Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Tøft utseende

+ Fin bensinmotor

+ God spurtstyrke


- Lite bagasjeplass

- Trang bagasjeromsåpning

- Mye veistøy med 18-tommers hjul

- Stiv fjæring i AMG-versjon

Femten år etter den opprinnelige Mercedes-Benz A-klasse dukket opp på markedet, er det duket for 3. generasjon A-klasse.

Men den nye modellen har ingen likhetstrekk eller fellespunkter med den lille, høye A-klasse vi har vent oss til.

Den nye A-klasse er riktignok også en 5-dørs kombimodell, men der den gamle versjonen var høy og kort, er den nye lang og lav.

Dermed ligner den mer på en sportscoupé, enn en fornuftig kompaktklassebil.

Den praktiske delen av kompaktklassen er det den tekniske tvillingen Mercedes-Benz B-klasse som skal ta seg av.

Den nye A-klasse skal kjempe i premiumdelen av kompaktklasse-markedet, der BMW 1-serie satte standard da den debuterte for rundt ett år siden.

Og nå i høst står to andre utfordrere klare til å kjempe om de samme kundene: Volvo V40 og Audi A3 sørger for at de mer kresne bilkjøperne har litt av hvert å velge mellom.

I startfasen kommer Mercedes-Benz A-klasse i fem hovedversjoner:

  • A 180 CDI: 109 hk diesel, pris fra 279 900,-
  • A 200 CDI: 136 hk diesel, pris fra 301 500,-
  • A 180: 122 hk bensin, pris fra 269 900,-
  • A 200: 156 hk bensin, pris fra 331 500,-
  • A 250: 211 hk bensin, pris fra 451 500,-
=Mercedes-Benz A 180 2013

G-FORCE: I unnamanøvertesten genererer A-klasse godt over 1G i sideveis akselerasjon. Ikke mange konkurrenter følger den på det området. © FOTO: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 6

Vår testbil har den sportslige AMG Sport utstyrspakken. Her har du tre elementer som virker direkte inn på veiegenskapene:

Direct-steer system, senket sportsunderstell og dekk i dimensjon 225/40-18. Dermed kan du glemme alt om gamle A-klasses sløve veiegenskaper. Den nye modellen i kombinasjon med AMG-pakke går rett til angrep på BMW 1-serie som klassens sportsligste.

Den nye A 180 er rett og slett kjempemorsom å kjøre på svingete veier. Den styrer kvikt og presist inn i svingene og tåler høye G-belastinger uten å mukke.

Det nye flerarmede bakhjulsopphenget er også justert i retning kjøreglede. Når du tror det skal røyne på og at A-klasse vil understyre, følger hekken på og gjør svingbuen litt tettere.

Vi må ut på testbanen for å finne ut hvor grensene går. Og med AMG Sport-pakken gjør A 180 et inntrykk helt i klasse med BMW 1-serie og nye Audi A3.

Først når vi nærmer oss maksimal hastigheten på 80 km/t i unnamanøvertesten, trer ESP-systemet inn og stagger den ivrige hekken. Bremsene sørger for kort stopplengde og lar seg ikke affisere av flere tester fra 100-0 km/t i rask rekkefølge.

Motor: 4

I A 180 sitter den samme 1,6-liters bensinturbomotoren vi likte så godt da vi kjørte test av Mercedes B180 vinteren 2012.

Den yter 122 hk ved 5000 o/m og har et dreiemoment på 200 Nm fra 1250-4000 o/m, ganske normale tall for denne motorklassen.

Det beste med drivlinjen i A 180 er en myk og knapt hørbar motorgange. Den føles ikke like rask i responsen som hos de aller beste konkurrentene.

Girkassen er presis nok, men med en litt gummiaktig følelse som ikke er like direkte og klikk-klakk som eksempelvis i BMW 1-serie.

=Mercedes-Benz A 180 2013

PRIORITERING: Mercedes har plassert tre store ventilasjonsdyser der vi gjerne hadde sett betjeningselementer. Sportsrattet i AMG-pakken er nydelig. © FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 4

De nye, små bensinturbomotorene bringer mye av kjøregleden tilbake i sportslige kompaktbiler. Bra fraspark og ivrig turtallsvilje passer i alle fall den friske Mercedes A 180 godt.

Spurtstyrken i 3. gir er bilens beste kort. Med 60-100 km/t på 5,4 sekunder og 80-120 km/t på 6,3 sekunder gir fin sprut både ved aktiv landeveiskjøring og om du vil kjøre forbi.

