Audi A3 i tredørsutgaven er akkurat kommet til Norge. Nå, noen dager før høstens store bilutstilling åpner i Paris, slipper Audi bildene av versjonen det virkelig handler om i Norge.

Den som er 7 cm lengre og har fem dører.

Audi ser ingen grunn til å spare på kruttet, og kaller bilen " kompaktsportmesteren". De mener med andre ord å ha bygd en bil som er bedre enn de to hovedkonkurrentene:

BMW 1-serie, som har vært i salg i noen måneder, og den splitter nye Mercedes A-klasse.

Jåle-kompakt

Også Lexus CT 200h regnes som et medlem i den lille klassen for jålete kompaktbiler, og i Norge hører Volvo V40 også hjemme her.

Basert på inntrykket tredørsutgaven av Audi A3 ga oss da vi testet den, kan det hende at Audi har ordene sine i behold.

Vår tester roser blant annet kjøreegenskaper, komfort og kvalitetsfølelse i den motorsterke utgaven vi hadde til test.

Mer plass

A3 Sportback er ikke bare en tredørs-A3 med påbygg. Også akselavstanden er forlenget (med 3,5 cm), og dermed er den nesten 6 cm lengre enn i den utgående Sportback-generasjonen.

De ekstra centimeterne skal ifølge Audi gi bedre plass i baksetet og mer bagasjeplass (380 liter).

Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback=

VÅRBIL: Bilen er ventet til Norge i mars. FOTO: Audi

Utseendet til den nye A3 har vært gjenstand for litt diskusjon i bilkretser. Det er mye som minner om forgjengeren - ikke minst når man bedømmer den ut fra bildene.

Plasserer man en ny og en gammel A3 ved siden av hverandre, ser imidlertid den gamle brått ganske - nettopp - gammel ut. Den nye har blant annet skarpere linjer og frekkere lykter med godt utvalg av xenon og LED mot ekstra betaling.

I likhet med slektningen VW Golf av generasjon sju er den nye A3 blitt lettere. Virkemidlene er mer aluminium og mer høyfast stål, og de mest slankede utgavene veier 90 kg mindre enn forgjengerne.

Farbe: Misanorot Audi A3 Sportback=

S-LINE: Bildene som Audi har sluppet A3 Sportback viser S-line. FOTO: Audi

Kommer i mars

De første Sportbackene kommer til Norge i mars. Da kan kundene velge mellom tre motorer: 1,4 TFSI med 122 hk, 1,8 TFSI med S tronic-automat og 180 hk og en toliters diesel med 150 hk.

Audi oppgir at forbruket i gjennomsnitt er redusert med 10 prosent sammenlignet med tilsvarende utgaver av forgjengeren. Billigst går dieselbilen med et oppgitt forbruk på 0,42 l/mil.

Den billigste utgaven ved norgeslanseringen (1,4 TFSI) har en startpris på 289.900 kroner, som er 8000 kroner mer enn tredørsutgaven. Seinere kommer A3 med blant annet 1,6 TDI (105 hk), 1,2 TFSI (105 hk) og 1,4 TFSI (140 hk).

Dyrt med firehjulsdrift

Skal du ha firehjulsdrift, blir det relativt dyrt, for det kommer bare med de sterke motoralternativene 1,8 TFSI og 2,0 TDI (i motsetning til VW Golf, som fås med firehjulsdrift sammen med 1,6 TDI-motoren).

I 2014 kommer dessuten en A3 med plugg-inn-hybrid.

Audi har som mål å selge totalt 2000 A3-er i året når alle versjoner er på plass. Greier de målet, vil A3 være Audis bestselger i Norge.

Farbe: capriorange Audi A3 Sportback=

FØRERMILJØ: Dønn solid i S-line-utgave. FOTO: Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!