Vi har skrevet om XV her i Vi Menn Bil Top Gear tidligere. Ikke bare én gang, men to. Først ved den internasjonale lanseringen i begynnelsen av desember i fjor, og så da vi testet den da den kom til landet i februar. Da, som nå, gikk bilen gjennom vårt faste testoppsett, og resultatet var en femmer på terningen. Da med diesel på 109 hester og manuelt gir.

Ja, nettopp. Manuelt gir. XV's største svakhet er uten tvil mangelen på diesel og automat - nordmenns favoritt hva gjelder motor/gir-kombinasjon.

Dessverre, må vi nesten si, for bokserdieselen til Subaru er etter vår mening en av de aller fineste dieselene på markedet og ville passet ypperlig til en god automatkasse.

Med bensinmotor under panseret åpner mulighetene seg. De to bensinvariantene vi har kjørt på langtest (1,6i og 2,0i) er tilgjengelige med automatgir. Såkalt CVT - trinnløs automat.

Det spesielle med denne kassa er at når du trykker gassen i bunn, legger den turtallet der motoreffekten er høyest, og så holder den turtallet konstant oppover i fart. Effektivt er det, men også en veldig uvant følelse.

Rent lydmessig kan det forveksles med å slure på kløtsjen i en bil med manuelt gir. Litt masete om du er av typen som liker å klemme på litt. Det krever rett og slett litt tilvenning.

CVT-kassas karakter er mest framtredende i 1,6-literen. Toliteren er sterkere på lavt turtall og trenger ikke piskes like hardt.

Subaru XV langtest 2012=

RØFF: På typisk Subaru-vis blir den bare tøffere og tøffere etter hvert som man strekker strikken. Foto: Petter Handeland

Blant de beste på forbruk

Sammenligner vi de to bensinmotorene, som begge er selvpustende, er 1,6-literen vesentlig tregere i mellomakselerasjon enn toliteren.

Fra 60-100 km/t - en veldig vanlig forbikjøringsfart - bruker 1,6-literen hele tre sekunder lengre tid enn toliteren, som gjør unna sprinten på småkjappe 5,5 sekunder.

Differansen er for øvrig den samme fra 80-120 km/t. Den lille bensinmotoren må faktisk se seg slått av sparedieselen med 109 hk i de samme øvelsene, så det gjelder å ha både tid og rom om man skal foreta en forbikjøring.

Men det stopper ikke der.

Den kraftigere toliteren nøyer seg dessuten med mindre drivstoff i vår faste tjue mil lange forbruksrunde. Runden kjøres opp mot idealtid, slik at alle biler stiller til start på samme premisser.

1,6-literen må virkelig piskes i motbakkene for å holde idealtiden, og slurper derfor i seg hele 0,78 l/mil. Den sterkere toliteren klarer seg til gjengjeld med 0,75 l/mil, og er en mye bedre lagspiller i forbikjøringene.

Samtidig skal det nevnes at den 109 hester sterke dieselen (finnes også som 150 hk) vi testet tidligere, er den høyreiste bilen med firehjulstrekk som har gått rimeligst gjennom nevnte runde - 0,55 l/mil.

Subaru XV langtest 2012=

SVAKHET: XV¿s største svakhet er uten tvil mangelen på diesel og automat ¿ nordmenns favoritt hva gjelder motor/gir-kombinasjon. Foto: Petter Handeland

Gjør seg kostbar

Pris er alltid en viktig faktor. I laveste motor- og utstyrsnivå (1,6i Comfort) koster XV fra trivelige 299 900 kroner.

Som Classic, ett hakk opp på utstyrslista - der du får med ting som skinntrukne detaljer innvendig, multifunksjonsratt, bedre stereoanlegg, multifunksjonsdisplay i dashbord, xenonlys, og regnsensor m.m. - koster 20.000 kroner mer. Det er god investering.

Toppmodellen Premium er på bensinsiden kun unnet toliteren og har «alt» man ønsker seg. Men prisen på 389 900 kroner gjør hele regnestykket vanskeligere.

