Årets bil 2013

En av disse skal bli Årets Bil

To, fem eller sju seter, høy SUV eller lav sportsbil – her er de 31 bilene som er nominert til Årets bil 2013.

Sist oppdatert

Vi Menn Bil Top Gear skal i samarbeid med Dagbladet kåre Årets Bil 2013. Kåringen viser bredden av det som tilbys på det norske markedet. Her finnes de fleste ytterpunktene: Høyreiste SUV-er med inntil sju sitteplasser og minibiler på tre og en halv meter. Sportsbiler som i pris varierer i pris fra kun 235 800 kroner til langt over én million kroner. Biler med vanlige motorer møter hybrider. Alle stiller til start på like fot.

De nominerte bilene er plukket ut blant alle biler som er blitt lansert i Norge i år, inkludert de som lanseres nå i høst. Alle nominerte biler vil bli nærmere presentert i Dagbladet og her vimennbil.no og klikk.no/motor hver tirsdag i ukene framover.

Du kan si hva du mener i "Lesernes favoritt"-avstemningen.

Skoda Citigo

Den nye småtassen Skoda Citigo fra Tsjekkia er med en lengde på 3,54 meter en bitteliten bil, men har likevel fått fem av fem stjerner for sikkerhet i EuroNCAPs kollisjonstest. Blant annet tilbys den med City Safe Drive, som er en nødbremsfunksjon som virker automatisk under 30 km/t.

Pris fra 114 400 kroner.

VW Up

VW Up er Skoda Citigos søsterbil, og så vel ytre mål som bagasjeplass er lik. En åpenbar styrke er lettkjørthet og komfort ved bykjøring, og lukeparkering er en enkel operasjon. Up leveres som Citigo med énliters bensinmotor med 60 eller 75 hk.

Pris fra 123 400 kroner

NOMINERT: Renault Clio. FOTO: Renault
NOMINERT: Renault Clio. FOTO: Renault

</p> </div>

Kompaktbil

NOMINERT: VW Up!. FOTO: VW
NOMINERT: VW Up!. FOTO: VW

Audi A3

Kompaktbiler med noe ekstra ved seg, som Audi A3, er en voksende nisje i Norge. A3 stiller med påkostet interiørfølelse, kjøreglede og en mengde valgmuligheter når det gjelder utstyr og motorer. I år fås A3 kun i tredørsversjon, men Sportback-utgaven med fem dører er på plass til våren.

Pris fra 292 600 kroner.

Chevrolet Cruze

Chevrolet har fått ny importør i Norge, og de satser på Cruze. Dette er en kompaktbil bygd på samme plattform som Opel Astra, som den også deler flere motoralternativer med. Kombikupéutgaven var ny i Europa (men ikke Norge) i fjor, og i høst kommer en stasjonsvognversjon med tilnavnet SW.

Pris fra 229 990 kroner.

Honda Civic

Liker du at bilen din ikke er lik alle andres, er Honda Civic en kompaktbil det er verdt å se nærmere på. Den er presis og underholdende å kjøre, og innvendig har den et stort bagasjerom. Med den største motoren er den en liten kraftbombe uten at prisen (fra 306 000 kroner) tar helt av.

Pris fra 226 000 kroner.

Hyundai i30

Hyundai har tatt et langt sprang opp fra tidligere tiders Elantra og Sonata. Den nye Hyundai i30 konkurrerer med biler som VW Golf og Ford Focus, og mye utstyr for pengene samt et flott interiør er to av dens sterkeste våpen. Fås med flere bensin- og dieselalternativer fra 90 til 120 hk.

Pris fra 200 950 kroner.

Kia Cee'd

Kia Cee'd er søstermodellen til Hyundai i30. Det betyr at veldig mye av det tekniske er likt, men utseendet er ganske forskjellig. Typisk for Kia er mye utstyr - som skinninteriør og automatgir - til rimelig pris hvis du velger øverste utstyrsserie. Seriøs utfordrer i kompaktklassen.

NOMINERT: Chevrolet Cruze. FOTO: weigl.biz
NOMINERT: Chevrolet Cruze. FOTO: weigl.biz

Pris fra 192 400 kroner.

Mercedes A-klasse

Mercedes A-klasse har tatt helomvending. Borte er den korte, høye og praktiske bilen vi kjenner fra før. Nå er det sportslighet i linjer og kjøreegenskaper som gjelder, i et relativt trangt karosseri. Dermed er konkurrentene klart definert: A-klasse skal slåss mot Audi A3 og BMW 1-serie.

Pris fra 261 400 kroner.

VW Golf

Sjuende generasjon av storselgeren Golf ruller i høst inn i landets VW-butikker. Fås som vanlig i en mengde varianter, der blant annet en versjon med 1,6 liters dieselmotor og firehjulsdrift peker seg ut som en attraktiv norgesbil. Seinere kommer også versjoner med hybrid- og el-motorer.

