Ford B-Max kan bli praktiker-kongen i småbilsegmentet. Den er basert på Ford Fiesta, men sjåføren sitter høyere plassert førersete i B-Max, som er 12 cm høyere enn Fiesta.

- B-Max retter seg primært mot unge familier, men også eldre mennesker som trenger en bil det er lett å sette seg inn i, sier Martin Smith, designsjef i Ford Europa.

B-Max er litt over fire meter lang bil, og er således kortere enn en VW Golf, som er 4,2 meter. Den er lillebroren til C-Max, Grand C-Max og S-Max, men er langt mer unik fordi stolpen mellom dørene er borte. I stedet er den integrert i dørene.

- Dette er ingeniørkunst av ypperste klasse. Man trenger ikke å bekymre seg for sikkerheten ved sidekollisjon. B-Max vil få toppscore i EuroNCAPs kollisjonstest. Det er vi sikre på, sier Smith.

Med midtstolpen borte blir åpningen på hele 1,5 meter når begge sidedørene er åpne. Det innebærer ifølge Ford at man kan laste inn 2,3 meter lange gjenstander inn fra siden.

- Vi ønsket å skape et kjøretøy som fanget ånden til S-Max, men i et mindre format, sier Smith.

- B-Max viser at en liten bil kan være rommelig og praktisk på innsiden, samtidig som den har den slanke, dynamiske linjeføringen som har gjort S-Max så populær.

=

VIST FREM: Mange var nysgjerrige på B-Max' dørløsning da bilen ble vist frem på bilutstillingen i Genève. © Martin Jansen

=

PRIS: Ford har fått pris for å utnytte den mobile teknologien. © Ford

Prisbelønnet sikkerhet

B-Max kommer med et prisbelønnet sikkerhetssystem. Ved en ulykke, vil sikkerhetssystemet automatisk anrope nærmeste nødhjelpssentral. Det skal skje på korrekt språk - basert på kjøretøyets GPS-lokalisering. Varslingssystemet er et nøkkelement i Fords stemmeaktiverte multimediasystem SYNC, som får Europa-debut i B-Max.

Systemet fikk prisen "Beste mobilinnovasjon" for bilindustrien på World Mobile Congress, som nylig gikk av stabelen i Barcelona.

- Nødassistansen utnytter fullt ut den mobile kommunikasjonsteknologien, og er fullstendig gratis gjennom hele bilens levetid, sier Stephen Odell, styreformann og administrerende direktør i Ford of Europe.

=

STOLPE: Midtstolpen er integrert i dørene. © Martin Jansen

Aktivering av kollisjonspute eller avstenging av drivstoffpumpen fører til at bilen umiddelbart foretar et nødanrop til nærmeste alarmsentral gjennom en Bluetooth-oppkoblet mobiltelefon. Her gis det en introduksjonsmelding på språket i det landet bilen befinner seg, hvor alarmsentralen informeres om at det har skjedd en ulykke.

Systemet forteller også hvor ulykken har funnet sted ved hjelp av bilens GPS-enhet, kart og mobile nettverksinformasjon, og sparer dermed kritiske sekunder ved å sende et anrop direkte til en alarmsentral fremfor å gå via en tredjeparts telefonsentral.

- Vi er overbeviste om at løsninger som gjør det mulig for et kjøretøy å ta direkte kontakt med det enkelte lands alarmsentraler, vil bidra til å redde liv, sier Gary Machado, administrerende direktør i European Emergency Number Association.

B-Max kan også leveres med såkalt Active City Stop, en nødbremsfunksjon som kan lese situasjoner og unngå kollisjoner i lave hastigheter.

=

INTERIØR: Førermijøet holder god standard. © Martin Jansen

Hyggelig for lommeboken

B-Max kommer med Fords nyeste bensin- og dieselmotorer, blant annet 3-sylindrede EcoBoost-motorer på én liter. De blir tilgjengelig med 100 eller 120 hk. Med Ford Auto-Start-Stop-system som standard skal modellen med 120 hk EcoBoost greie et CO2-utslipp på 114 g/km, samt et drivstofforbruk på 0,49 l/mil. Det er klasseledende, ifølge Ford.

Andre bensinmotorer er 105 hk 1,6-liters Duratec som leveres i kombinasjon med Fords PowerShift 6-trinns automatgirkasse med dobbelt clutch-teknologi.

B-Max blir også tilgjengelig med Duratorq TDCi dieselmotor, med en drivstoffeffektivitet som ifølge Ford er best i sin klasse. 1,6-litersmotoren på 95 hk skal i teorien greie et CO2-utslipp på 104 g/km og et drivstofforbruk på 0.4,l/mil.

Ford-programmet ECOnetic Technologies er standard på alle B-Max-modellene, og inkluderer elektrisk servostyring. Den krever mindre energi enn hydraulisk servostyring, ifølge Ford.

Girskiftindikator som viser når det er lønnsomt å gire, samt et system som bidrar til mer økonomisk kjørestil, er også standard. 1.0-liters EcoBoost og 1,6-liters Duratorq-motorene har også regenerativ lading, det vil si at batteriene lades ved egnet kjøring.

=

KOMMER: Ford B-Max er ventet til Norge før sommeren.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!