Vi kan vel gjerne være ærlige og innrømme at en bilnyhet fra Korea ikke alltid har vært like egnet til å rette oss i ryggen og følge ekstra spent med i timen. Men det var før.

De siste årene har nemlig det koreanske bilkonglomeratet Hyundai og Kia sammen produsert bilnyheter som definitivt har vekket interesse, tidvis også begeistring.

Det begynte for alvor med kompakt-SUV-en Hyundai ix35 og tvillingen Kia Sportage. De dukket opp i Norge i 2010, og begge bilene gjorde godt inntrykk i våre tester. Det samme gjelder Hyundai i40 fra 2011 - Kias søstermodell Optima har ennå ikke kommet på markedet i Norge. Og nå er det duket for den nye koreanske utfordringen i kompaktklassen:

VW Golf-konkurrentene Kia Cee'd og Hyundai i30 følger mønsteret fra de foregående nylanseringene: Ganske markert forskjell i utvendig design, mens bilene under skallet deler det aller meste av tekniske løsninger.

Det betyr akselavstand og lengde noen centimeter større enn VW Golf, og et motorutvalg med tre dieselversjoner og to bensinversjoner. Foreløpig er det femdørs kombi som gjelder, men i høst kommer stasjonsvogn og i 2013 ser vi en tredørs versjon av Kia Cee'd.

=

SPREKERE: For noen år siden resulterte koreansk nybildesign i beste fall i et skuldertrekk, nå kommer folk bort for å kommentere at det er en stilig bil.

=

KOMFORT: Til den gode totalkomforten bidrar også overraskende velpolstrede seter og en sittestilling som gjør at du orker lange etapper uten å bli sliten i kroppen.

Under 200 000 kroner

Slik vi er vant til fra Kia, satser man på tre utstyrsvarianter, fra Classic, via normalutstyrte Comfort til Exclusive med det meste du kan ønske deg i denne bilklassen.

Rimeligst kommer du unna med Classic og 1,4-liters bensinmotor på 100 hk til 199 900,-. Diesel starter på 207 400,- med 1,4-liter på 90 hk. Vil du ha mer fart i sakene, kan du gå for 1,6-liters 135 hk bensinmotor med priser fra 217 400 til 302 900, eller 1,6-liter diesel med 110 eller 128 hk. Her er prisspennet fra 213 400 til 317 400,-.

Alle de tre største motoralternativene kan leveres med sekstrinns automatgir, der bensinmotoren har den mest spennende varianten. Bak DCT-betegnelsen skjuler det seg en moderne girkasse med dobbeltclutch; altså en manuell girkasse som gires automatisk etter samme prinsipp som VWs DSG-girkasser.

Ikke helt uventet faller vi dermed for fristelsen til å kjøre hoveddelen av langtesten med nettopp den kombinasjonen: DCT girkasse og 1,6-liters bensinmotor, før vi avrunder det hele med en uke i den 128 hk sterke dieselvarianten.

Mye bedre på design

Det første som slår deg ved den nye Kia Cee'd, er utseendet. Og designeffekten fortsetter å virke hele langtestperioden: For noen år siden resulterte koreansk nybildesign i beste fall i et skuldertrekk, nå kommer folk bort for å kommentere at det er en stilig bil.

Den har en langtrukket og elegant stigende linje sett fra siden, mens fronten ser lav og bred ut takket være utformingen av lykter og grill. Den høye hekken virker høy og robust, nesten kompakt-SUV-aktig.

I vår Exclusive-versjon er det fint lite som mangler på innsiden. Her er det også fullskinninteriør til 8000 kroner, og dermed kjennes Cee'd mer ut som en kompakt premiummodell fra Lexus enn en billigbil fra Kia. Noen av høydepunktene er elektrisk 10- veis justerbart førersete med minne, adaptive xenonlys, parkeringsassistent med automatisk parallellparkering, ryggekamera, 7-tommers berøringsskjerm med navigasjon og panoramasoltak med elektrisk åpning.