Pris fra 225 900 kroner.

Volvo V40

Svenskene satser som alltid på sikkerhet. Volvo V40 har ikke bare automatisk nødbrems ved lav fart - skulle uhellet være ute, har den også fotgjenger-kollisjonspute i fronten. Volvo tror at V40 kan rappe kunder både fra statusmerkene og fra volummodeller som VW Golf og Ford Focus.

Pris fra 249 900 kroner.

Mellomklassebiler:

BMW 3-serie

BMW satser som alltid på kjøreglede. Den nye BMW 3-serie er i toppklasse når det gjelder presisjon og sportslig kjørefølelse. Samtidig stiller den med sterke, men i hovedsak gjerrige motorer - flere nye bensinturboer er på plass. Stasjonsvognutgaven lanseres i disse dager.

NOMINERT: VW Golf. FOTO: VW
NOMINERT: VW Golf. FOTO: VW

Pris fra 332 200 kroner.

Citroën DS5

Nyeste tilskudd til Citroëns DS-biler, der det franske merket legger betydelig mer vekt på designløsninger enn i sine langt mer vanlige "folkebilserier". Citroën DS5 har utvilsomt evnen til å få folk til å se to ganger etter bilen. Derimot er praktiske egenskaper, som plass, lavere prioritert.

Pris fra 294 000 kroner.

Flerbruksbil:

Ford B-Max

Det mest spesielle med Ford B-Max er det som mangler: Stolpen mellom for- og bakdørene. Bakdøra skyves bakover, og det gir et svært stort inngangsparti på hver av bilens sider. B-Max er så vidt over 4 meter lang og peker seg ut som et alternativ for små familier som bor i byen.

Pris fra 221 700 kroner.

NOMINERT: Citroën DS5. FOTO: Petter Handeland
NOMINERT: Citroën DS5. FOTO: Petter Handeland

Toyota Prius+ Seven

Toyota leverer hybridsystemer (der bensin- og elmotor samarbeider om framdriften) i stadig flere bilklasser. Toyota Prius+ Seven er en flerbruksbil med sju sitteplasser, praktisk setefleksibilitet og ekstra høyde under taket. Motorene er de samme som i en vanlig Prius, og systemet gir lavt forbruk.

Pris fra 311 900 kroner.

Luksusbiler:

Lexus GS 450h

Lexus er Toyotas premiummerke, og med den store sedanen Lexus GS 450h har merket en bil som kan konkurrere med påkostede utgaver av Audi A6 og BMW 5-serie. Råsterk hybridmotor (345 hk) og trinnløst automatgir gir sugende akselerasjon, men likevel lavt forbruk om du kjører pent.

Pris fra 848 500 kroner.

Mercedes CLS Shooting Brake

NOMINERT: Ford B-Max. FOTO: Ford
NOMINERT: Ford B-Max. FOTO: Ford

Med utgangspunkt i en av markedets stiligste firedørscoupeer har Mercedes skapt en stasjonsvogn som ser usedvanlig bra ut. Mercedes CLS Shooting Brake har langt mer dynamiske linjer enn E-klasse, men fortsatt et ganske stort bagasjerom (590 liter). Selv den minste motoren har over 200 hk.

Pris fra 785 900 kroner.

Sport:

Mini Coupé/Roadster

Den største, lille rabagasten i Mini-familien heter Mini Coupé og er en toseters sportsbil. Dette er en ren morobil helt uten praktiske ambisjoner - bagasjerommet er på bare 280 liter. De som ønsker muligheten til å fjerne taket, kan velge den ellers like Mini Roadster.

Pris fra 235 800 kroner (Coupé) og 258 400 kroner (Roadster).

Porsche 911

Den nye Porsche 911 er blitt mye lettere å kjøre. Hvem som helst kan kjøre denne bilen til butikken - men samtidig kan den gå fryktelig fort dersom du tester den ut på en lukket bane. "En fantastisk bil", rapporterte Vi Menn Bil Top Gears mest erfarne Porsche-sjåfør etter å ha prøvekjørt den.

NOMINERT: Mercedes CLS Shooting Brake. FOTO: Petter Handeland
NOMINERT: Mercedes CLS Shooting Brake. FOTO: Petter Handeland

Pris fra 1 245 000 kroner.

Porsche Boxster

Porsche Boxster kan gjerne kalles 911s lillebror, men Porsche har gjort jobben grundig her også. Du trenger neppe mer Porsche-følelse enn denne bilen gir deg. Med 211 hk er ikke prisen aldeles vill heller. De som har det veldig travelt, må ut med nesten 300 000 kroner mer for 315-hesteren.

Pris fra 652 000 kroner.

