Kort sagt:

+ Herlige kjøreegenskaper

+ Tøft utseende

+ Relativt lavt forbruk

+ Mye sportsbil for pengene

+ Flott motor/gir-kombinasjon


- Enkelte designdetaljer

- Noe billig materialvalg innvendig

- "Pyntebakseter"

Vanligvis består jobben som biljournalist av å vurdere ulike familiebiler opp mot hverandre, skrive om nye familiebiler samt av og til kjøre biler som er alt for dyre for de av oss med en normal lommebok. Og det er ikke noe galt med verken Volkswagen Passat eller Ford Focus, men uansett hvordan man vrir og vender på det, er dette biler som, først og fremst, er laget for å være praktiske.

En sjelden gang dukker det imidlertid opp biler som er bygget for å være morsomme - uten at de koster to-tre millioner. Det er den aller beste delen av denne jobben - for da er det plutselig snakk om ting som er oppnåelig. Toyota GT86 er en av disse bilene, og den kommer til å bli en fremtidig klassiker.

Kjøreegenskaper: 5

Toyota er ikke akkurat kjent for å lage biler med knivskarpe kjøreegenskaper, men GT86 er unntaket. Dette er en fullblods travhest som holder til i samme stall som ponniene unger rir på.

For det første har den en distinkt overstyrt karakter. Med alle hjelpemidlene på plass er ikke dette noe problem, men uten hjelpemidler er dette en bil som krever konsentrasjon. Mellom bakhjulene er det plassert en mekanisk Torsen-differensialbrems, og den bidrar til å gjøre sidelengs tullekjøring veldig morsomt.

Den lave vekten gjør at bilen kan kastes gjennom svinger på en måte du ikke trodde var mulig, og når det først slipper er det snakk om en overstyring som er enkel å håndtere. Denne bilen beviser nok en gang hvor stor rolle lav vekt spiller med tanke på kjøreegenskaper. Når det er sagt, så bør du ikke forvente at dette er verdens raskeste bil rundt en bane. Til det har ikke de originale 215-dekkene grep nok, men det gjør samtidig at du lærer deg hvordan en bakhjulsdreven bil skal kjøres på grensa uten at du behøver å risikere livet.

Styringen er veldig responsiv, og til tross for elektrisk servostyring får du mer enn nok tilbakemeldinger om hva som skjer gjennom rattet.

Den eneste bilen på denne siden av Porsche Boxster som GT86 kan sammenlignes med, er Mazda MX-5. Sistnevnte er kanskje enda litt mer livlig, men GT86 føles som en mer voksen og seriøs sportsbil.

Toyota GT86 juli 2012=

KAN SVINGE: Selv om det kanskje ikke ser slik ut på bildene, er bilen veldig morsom selv om det ikke går sidelengs også. (En aktivitet som forøvrig helst bør bedrives på lukket bane...) © FOTO: Petter Handeland

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1998

EFFEKT, HK VED O/MIN: 200/7000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205/6400

EGENVEKT, KG: 1305

TILHENGERVEKT, KG: 0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 424/178/147

BAGASJEROM, LITER: 243

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/45R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,78

CO2-UTSLIPP, G/KM: 181

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,6

TOPPFART, KM/T: 226

PRIS FRA, KR: 448 000

PRIS TESTBIL, KR: 448 000

Motor: 4

Mange har kritisert valget Toyota og Subaru gjorde da de plasserte en toliters sugemotor under panseret. Vi har delte meninger om temaet.

Motoren må kjøres som en god, gammeldags sportsbilmotor. Her er kreftene først og fremst tilgjengelig i den øverste delen av registeret, og det er først fra 5000 o/min at det virkelig fungerer. Følelsen av boxermotoren som jobber for fullt under panseret, kan ikke erstattes av en bølge av dreiemoment.

Boxermotoren har en karakteristisk lyd som skiller den fra tradisjonelle rekke- og V-motorer. Kombinert med et litt større eksosanlegg enn det som er vanlig, er det ingen som kan benekte at fireren under panseret har kul lyd. Det er ikke en amerikansk åtter, men man tar fortsatt seg selv i å tråkke litt ekstra på gassen for å høre på lyden.

Vår testbil var utstyrt med en manuell sekstrinsskasse (etter vår mening det eneste riktige valget i en sportsbil som dette). Den fortjener absolutt hederlig omtale, da den byr på akkurat passe utveksling og er en fryd å operere.

