Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen

Utenfor bykjernen fungerer den imidlertid ikke like godt.

BYBIL: Det er på veier som dette at Volkswagen Up hører hjemme. Fjæringskomforten sørger for at trikkeskinner og brostein ikke blir noe nevneverdig problem.
BYBIL: Det er på veier som dette at Volkswagen Up hører hjemme. Fjæringskomforten sørger for at trikkeskinner og brostein ikke blir noe nevneverdig problem. Foto: FOTO: Egil Nordlien
Sist oppdatert

Det er lenge siden Volkswagen hadde en skikkelig minibil i sortimentet sitt her til lands. Siden Lupo gikk ut av sortimentet i 2005 har Polo vært den minste modellen vi har blitt tilgodesett med. Nå er imidlertid Volkswagens nye minstemann på plass i butikkene rundt om i landet.

Vi har testet den, og det viser seg at den imponerer på mange punkter - så lenge du bruker den til det den er laget for.

Kjøreegenskaper: 5

Up er først og fremst en bybil, men ute på landeveien imponerer den med en trygghet og selvsikkerhet som vi ikke er vant til i denne klassen. Selv Kia Picanto, som vi utnevnte til den beste minibilen på markedet, må se seg slått av den typiske VW-ryddigheten som ingeniørene har klart å bygge inn i Up.

Med en vekt på godt under tonnet, får bilen mye gratis i form av underholdningsverdi. Retningsendringen er kjapp, men på landeveien savner vi en litt mer presis styring.

I byen, hvor bilen er bygget for å brukes, er den veldig lettkjørt og manøvrerbar. Det sørger for at lukeparkering ikke bør være noe problem - selv for 18-åringer med ferskt sertifikat. De korte overhengene og butte endene bidrar også til å lette ting som manøvrering på trange steder og parkering.

KJØRER BRA: Up har kjøreegenskaper som egentlig tilhører i klassen over. Det vil si at den er både stødig og trygg på veien.
KJØRER BRA: Up har kjøreegenskaper som egentlig tilhører i klassen over. Det vil si at den er både stødig og trygg på veien. Foto: FOTO: Egil Nordlien

Motor: 4

Tekniske data

MOTOR, CM3: 999

EFFEKT, HK VED O/MIN: 60/5000-6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 95/3000-4300

EGENVEKT, KG: 940

TILHENGERVEKT, KG: 0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 354/164/147

BAGASJEROM, LITER: 251

STANDARD DEKKDIMENSJON: 165/70R14 R

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,41

CO2-UTSLIPP, G/KM: 96

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14,4

TOPPFART, KM/T: 161

PRIS FRA, KR: 123 400

PRIS TESTBIL, KR: 171 400

Under panseret sitter det en tresylindret énliter på 60 hester. Denne er koblet til en femtrinns manuell kasse i vår testbil. For de som absolutt vil ha automat, er bilen tilgjengelig med en automatisert manuell kasse med én clutch.

Motoren er påfallende stille til bare å ha tre sylindere. Knurringen denne sylinderkonfigurasjonen er kjent for er veldig dempet sammenlignet med for eksempel Fords nye 1-liter.

Kraftutviklingen er som forventet i en liten motor uten noen form for pustehjelp. Her må du bruke turtallet for alt det er verdt hvis du skal hente ut noen akselerasjon å snakke om. Girkassen er imidlertid god å jobbe med, så det oppleves aldri som noe stort problem.

Ytelser: 2

Up er treg. Veldig treg. Faktisk er dette den desidert tregeste bilen vi har testet de siste par årene.

60-100 km/t tar hele 12,3 sekunder og 80-120 km/t tar 15,4 sekunder. Til sammenligning gjør Fiat 500 (den nest tregeste bilen vi har kjørt de siste to årene) samme øvelser på 10,8 og 13,8 sekunder.

Dette fører til at den oppleves veldig slapp når du kjører på steder med mye bakker, og spesielt hvis farten er høyere enn 70 km/t. Det er den imidlertid sjelden i bytrafikken, og det er tross alt der Up er ment å brukes.

Hvis du stort sett kjører rundt i indre by, er denne motoren kraftig nok til at det ikke blir irriterende. Bare pass på å holde deg unna motorveier og andre steder hvor du må opp i et visst tempo.

Eksteriør: 4

VELDIG TREG: I bytrafikken merkes det ikke så godt, men på landeveien mangler Up en god del krefter.
VELDIG TREG: I bytrafikken merkes det ikke så godt, men på landeveien mangler Up en god del krefter. Foto: FOTO: Egil Nordlien

Up ser fremtidsrettet ut, og vi mener den er vellykket. De korte overhengene gir den et litt spesielt utseende, og flere har kommentert at den nesten ser ut som en elbil. Det er kanskje ikke så rart - en elversjon er nemlig på vei, og har vært en del av planene hele veien.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 16,9

60-100 KM/T, 3. GIR: 12,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 18,4

80-120 KM/T, 3. GIR: 15,4

80-120 KM/T, 4. GIR: 20,5

STØY TOMGANG, dBA: 42,8

STØY 50 KM/T, dBA: 64,3

STØY 80 KM/T, dBA: 67,9

STØY 100 KM/T, dBA: 71,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,49

Interiør: 4

Når det gjelder den opplevde kvaliteten og ergonomien i interiøret, er Volkswagen Up best i klassen. Dette er ting som Volkswagen alltid har vært gode på, og det synes også her. I førersetet er også plassen mer enn god nok - både i høyden og bredden.