Subaru BRZ

Japanerne er endelig på banen med en "rimelig", liten sportsbil igjen. Det vil si, det er to av dem, for Subaru BRZ og Toyota GT 86 er et samarbeidsprosjekt mellom de to fabrikkene. Mye er likt, men forskjeller blant annet i understellet skal skille dem noe i kjøreopplevelse.

Pris fra 459 900 kroner.

Toyota GT86

Toyota har varslet at de skal ta kjøreglede på alvor, og Toyota GT86 er en svært god start på denne ambisjonen. Som for tvillingen Subaru BRZ er det snakk om en rendyrket bakhjulsdrevet sportsbil med 200 hk og en dårlig vits av et baksete. 0 til 100 km/t tar 7,6 sekunder.

Pris fra 448 000 kroner.

SUV/crossover:

Citroën C4 Aircross

Citroën C4 Aircross går rett inn i den populære klassen for kompakte SUV-er. Bilen er i underkant av 4,4 meter lang og har plassforhold innvendig omtrent som en kompaktbil. C4 Aircross, som bygges på samme fabrikk som slektningene Mitsubishi ASX og Peugeot 4008, fås med for- eller firehjulsdrift.

Pris fra 259 900 kroner.

Honda CR-V

CR-V er Hondas viktigste bil i Norge. Den nye modellen har et litt mer sportslig utseende, blant annet fordi den er lavere. CR-V er komfortabel og praktisk og har større bagasjerom enn de fleste andre bilene i klassen. Fås med 2,0 bensin med to- eller firehjulsdrift og 2,2 diesel kun med 4x4.

Pris fra 339 000 kroner.

NOMINERT: Toyota GT86. FOTO: Toyota
NOMINERT: Toyota GT86. FOTO: Toyota

Hyundai Santa Fe

Den nye Hyundai Santa Fe er med sine knappe 4,7 meter en ganske stor SUV, større enn for eksempel Audi Q5. Som for sine andre nye modeller har Hyundai lagt mye større vekt på design og kvalitetsfølelse enn før. To- eller firehjulsdrift, dieselmotorer på 2,0 og 2,2 liter.

Pris fra 490 950 kroner.

Mazda CX-5

"Om ikke Mazda lykkes med CX-5 i Norge, bør de åpne pølsebod i stedet", lød konklusjonen da Vi Menn Top Gear testet nyheten Mazda CX-5. Blant de plusspunktene er mye utstyr for pengene, gode kjøreegenskaper og fin komfort. Fås som konkurrentene med enten to- eller firehjulsdrift.

Pris fra 284 100 kroner.

Mitsubishi Outlander

Den forrige utgaven av Outlander ble en suksess da den kom, kanskje særlig fordi den bød på mer plass enn de fleste konkurrentene. Nye Mitsubisi Outlander har enda mer bagasjeplass, selv om de ytre målene er de samme som før. Velg mellom 2,0 bensin og 2,2 diesel, for- eller firehjulsdrift.

Pris fra 299 900 kroner.

Opel Mokka

Konkurransen blant kompakt-SUV-ene blir enda hardere: Opel Mokka er omtrent like stor som for eksempel Mitsubishi ASX, Subaru XV og Nissan Qashqai. Motorene er de samme som i flere andre Opel-modeller, med to bensinmotorer på 115 og 140 hk og en dieselmotor med 130 hk.

Pris fra 239 000 kroner.

Peugeot 4008

Til forskjell fra sine slektninger Mitsubishi ASX og Citroën C4 Aircross selges Peugeot 4008 bare i firehjulsdrevne versjoner. Kunder kan velge mellom 1,6 diesel med 115 hk og en sterkere 1,8-litersdiesel med 150 hk. Mellom dem skiller det 70 000 kroner i pris, så valget er gitt for de fleste.

NOMINERT: Mazda CX-5. FOTO: Terje Bjørnsen
NOMINERT: Mazda CX-5. FOTO: Terje Bjørnsen

Pris fra 339 900 kroner.

Subaru XV

Subarus kompakte SUV har rullet på norske veier siden starten på 2012, og den er merkets klart mest populære bil. I motsetning til konkurrentene fås den bare med firehjulsdrift, og dette systemet er av det permanente slaget. Subaru XV er på sitt beste når forholdene er røffe - en ekte vinterbil.

Pris fra 299 900 kroner.

Priser fra OFV. I de tilfellene OFV ikke har hatt pris for bilen i sine lister, er priser hentet fra importørene.

Les også:

Gratis med bileierskifte i Sverige. Her er den nye norske prislisten.

Derfor er det smart å bruke håndbrekket mens du kjører

Test deg selv på våre bilquizer

Dette er damenes favorittbil

NOMINERT: Opel Mokka. FOTO: GM
NOMINERT: Opel Mokka. FOTO: GM

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også