Ankepunktet med en sugemotor med høy effekt er kjørbarheten. under 5000 o/min skjer det ikke stort, så du må hele tiden jage turtall for å kjenne at du har 200 hestekrefter. Ytelsene er heller ikke like gode som forventet av en 1250 kilo tung bil med så sterk motor.

Ytelser: 4

GT86 er på ingen måte den raskeste bilen på veien. Fra 60-100 kilometer i timen i tredjegir, er det flere turboladede små- og kompaktbiler som er raskere. Både 308 GTI og Mini Coupé Cooper S er snaue sekundet raskere enn GT86 i denne øvelsen. Ettersom kreftene befinner seg helt i toppen av registeret, klarer den seg bedre i 80-120 km/t-disiplinen i samme gir, men også der finnes det flere biler som raskere.

Til tross for dette savner vi sjelden mer krefter. Ved motorveikjøring kunne man kanskje hatt litt mer dreiemoment på lavere turtall, men det er ikke den type kjøring denne bilen er bygget for. På svingete landevei er det tredjegir som gjelder, og det gir deg mer enn nok krefter og glede.

Toyota GT86 juli 2012=

SAMARBEID: Hele bilen er et samarbeid mellom Toyota og Subaru. Det er sistnevnte som har stått for utviklingen av drivlinjen, og det er ingen tvil om at de har gjort en god jobb. © FOTO: Petter Handeland

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 7,9

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,7

60-100 KM/T, 5. GIR: 7,8

60-100 KM/T, 6. GIR: 13,1

80-120 KM/T, 3. GIR: 5,1

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,1

80-120 KM/T, 5. GIR: 8,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,4

STØY TOMGANG, dBA: 43,5

STØY 50 KM/T, dBA: 66,9

STØY 80 KM/T, dBA: 71,5

STØY 100 KM/T, dBA: 73,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,67

Eksteriør: 5

GT86 har klassiske sportsbilformer med et forholdsvis langt panser og kort hekk. Det gjør at den får mye gratis på utseendefronten.

Det betyr imidlertid ikke at designerne ikke har gjort en god jobb. De skarpe formene gjør at GT86 ser mye mer aggressiv ut enn det som i realiteten blir hovedkonkurrenten her til lands - Mazda MX-5.

Enkelte deler av eksteriøret ser imidlertid litt vel "The Fast & The Furious" ut, og hører strengt tatt hjemme i 2002. Det gjelder blant annet lyktene med blankt glass og spoileren. Akkurat her skulle vi gjerne sett noe litt mer diskré.

Interiør: 5

Relativt trangt, men ikke klaustrofobisk er vel den beste måten å beskrive innsiden av GT86 på. I det minste hvis vi snakker om forsetene. For selv om dette er en fireseter, skal du være både smidig og liten for å få plass i baksetet. Med tre voksne i bilen, har begge passasjerene det vondt på grunn av liten plass. Med andre ord er dette, i likhet med for eksempel Porsche 911, en toseter med ekstra bagasjeplass.

Hvis man bare er to, så er det lite i veien med interiøret. Sportssetene i skinn og alcantara støtter på alle de riktige stedene, og det er enkelt å finne en riktig sittestilling med kort avstand til rattet.

Når det gjelder materialkvaliteten, så kunne den vært bedre. Det er en del plast i for eksempel dørsidene, men vi mistenker at dette har blitt gjort av flere grunner. For det første er dette ment å være en billig sportsbil (selv om den ikke er veldig billig her til lands), og dyre materialer ville trukket opp prisen. For det andre regner vi med at ingeniørene har gjort alt de kan for å spare vekt - og det setter vi ekstremt stor pris på.

Toyota GT86 juli 2012=

ENKELT OG FUNKSJONELT: Interiøret er relativt enkelt, men det er tilnærmet perfekt ergonomisk. Med en lav sittestilling og lett tilgang til alt av nødvendigheter blir kjøreturen enda morsommere. © FOTO: Petter Handeland

Komfort: 3

Hvis du er ute etter en komfortabel coupé med fire seter, finnes det flere alternativer på markedet som er bedre - for eksempel Mercedes C-klasse Coupé.

Når det er sagt, så er ikke GT86 utilgivelig på norske veier. Man merker fort at bilen i seg selv er veldig stiv, men understellet er såpass smidig at det tar eggen av de fleste ujevnheter. Man merker at de er der, men det blir ikke slitsomt, og bilen klarer stort sett å holde alle de fire hjulene godt plantet i bakken.

