemomentet gjør denne motoren langt mer kjørbar enn 1,8-literen, samtidig som ytelsene er bedre og forbruket lavere - 0,42 l/m og 110 gr CO2/km! Men så starter også prisen på denne over 300 000 kr.

Sist, og i dette tilfellet minst, er en 1,4-liters bensinmotor på 100 hk og 127 Nm. Vi kjører ikke denne motoren på lanseringen, men med 1,8-literen friskt i minne er vi redd for at minste motor vil føles undermotorisert. Honda oppgir 0-100 km/t på 13,4 sekunder og et forbruk på 0,54 l/mil.

=

SMART: Bakseteplassen kunne vært bedre, men den smarte seteløsningen der setene kan vippes enten ned eller opp, gjør at man alltid får med seg all bagasje. © FOTO: Petter Handeland

Trang, men smart

Ok, så er kanskje ikke drivlinjen så god som forventet.

Men hva med all plassen Honda skryter så høylytt om? Jo da, her glimter Honda til. Det sprelske designet med den kupeformede taklinjen gjør Civic til en i utgangspunktet ganske trang bil, men Honda skal ha skryt for effektiv plassutnyttelse. Et eksempel er bakseteløsningen der baksetene kan vippes både ned og opp. Perfekt om du skal utnytte plassen maksimalt. Til gjengjeld er benplassen og takhøyden i baksetet forholdsvis dårlig.

Honda har trukket drivstofftanken lenger fram slik at bagasjerommet er mye dypere enn normalt. Takket være dette er bagasjerommet oppgitt til klasseledende 477 liter. Ulempen er veldig høy lasteterskel og forholdsvis liten bagasjeromsluke.

=

DYPT: Bagasjerommet er oppgitt til imponerende 477 liter. Dette takket være at bensintanken nå sitter midt under bilen. © FOTO: Petter Handeland

Stort spenn

Ved førerplass er ting som de skal. Den framtidsrettede designen dominerer også her. Til tross for mange infokilder på dashbordet, og til dels mange knapper, så er det helt greit å finne seg til rette og bli kjent med systemene.

Civic kommer til landet rundt nyttår og vil selges i utstyrsnivåene Comfort, Sport og Executive. Honda tilbyr en hel del moderne utstyr til Civic, så her er det egentlig kun lommeboka som setter grenser.

Innstegsmodellen (1,4 Comfort) til 226 000 kroner gjør det mulig og få en helt greit utstyrt bil til rundt 250 000 kroner.

Derfra strekker prisen seg via 1,8 Sport (laveste utstyrsnivå på 1,8) til 276 000 kroner og opp til 2,2 diesel som starter på 306 000 kroner. Skal man ha diesel og alt utstyr (toppmodellen Executive Adv.) koster denne 376 000 kroner.

Les også:

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!