Klarer du deg uten luksusfølelsen, vil Comfort-utgaven være et rimeligere alternativ med de samme basisegenskapene. Litt merkelig er det imidlertid at lyktespylere kun leveres sammen med den dyreste utstyrsvarianten.

=

DESIGN: Den har en langtrukket og elegant stigende linje sett fra siden, mens fronten ser lav og bred ut takket være utformingen av lykter og grill.

Sikre kjøreegenskaper

Vår langtestbil går løs på norske veier av ulik kvalitet uten frykt. Det tar ikke lang tid før du merker og setter pris på at Kia har valgt et understellsoppsett som går mer i retning av komfort enn sportslighet.

Det betyr at bilen er snillere over korte, skarpe ujevnheter i lav fart enn en del av konkurrentene. Dessuten får du et snev av storbilfølelse der kompaktkoreaneren svever bekymringsløst over de mange store og små ujevnhetene norske landeveier byr på. Med fullastet bil på dårlig vei opplevde vi at fjæringen bak bunner ut i store dumper, men andre ulemper byr ikke fjæringsoppsettet på.

Til den gode totalkomforten bidrar også overraskende velpolstrede seter og en sittestilling som gjør at du orker lange etapper uten å bli sliten i kroppen.

For på tross av den smidige kjørekomforten, byr Kia Cee'd på balanserte og sikre veiegenskaper. Nei, den havner ikke i den sportslige delen av kompaktklassen, der du eksempelvis finner Ford Focus og Audi A3.

I stedet kjennes Cee'd som en bil der det er enkelt å utnytte kapasiteten i veigrepet. Tilbakemeldingene er tydelige og styringen nøyaktig, og en tiltagende understyring (svingbuen blir lenger) varsler om når det er på tide å lette litt på gassen.

Når vi tar med Cee'd på våre faste dynamiske tester på bane (unnamanøver, slalåm og bremsetest fra 100-0 km/t), forekommer det oss at miljødekkene i standarddimensjon 205/55-16 ikke yter veiegenskapene til Cee'd full rettferdighet. De virker rett og slett en smule glatte, også i bremsetestene. Om du vil ha din Cee'd til å kjøre best mulig, er det smart å vurdere å bruke 5 000 kroner på 17-tommers felger (ekstrautstyr på Exclusive), men da med normaldekk.

=

FUNKSJONELT: Mye knapper, men dette funker. Og: Det simple inntrykket er borte.

Ikke avskrekkende forbruk

Den 1,6-liters bensinmotoren yter sine 135 hk uten noe som helst pustehjelp. Det merkes best på lave og midlere turtall, siden maksimalt dreiemoment på 164 Nm oppnås først ved 4850 o/m. Til sammenligning har VWs 1,4-liters bensinmotor med turbo 200 Nm fra 1500-4000 o/m.

Vi har tidligere lovpris Golf-kombinasjonen av 7-trinns DSG og en turbomotor både med styrke og spurtegenskaper som genial. Hvordan klarer Kia seg med sine seks trinn og en dreiemomentfattig sugemotor?

Slett ikke så verst, faktisk. Mest imponert er vi over girkassen; den girer mykt, men samtidig kjapt nok både på opp og nedgiringer. Og drivlinjeingeniørene har gjort sitt beste for å skjule momentmankoen - elektronikken er flink til å holde turtallet oppe når det trengs, og sportposisjonen på girvelgeren passer utmerket om du kjører på svingete, kuperte veier eller skal foreta forbikjøringer.

Så er det ikke til å stikke under en stol at også Kia Cee'd ville fungert enda bedre med en liten bensinturbo (som er under utvikling), men når vi ser på akselerasjonsmålingene, er bilen kvikk nok så lenge du bruker kickdown eller lave gir.