Litt verre er det med trekkraften om du lar girspaken stå i fred. Egenvekt på nesten 1400 kilo og lang utveksling særlig i 6. gir har skylden for at den sakker akterut på høye gir.

For den gassglade sjåfør er det best å bruke 3. og 4. gir om du skal få mest ut av motorkraften.

Eksteriør: 5

AMG Sport-pakken preger ikke bare veiegenskapene, men gjør også sitt for utseendet. Felger, dekk og senking er en ting, men også stylingelementene er med på å gjøre A-klasse til en tøffing.

Selve profilen på bilen er karakteristisk, med et langt panser og en markert coupéprofil på bilen. Vi får positive vibrasjoner tilbake til 80-tallet, med minner om Honda Accord Aerodeck og Volvo 480 som satte farge på utvalget av normalbiler den gang.

Den nye A-klasse er et forfriskende innslag i en konform bilklasse.

Også bakfra er bilen tøff, med slank takprofil og et bredt, markert parti fra hjulbuene og nedover. AMG Sport sørger for doble eksosrør og racingaktige stylingelementer, så A-klasse ser dynamisk ut selv når den står stille.

Fronten fungerer etter vår mening ikke like godt. Den blir høy og en smule kantet i forhold til resten av bilens smidige profil. Du kan av og til lure på om det er en miniversjon av R-klasse som dukker opp i speilet.

=Mercedes-Benz A 180 2013

BREIER SEG: I AMG Sport-versjon ser hekken litt heftigere ut enn de 122 hestene i A 180 kan leve opp til. © FOTO: Petter Handeland

Interiør: 3

Konseptet med en nesten coupéaktig femdørs-modell merkes godt på den innvendige plassen. Benplass og takhøyde i baksetet er akseptabel, men bredden gjør at dette neppe kan regnes som mer enn en fireseter. Særlig fordi karosserisidene smalner i høyden og reduserer plassen i skulder- og hodehøyde.

Det er bagasjerommet i Mercedes A 180 som understreker at den ikke er noe typisk familiealternativ i kompaktklassen.

Sammenlignet med rommeligere konkurrenter blir det grunt, ganske kort og hemmet av smal innlastningsåpning, siden baklyktene ikke følger med bakluken til værs.

Også innvendig setter AMG Sport-pakken sitt positive preg på bilen. Materialkvaliteten befester posisjonen i premiumdelen av kompaktklassen og vi kjenner igjen dashbordelementer og funksjonalitet fra C-klasse.

Like fornøyd er vi ikke med designet av midtkonsollen. Tre store luftdyser dominerer området som er mest tilgjengelig for betjening. Den lille skjermen øverst på konsollen ser litt påklistret ut og er vinklet en smule bort fra føreren i vår testbil.

Betjeningen av klimaanlegget er gjemt helt nederst og innerst i midtkonsollen. Det burde vært plassert høyere opp.

Også Mercedes har et smart betjeningshjul mellom forsetene for styrer valgene på skjermen, men du er fortsatt avhengig av å bruke tildels mange og små knapper i betjeningspanelet over klimaanlegget.

Komfort: 2

Vi har foreløpig ikke kjørt Mercedes A-klasse med noe annet enn AMG Sport utstyrspakke, og regner med at en bil med standard hjul og understell vil heve komfortopplevelsen flere hakk.

De store hjulene og det stramme sportsunderstellet som gir bilen flotte kjøreegenskaper, virker stikk motsatt når vi snakker om komfort.

Spesielt ved by- og nærkjøring opp til 50-60 km/t blir det mange smell fra et hardt understell og korte, stive dekksider. Når du kommer opp i landeveisfart setter bilen seg noe bedre, men du er aldri i tvil om hvordan veiunderlaget er.

I tillegg hører du en god del lyd fra understellet når det jobber som verst, noe de mest finslepne bilene i kompaktklassen har filtrert bort. Og veistøy fra 18-tommers hjul går ikke ubemerket hen.

Vi merker også noe vindstøy i motorveifart, og i sum blir det et ganske solid lydtrykk på drøye 72 dBA i 100 km/t. Det er rett og slett ikke bra nok.

Det mest positive innslaget fra AMG Sport-utstyret på komfortfronten, er de relativt behagelige sportssetene.