Toliteren er mer komfortabel og passer bedre til CVT-kassa, den har mer kraft og bruker mindre drivstoff og er rent teknisk det soleklart beste bensinalternativet. Som Premium gir den dessuten en langt mer påkostet følelse enn Comfort og Classic.

Men så er det prisen da. Et par kryss på ekstrautstyrslista gjør at den passerer 400 000 kroner. Dermed er den i et prissjikt der konkurrentene er både mange og gode. Et sjikt der Subaru XV ikke klarer å skjule at den i bunn og grunn er en enkel bil.

=

URBAN SUBARU: Man skal ikke utelukke at Subaru med XV øker sin andel urbant bosatte kunder. Foto: Martin Jansen

Det beste alternativet

Det er enklere med diesel. Toliteren med 109 hestekrefter leveres i alle tre utstyrsnivåer til henholdsvis 314.900, 334.900 og 364.900 kroner. Det gjør det enklere å velge.

Etter vår mening er ikke de 30.000 kronene opp fra Classic til Premium avskrekkende i forhold til hva man får igjen; skinnseter, navigasjon og bedre stereoanlegg, elektrisk justerbare seter og elektrisk soltak. 150-hestersdieselen leveres kun i utstyrsnivå Premium og er dyrest i samlingen med en frapris på 399.900 kroner. Noe som rett og slett er for dyrt, for som sagt er alternativene mange i den prisklassen.

Etter å ha testet alle motorene er vi ikke tvil. Dieselen på 109-hester er det beste alternativet. Den bruker lite og er sterk nok for den drøyt 1400 kilo tunge bilen.

=

BEST: Etter å ha testet alle motorene er vi ikke tvil. Dieselen på 109-hester er det beste alternativet. Foto: Petter Handeland

Best på det verste

XV er veldig direkte og involverende på veien. Faktisk blant de mest kjøreglade SUV/crossoverne. På typisk Subaru-vis blir den bare tøffere og tøffere etter hvert som man strekker strikken.

I god fart over røft underlag er den i sitt ess.

Gjerne på rufsete grusvei på fjellet, hvor den viser seg å være en effektiv kjøremaskin. Den gir den robuste følelsen Subaru er kjent for, og har faktisk hele 22 centimeter bakkeklaring.

For mye støy

Fjæringskomfort er dog ikke XV's sterkeste kort. Trikkeskinner og brostein er det verste man kan servere den. Lange ujevnheter ute på landeveien takler den mye bedre.

Vi må legge til at gode seter, som er relativt myke i stoppen, demmer noe opp for hvordan XV stusser over brå ujevnheter.

Det gjelder både stoffsetene (Classic) og skinnsetene (Premium), der undertegnede på 192 cm har tilstrekkelig plass og god støtte under lårene.

XV skjemmes av mye støy i kupeen. Den er faktisk en av de over 600 bilmodellene vi har testet hvor støynivået i kupeen har vært høyest.

Subaru XV langtest 2012=

MYKE: Gode seter, som er relativt myke i stoppen, demmer noe opp for hvordan XV stusser over brå ujevnheter. Foto: Petter Handeland

=

SYKKEL: Du får lett plass til en sykkel med baksetet nedfelt. Foto: Martin Jansen

Klimaanlegget sliter

Subaru har prioritert plassen i baksetet på bekostning av plassen i bagasjerommet. Med fire voksne i kupeen er plassen langt fra klaustrofobisk, og fem er greit på korte turer. Det er i så fall bredden det skorter på. Oppgitt bagasjeromsvolum er 380 liter, noe som er på størrelse med de mest romslige i kompaktklassen - som Ford Focus.

Interiøret ellers er typisk Subaru, litt småtraust. Det gir ingen påkostet følelse, verken som Comfort, Classic eller Premium. Det er mye hardplast i førermiljøet, samtidig som knapper og brytere av ymse slag kjennes som den billige sorten.