Og vi er på ingen måte avskrekket av drivstofforbruket: Snittforbruket for hele langtesten havnet på 0,62 liter per mil, med minimumsforbruk ned mot 0,50 og maksimalt ved by- og nærkjøring på noe over 0,7.

I vår faste testrunde gikk Kia'en på 0,60 liter per mil, noe som er pent for en bensinmotor med automat og relativt gode ytelser.

=

MYE BRA: Fjæringen er behagelig, setene gode og forbruket er lavt.

Vi Menn Bil Top Gear mener

Rimelige og velutstyrte, ja. Velkjørende, pene og komfortable, nei. Det har vært dommen over koreanske kompaktbiler tidligere. Men vår langtest viser at Kia Cee'd nå kan utfordre seriøst i den mest europeiske av alle bilklasser. Om den ikke gjør det på sportslighet, kan den henge med på andre viktige områder. Og når en kompakt bensinturbo kommer på plass sammen med DCT-girkassen, gleder vi oss virkelig.

Klasseledende bagasjeplass

Det er vel ingen bombe at dieselversjonen med 128 hk og 260 Nm dreiemoment knuser bensinmotoren i akselerasjon på lave turtall i høye gir, mens bensinmotoren er sprekere når det spurtes oppe i fart.

I tillegg går den penere og lettere, særlig ved by- og nærkjøring. På forbruksrunden bruker dieselen nøyaktig en desiliter mindre per mil, og 0,5 liter per mil er akkurat der det skal være i forhold til andre 1,6-liters dieseler. Dermed har du to gode toppmotoriseringer, hver med sine spisskvaliteter.

Den innvendige plassen er også en av Cee'd gode sider. Bredden i kupeen er blant de bedre i kompaktklassen, mens benplassen i baksetet er blant de aller beste. Riktignok stjeler soltaket i Exclusive-modellen noe høyde, så skal du ha maksimal plass, må du velge en modell med normalt tak.

Også bagasjeplassen er blant de beste i denne klassen; bak målet på 380-1318 liter skjuler det seg et lasterom med gode mål i bredde og lengde, samt ekstra plass til småtterier under gulvplaten.

=

KOMMER SNART: Produksjonen av nye Kia cee'd stasjonsvogn startet i august. FOTO: Kia

Tekniske data

Kia

Cee'd 1,6 GDI

Cee'd 1,6D

Motor, cm3:

1591

1582

Effekt, hk ved o/min:

135/6300

128/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min:

164/4850

260/1900

Egenvekt, kg:

1301

1375

Tilhengervekt, kg:

1300/600

1500/650

Lengde/bredde/høyde,cm

431/178/147

431/178/147

Bagasjerom, liter:

380-1318

380-1318

Standard dekkdimensjon:

195/65-15 U

195/65-15 U

Forbruk, EU-mix l/mil:

0,6

0,41

CO2-utslipp, g/km:

137

109

0-100 km/t, fabrikk, sek.:

10,8

11,9

Toppfart, km/t:

195

188

Pris fra, kr:

267 400

287 400

Pris testbil, kr:

310 800

295 400

Testdata

Kia

Cee'd 1,6 GDI

Cee'd 1,6D

0-100 km/t, sek.:

11,1

11,2

60-100 km/t, 3. gir:

6,8

6,0

60-100 km/t, 4. gir:

9,6

8,0

60-100 km/t, 5. gir:

14,7

10,8

60-100 km/t, kickdown:

5,9

80-120 km/t, 4. gir:

10,1

8,9

80-120 km/t, 5. gir:

16,2

11,1

80-120 km/t, 6. gir:

27,3

14,7

80-120 km/t, kickdown:

7,8

Støy tomgang, dBA:

36,4

41,9

Støy 50 km/t, dBA:

65,3

62,9

Støy 80 km/t, dBA:

68,6

68,1

Støy 100 km/t, dBA:

72,1

69,7

Testforbruk, l/mil:

0,6

0,5

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!