Når det gjelder bakseteplassen er imidlertid ikke Up like imponerende. Den mangler for eksempel tre centimeter i benplass bak vår standardfører på Kia Picanto. Det høres kanskje ikke så mye ut, men de centimeterne er avgjørende for om man blir sittende med beina i seteryggen eller ikke.

Komfort: 5

At en så liten bybil skal ha så god komfort er nesten naturstridig. Den har på mange måter samme komfortnivå som biler to klasser over, og både store ujevnheter samt ting som trikkeskinner og brostein blir filtrert bort på en imponerende måte.

Støynivået er på nivå med konkurrentene i både 50, 80 og 100 km/t. Det betyr at det er litt mer støy enn i en normal kompaktbil, men det oppleves ikke som påtrengende.

Sikkerhet: 5

Up fikk, ikke overraskende, fem stjerner i Euro NCAPs krasjtest. Sikkerheten viser seg å være nesten like god som i storebror Polo når det kommer til sikkerhet for voksne. Den mangler litt på Polo når det kommer til beskyttelsen av barn, men er bedre på fotgjengersikkerhet.

GOD KVALITET: I god Volkswagen-ånd er interiøret ryddig, oversiktlig og med god opplevd kvalitet.
GOD KVALITET: I god Volkswagen-ånd er interiøret ryddig, oversiktlig og med god opplevd kvalitet. Foto: FOTO: Egil Nordlien

Av standard sikkerhetsutstyr finner vi blant annet en nødbremsfunksjon som fungerer ved å stoppe bilen når den oppdager hindringer - på samme måte som Volvos system. Ting som kollisjonsputer, ESP og Isofix-fester er selvfølgelig også standard.

Pris/utstyr: 4

Startprisen for Volkswagen Up i billigste variant er 123.400 kroner. Vi kjørte den med det høyeste av to utstyrsnivåer, High. Det gir deg (relativt normale) ting som fjernstyrt sentrallås, manuelt klimaanlegg, elektriske vinduer foran (vinduene bak kun åpnes i bakkant) og oppvarmede seter.

I tillegg hadde vår bil ekstrautsyr for omtrent 20.000 kroner. Dette inkluderte blant annet panoramasoltak (7.900 kr.), Navigasjon (3.500 kr.) og Teknikkpakke med cruise control, parkeringssensorer og multifuknsjonsdisplay (4.200 kr.). Totalprisen endte opp på 171.400 kroner - omtrent nøyaktig det samme som Kia Picanto koster med større motor og mer utstyr.

Til tross for dette er det ingen tvil om at man også her får mye bil for pengene.

Miljø: 4

Volkswagen Up er oppgitt å bruke 0,41 l/mil ved blandet kjøring. Erfaring viser imidlertid at motorsvake biler ofte har store problemer med å innfri disse tallene på norske veier. Grunnen til det er rett og slett at syklusen bilene testes i ikke tar høyde for vårt terreng. En bil med liten motor må bruke mye krefter for å holde farten oppe i bratte bakker, og da stiger forbruket fort.

I vår testrunde endte vi opp med å bruke 0,49 l/mil, og det er et akseptabelt, men ikke bra, resultat. I byen så vi at bilen stort sett brukte mellom 0,5 og 0,6 l/mil gjennom testperioden. Det er ikke så langt unna de 0,5 l/mil den er oppgitt å bruke ved bykjøring.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Som bybil fungerer Volkswagens nyeste modell utmerket. Den er både lettmanøvrert og praktisk - og den lave farten gjør at motoriseringen oppleves som tilstrekkelig. Det er også denne bruken den er bygget for.

GREI PLASS: Også i baksetet er plassen godkjent. Det er akkurat plass til t voksne her - så lenge de foran ikke er alt for lange i beina.
GREI PLASS: Også i baksetet er plassen godkjent. Det er akkurat plass til t voksne her - så lenge de foran ikke er alt for lange i beina. Foto: FOTO: Egil Nordlien

Det er likevel ikke til å komme unna at de fleste biler, spesielt i Norge, vil havne utenfor bykjernen fra tid til annen. Det betyr motor- og landeveiskjøring med tilhørende høye fartsgrenser. Da blir Up ekstremt treg. Det er litt synd, da bilen i seg selv oppfører seg eksemplarisk i disse situasjonene. Det finnes imidlertid en versjon med 75 hester som kanskje vil oppleves en smule raskere.

Når det er sagt fremstår fortsatt Kia Picanto som et bedre kjøp i denne klassen. Den har bedre plass, større motor og mer utstyr til omtrent samme pris.

Les også:

Snart kommer SUV-versjonen av Fiat 500

Til høsten blir det enklere å velge dekk

Vi har prøvekjørt Volvos viktigste modell

Denne saken ble første gang publisert 07/07 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også