Den lille navien i midtkonsollen (Premium) er heller ikke nok til å løfte inntrykket. Brukervennligheten er grei nok, men knappene er små og lesbarheten deretter. Klimaanlegget sliter vi med. Det virker rett og slett underdimensjonert.

Det er bedre i de to bensinmotoriserte bilene en i dieselen, da disse produserer mer varme, men vi ønsker oss uansett mer av et helautomatisk klimaanlegg i 2012.

Subaru XV langtest 2012=

KOMPAKT: Subaru har tryllet fram godt med plass i selve kupeen, men bagasjerommet er på kompaktklassenivå. Foto: Petter Handeland

Vi Menn Bil Top Gear mener:

Prioriterer du kjøreglede og tøft design er XV helt prima. Er plass og komfort det viktigste for deg, burde du kanskje ta deg en ekstra sløyfe under prøvekjøringen. 109-hesters diesel er det beste motoralternativet, og gjør XV til en bedre bil enn med bensinmotor.

Flere harde konkurrenter

Mazda er nå ute med sin crossover CX-5, en bil som imponerer oss.

En veldig lik bil på mange måter, i samme prisleie, men med mer plass. I tillegg er Citroën og Peugeot på veien med crossoverne C4 Aircross og 4008, som er bygget over samme lest som Mitsubishi ASX.

Stadig velger fortsatt mange nordmenn Nissan Qashqai når de kjøper SUV/crossover, og det finnes mange kompakt-SUV-er i samme prisleie. Det begynner med andre ord å bli trangt om plassen.

Subaru XV langtest 2012=

Subaru XV langtest 2012 © Handeland, Petter

Tekniske data

Subaru XV

2,0D

2,0i CVT

1,6i CVT

Modell

Premium aut

Premium aut

Classic

Motor, cm3:

1998

1995

1600

Effekt, hk ved o/min:

109/3600

150/6200

114/5600

Dreiemoment, nm ved o/min:

310/1600-2200

196/4200

150/4000

Egenvekt, kg:

1490

1455

1460

Tilhengervekt, kg:

1600/650

1200/650

1200/650

Lengde/bredde/høyde, cm:

445/178/157

445/178/157

445/178/157

Bagasjerom, liter:

380-1270

380-1270

380-1270

Standard dekkdimensjon:

225/55-17

225/55r17

225/55r17

Forbruk, eu-mix l/mil:

0,56

0,66

0,63

Testforbruk, l/mil:

0,55

0,75

0,78

Co2-utslipp, g/km:

146

153

146

0-100 Km/t, fabrikk, sek.:

11,3

10,7

13,8

Toppfart, km/t:

175

187

175

Pris fra, kr:

314 900

404 900

299 900

Pris testbil,kr:

364 900

404 900

334 900

Subaru XV langtest 2012=

UNDERDIMENSJONERT: Klimaanlegget sliter vi med. Det virker rett og slett underdimensjonert. Foto: Petter Handeland

Testdata

Subaru XV

2,0D

2,0i CVT

1,6i CVT

0-100 Km/t, sek.:

10,6

13,5

60-100 Km/t, 3. gir:

7,0

8,6

60-100 Km/t, 4. gir:

8,2

12,2

60-100 Km/t, 5. gir:

10,9

60-100 Km/t, kickdown:

5,5

8,5

80-120 Km/t, 3. gir:

10.2

9,6

80-120 Km/t, 4. gir:

10,4

13,7

80-120 Km/t, 5. gir:

12,3

80-120 Km/t, 6. gir:

14,7

80-120 Km/t, kickdown:

7,2

10,7

Støy tomgang, dba:

44,9

39,9

43,6

Støy 50 km/t, dba:

62,9

63,1

63,2

Støy 80 km/t, dba:

68,3

68

68,7

Støy 100 km/t, dba:

70,8

71,5

71,6

Subaru XV

Pluss: Kjøreegenskapene, plass i kupeen, sprek med toliters bensinmotor, gjerrig dieselmotor, pris, design.

Minus: Støy, fjæringskomfort, interiør, klimaanlegg, bagasjeromsplass.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!