Støynivået er imidlertid over langt over snittet for vanlige biler. Hvis vi derimot bare ser på sportslige biler, blir resultatet et litt annet. Da er GT86 fortsatt over snittet, men bare så vidt.

Sikkerhet: 3

Foreløpig er verken BRZ eller GT86 kollisjonstestet av EuroNCAP. Derfor får den standardkarakter 3 i denne kategorien.

Blokkeringsfrie bremser, antiskrenssystem og kollisjonsputer er standard.

Toyota GT86 juli 2012=

GODE SETER: Sportsstolene gir støtte på alle de riktige stedene, men er ikke ubehagelige å sitte i - selv etter flere timer i strekk på veien. © FOTO: Petter Handeland

Forbruk: 4

Dette er ingen miljøbil, og det gjenspeiles i det oppgitte forbruket på 0,78 l/mil ved blandet kjøring. Toyota- og Subaru-ingeniørene har (heldigvis) prioritert moro fremfor forbruk i denne bilen.

Da lurer du kanskje på hvordan vi kan gi bilen en såpass god karakter på dette punktet? Det er fordi den klarte seg med langt under det oppgitte forbruket. Etter å ha vært gjennom vår faste testrunde, endte forbruket på 0,67 liter på mila. Når man tar med effekten i dette regnestykket, er det ingen tvil om at dette er et godt resultat.

Så får det bare være at en dieseldreven familiebil klarer seg med en desiliter mindre på mila. De ekstra literne med bensin det utgjør i året er verdt hver eneste krone!

Pris/utstyr: 4

Det er fortsatt ikke så veldig mange rendyrkede sportsbiler på det norske markedet, og hvis man setter en grense ved halvmillionen er det nesten ingen. Mazda MX-5 er det opplagte alternativet å sammenligne med, og den koster omtrent 45.000 kroner mindre enn GT86 i billigste variant. Da har du imidlertid både dårligere plass, mindre utstyr og dårligere vekt/effekt-forhold. Etter å ha pludret litt i Excel har vi laget en formel som regner ut et forholdstall på pris i forhold til vekt/effekt. Der kommer Mazda MX-5 med 160-hester en smule bedre ut enn GT86.

Hvis vi ser på andre mulige alternativer, har vi biler som Peugeot RCZ med 200 hester og Audi TT med 160 eller 200 hester som konkurrenter i kategorien coupeer med fire seter. Førstnevnte koster i praksis det samme, mens TT med 200 hester bikker 500.000 kroner - før utstyr.

Av andre bakhjulsdrevne roadstere har vi BMW Z4 og Mercedes SLK. Førstnevnte starter på rett over 450.000 kroner, men i kjent BMW-ånd må man regne med mange tusenlapper ekstra før man har en komplett bil. Det samme gjelder for SLK, men den har en enda høyere startpris - 504.200 kroner.

Når man da tar med i beregningen at GT86 kommer med alt man trenger av utstyr inkludert (blant annet navigasjon, sportsseter og xenon), står vi igjen med en deal som egentlig er ganske god - selv om 450.000 kroner fortsatt er mye penger.

Toyota GT86 juli 2012=

TURTALLSVILLIG: Boxermotoren byr på en turtallsvillighet som passer perfekt i en sportsbil som dette. I familiebiler vil vi gjerne ha turbomaskiner, men det ville etter vår mening ikke passet like godt her. © FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 6

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan vi mener at bilen er sammenlignet med konkurrenter på det tidspunktet bilen ble testet.

Etter å ha ventet i flere år på denne bilen, er det klart at forventningene var høye. Spesifikasjonene tilsier at dette er en morsom bil, men vår erfaring er at teori og praksis ikke alltid er det samme.

Heldigvis har Toyota gjort det aller meste riktig. Endelig kan du få kjøpt en fullblods, bakhjulsdreven sportcoupé med (nesten) fire seter og gode ytelser for under en halv million. De knivskarpe kjøreegenskapene kombinert med en herlig motor gjør at denne bilen garantert vil få deg til å smile litt ekstra hver gang du setter deg bak rattet. Bare husk på at den fortjener en skikkelig luftetur på svingete veier så ofte som mulig - det fortjener både du og bilen.

Vi er overbevist om at GT86 kommer til å bli en fremtidig klassiker - akkurat slik Mazda MX-5 har blitt.

Les også:

Endelig en morsom Hyundai

Fire biler som gjør livet morsommere

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 448000

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!