=Mercedes-Benz A 180 2013

FOR TO: Weekendbagasje for to får plass, men barnevogna står igjen på designavdelingen. © FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet: 4

Mercedes A-klasse er ennå ikke testet av EuroNCAP og får foreløpig standardkarakter 4. Vi regner med at den kommer med i neste testgruppe, der resultatene offentliggjøres 28. november. Svært gode resultater for B-klasse gjør forventningene høye.

I A-klasse får du nå sikkerhetsutstyr som tidligere var forbeholdt større og dyrere biler.

Som standard har du Collision Prevention assist. En radar overvåker området foran bilen og varsler med lys og lyd om for liten avstand og kollisjonsfare til objekter i hastigheter over 30 km/t.

Når føreren bremser vil systemet i samspill med nødbremsassistenten Brake assist system om nødvendig bistå med dosering av bremsekraften for å unngå kollisjon.

Attention Assist søker etter reaksjoner fra føreren som tyder på tretthet eller uoppmerksomhet, og varsler om at det er på tide å ta en pause.

Aktivt panser skal bidra til bedre beskyttelse for fotgjengere og spretter opp I bakkant for å gi ekstra deformasjonsrom.

Som tilleggsutstyr kan du få Lane tracking-pakke med filskiftassistent og blindsoneovervåkning (8 360,-) og i biler med automatgir Distronic Plus med radarbasert cruisekontroll til 9 580,-.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 269 900 kroner er ikke inngangsbilletten for Mercedes A 180 avskrekkende. Vår relativt godt utstyrte testbil lander på snaut 360 000 kroner, men du trenger ikke alt som er om bord i den for å ha en god opplevelse av A-klasse.

Mercedes har vært flinke til å ta frem utstyrspakker. Vi har allerede nevnt den sportslige AMG Sport-løsningen på vår bil til 29 000 kroner.

Om du heller vil ta A-klasse i komfortabel og luksuriøs retning, kan du ta en kikk på pakkene Style (10 000,-) og Exclusive (20 610,-). Kombinerer du de to, blir prisen drøyt 27 000 kroner.

Lys- og siktpakke til 4 000,- fungerte bra i vår testbil. Det samme gjorde den enkle, men effektive Audio 20 CD med Becker Map Pilot navigasjon og Bluetooth til snaue 12 000 kroner.

Bixenon hører også med og koster 9 420 kroner. Vil du ha sideairbager i baksetet er prisen 4 180,-.

Legger du på 50-60 000 kroner i utstyr, vil du etter vår oppfatning ha en trivelig utstyrt bil med god attraktivitet som brukt.

=Mercedes-Benz A 180 2013

HILSEN AMG: Sportssetene, design og fargevalg er spesifikt for AMG Sport-pakken til 29 000 kroner. © FOTO: Petter Handeland

Miljø: 3

I følge EU-miksen skal Mercedes A 180 mellom 0,54-0,58 liter per mil, avhengig av utstyr og girkasse. Testbilen har oppgitt forbruk til 0,58 og 135 gram CO2-utslipp per kilometer.

I vår faste 20 mils forbrukstest, havner A 180 på 0,66 liter per mil. Det er ikke mer enn gjennomsnitt for motortype og bilklasse. Eksempelvis klarte BMW 116i seg med 0,59 liter per mil.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Den nye Mercedes A-klasse er en helt annen bil enn den lille, boksaktige forgjengeren. Et lengre steg unna den forrige modellen kunne Mercedes neppe tatt.

Mercedes A-klasse går rett fra den mest fornuftig til den mest sportslige delen av kompaktklasse-segmentet og konkurrerer i hovedsak med BMW 1-serie.

Mercedes har valgt å gi bilen et meget sportslig utseende. I vår testbil er utstyrspakken AMG Sport med på å gi A 180 egenskaper som havner i GTI-klassen.

Dermed blir testbilen temmelig kompromissløs på en del områder. Veiegenskapene er fantastiske, komforten desto dårligere, utseendet steintøft, den innvendige plassen knapp.

Med den nye A-klasse har Mercedes foretatt en av de skarpeste U-svingene i moderne bilhistorie.

Det blir svært spennende å følge med på hvordan den nye modellen tas i mot av nye og gamle A-klassekunder.

=Mercedes-Benz A 180 2013

FÅR PLASS: I baksetet er det skreddrsøm for to personer. Midtsetet går til taperen i loddtrekningen. © FOTO: Petter Handeland

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!