Tredje generasjon Outlander er klar for norske veier. Siden lanseringen av forrige generasjon, i 2007, er det solgt over 13 500 Outlandere i Norge, ifølge Mitsubishi Norge. I 2010 var den Norges mest solgte SUV etter Nissan Qashqai.

Takket være lavere vekt (100 kilo lettere enn forgjengeren), mer effektiv motor og girkasse, samt bedre aerodynamikk, er bilen blitt betydelig billigere. Tar vi med at den nye toppmodellen har langt mer utstyr som standard enn forgjengeren, er nykommeren blitt over 100 000 kroner billigere. Toppmodellen med 4WD, diesel, automatgir og syv seter koster nå 455 500 kroner. Med tilsvarende utstyr ville forgjengeren kostet 559 500 kroner.

Outlander kan nå fås med frontkollisjonsvarsler med bremserobot, adaptiv cruisekontroll, kjørefeltrobot, to-sone klimaanlegg og xenonlys med ekstra bred lyskjegle.

Den aller billigste versjonen er modellen med forhjulstrekk, bensinmotor og manuelll girkasse. Den koster 299 900 kroner. Nå kan imidlertid versjonen som kun trekker på to hjul fås med diesel til 319 900 kroner.

I Norge lanseres nye Outlander med to motorvalg, begge med 2WD og 4WD og begge med 150 hk: 2.0 l. MIVEC bensin eller 2.2 DI-D med 380 Nm dreiemoment.

Bensinvariantene er tilgjengelig med CVT automatgir i både 2WD og 4WD-versjon, og dieselvariantene med en helt ny 6-trinns automatgirkasse.

Denne gangen kommer Outlander med hele fire varianter med 2WD bensin og to varianter med 4WD bensin, begge kan for første gang leveres i 7-seter versjoner.

4WD bensin starter på 406.500, sistnevnte med CVT automatgir.

=

BEDRE: Førermiljøet og interiørkvaliteten har fått et solid løft. FOTO: Mitsubishi

En bedre bil

Mitsubishi bruker nå kun sin egen dieselmotor på 2,2 liter og motoren har fått forbedringer og start/stopp-funksjon som senker CO2-utslippet. Den gjerrigste varianten skal ha et CO2-utslipp på 130 g/km. CO2-utslippet for 4WD diesel med manuelt gir er redusert fra 163 g/km til 140 g/km. Og for automatgirversjonen er reduksjonen fra 189 g/km til 153 g/km.

Forrige Outlander-modell hadde en dobbel-clutch automatgirkasse (TC-SST). Den utgår til fordel for en helt ny automatgirkasse av momentomformertypen.

Vi har fått en liten prøvekjøring og legger merke til at den støyer mindre og er mer komfortabel enn forgjengeren. Den er mykere og smidigere i fjæringen og interiørkvaliteten er blitt mye bedre. Outlander-eiere vil kjenne igjen følelsen av stor bil, og den kan glatt konkurrere med MPV-er og store stasjonsvogner når det gjelder plass.

Utvendige mål som før, men innvendig er den større. Bagasjerommet som femseter er økt fra 541 til 550 liter (VDA). Tar man med rommet under vareromsgulvet har man totalt 591 liter til rådighet.

I tillegg har bilen innretninger som øker funksjonaliteten, som elektrisk bakluke og flatt lastegulv, som er hele 33 centimeter lengre enn forrige generasjon takket være ny setekonfigurasjon.

=

I NORGE: Mitsubishi Outlander er klar for norske veier. FOTO: Mitsubishi

Firehjulstrekket

4WD-systemet bygger videre på forrige generasjon, men posisjonene heter nå 4WD Eco, 4WD Auto og 4WD Lock. Systemer skal være bedre enn forgjengerens.

I 4WD Eco trekker bilen kun på forhjulene, men kobler til firehjulstrekk ved behov. I 4WD Auto skal reaksjonen fra tohjulstrekk til firehjulstrekk være raskere. Bruker man 4WD Lock er firehjulstrekket permanent.

=

ULIK INNVENDIG: Utvendige mål som før, men innvendig er den større. FOTO: Mitsubishi

Priser:

Trekk

Drivstoff

Antall seter/utstyrsnivå

Pris

2WD

Bensin manuell

5 Invite

299 900

2WD

Bensin CVT

5 Intense

336 500

2WD

Bensin CVT

5 Intense+

361 500

2WD

Bensin CVT

7 Instyle+

390 500

4WD

Bensin CVT

5 Intense+

406 500

4WD

Bernsin CVT

7 Instyle+

419 500

2WD

Diesel manuell

5 Intense

319 900

2WD

Diesel manuell

5 Intense+

341 500

4WD

Diesel manuell

5 Intense+

396 500

4WD

Diesel manuell

7 Instyle+

429 500

4WD

Diesel automat

5 Intense+

424 500

4WD

Diesel automat

5 Instyle+

444 500

4WD

Diesel automat

7 Instyle

455 500

=

MER PLASS: Bagasjerommet som femseter er økt fra 541 til 550 liter (VDA). FOTO: Mitsubishi

=

HYBRID: Mitsubishi Outlander kommer etter planen som plug-in hybrid til Norge etter sommeren neste år. FOTO: Newspress

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!