Høsten er her og det blir senere lyst og tidligere mørkt. Det er mørkt på vei til jobb, og om ikke lenge er det mørkt når du setter deg bak rattet for å kjøre hjem igjen. Legg til litt høstregn, resultatet er svært dårlig sikt.

Dette er tiden på året det er viktigst med gode lys - ikke bare for å se, men også for å bli sett.

Omfattende tester

Det svenske bilbladet Vi Bilägare har testet billys siden 2004. Avansert måleutstyr, utviklet i Sverige i samarbeid med det svenske forsvaret og professor i blant annet veisikkerhet, Kåre Rumar, tas i bruk for å måle hvor gode eller dårlige billysene faktisk er.

I hver enkelt test samles over 15 millioner lysdata, og selv om lyktenes oppgave er lik og i utgangspunktet ganske enkel, er resultatene sprikende. Du er nemlig ikke garantert gode lys selv om du kjøper helt ny bil.

Norges Automobil-Forbund (NAF) har gått gjennom testresultater fra de siste fem årene og trukket fram de 15 beste og de 15 dårligste. Ikke overraskende finner vi mange biler i lavere prisklasser med enklere lysteknologi (nederst i artikkelen) blant de 15 dårligste.

BEST: Ford S-Max scorer svært bra i testen © FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Til opplysning: Nærlyset brukes 90 prosent av kjøretiden og er derfor tyngre vektet i testen. Det gjør at BMW 3-serie havner over Toyota RAV4 på listen, til tross for at 3-serie kun scorer 3 av 5 poeng for fjernlys. (Test av hver enkelt bilmodell finner du ved å klikke på modellnavnet i tabellen).

Her er bilene med best lys (på en skala fra 1-5 der 5 er best):

Bilmodell

Poeng nærlys

Poeng fjernlys

Lengde nær-/fjernlys

Ford S-Max

Volvo V50

Mitsubishi ASX

Alfa Romeo Giulietta

BMW 3-serie

Toyota RAV4

Skoda Superb

Ford Mondeo

Saab 9-5

Toyota Prius

Nissan Qashqai

Peugeot 308

Volvo V60

Volvo S60

Saab 9-3X

5

5

5

5

5

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

5

5

4

4

3

5

5

5

4

4

4

4

4

4

4

109/266

104/238

116/213

104/225

117/182

107/263

103/259

88/244

117/244

104/247

102/239

100/240

99/233

89/221

84/245

NAF legger til at følgende biler også ville havnet blant de beste i lystesten: Audi Allroad (2012), VW Passat 4Motion (2012), Audi A3 (2012), Audi A5 Sportback, Citroën DS5 (2012), VW Golf (2012), Seat Alhambra (2012), VW Tiguan (2012), Hyundai I40 (2011) Citroën C4 og Mazda 6 (2010).

=

SVAK: Ford Ka derimot, scorer svakt i testen. © FOTO: Terje Bjørnsen

Bilene med dårligst lys:

Bilmodell

Poeng nærlys

Poeng fjernlys

Lengde nær-/fjernlys

Ford Ka

Renault Captur

Toyota Yaris

Toyota Aygo

Renault Twingo

Ford B-Max

Mazda 2

Dacia Sandero

Nissan Note

Chevrolet Spark

Opel Mokka

Dacia Lodgy

Hyundai i40

Renault Clio

Skoda Octavia (siste gen.) *

1

2

2

2

2

2

2

2

2

2

3

3

3

3

3

1

1

1

1

1

2

2

2

2

2

1

1

1

1

1

61/160

73/147

75/129

76/137

77/148

66/181

71/175

72/172

72/188

75/169

101/148

100/142

87/150

86/151

72/142

* Testet modell: Skoda Octavia Ambition (laveste utstyrsnivå, uten bi-xenon). Se vår langtest av Octavia med bi-xenon med adaptivt frontlyssystem her.

=

FJERNLYS: Hyundai i40 scorer dårlig på fjernlys. Da vi testet i40 bemerket vi at fjernlysene var elendige. © FOTO: Terje Bjørnsen

VW Polo R WRC=

MØRKT NOK: Gode lys er viktig i mørket og enda viktigere på dager med regn. Ikke bare for å se, men også for å bli sett. Bildet er tatt i en Volkswagen Polo. © FOTO: Petter Handeland

Fakta om lys og lysstyrke (Kilde: NAF):

  • H4: På rimelige småbiler brukes stort sett enkle reflektorer (standard reflektorer) med en H4-pære med to glødetråder. En for nær- og en for fjernlys.
  • H7: Litt nyere og bedre er lysutstyr med to separate reflektorer med H7-lyspærer, en for nærlys og en for fjernlys. Det kan også være pærer av type H1, HB3 HIR2 med enkle glødetråder i hver pære til hver enkelt reflektor.
  • Xenon: Når xenon ble introdusert, fikk man først og fremst bedre nærlys. Men disse er ofte kombinert med en ekstra halogenlampe å få godt fjernlys. Den seineste utviklingen har medført et projektor-system, hvor man fører lysstrålene igjennom et objektiv med flere linseelementer for å få maksimal lyseffekt og -fordeling. Å få lyset langt fram og god fordeling i bredden er viktig.
  • Bixenon: Her brukes en og samme lykt, med her er det en skjerm som blender ned til nærlys. Disse kan også være kombinert med en ekstra halogenlykt for fjernlyset. Slike systemer fungerer bra totalt sett, mens et projektorsystem med elektronisk styring av linseelementer gir varierte resultater.
  • LED: LED har også fått innpass på vanlige biler. Det er blant annet på nærlys i Toyota Prius, og er tilgjengelig som et supplement, for eksempel i den nye Mazda 3 og Nissan Qashqai. BMW og Audi har også satset på LED.
Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4=

SVAK: Skoda Octavia er en populær bil, men havner på lista over de svakeste i denne lystesten (testet modell: Skoda Octavia Ambition, laveste utstyrsnivå uten bi-xenon). © FOTO: Martin Jansen

Fordelen med xenon er overlegen lyseffekt og fargetemperatur. (måleenhet lumen).

  • H4 avgir 1000 lumen på nærlys
  • H7 lampen klarer 1500 lumen
  • Xenonlampen - en gassutladningslampe uten glødetråd - presser ut hele 3400 lumen.
  • LED (Light Emitting Diode) har vi ikke tall på her, men ligger et sted imellom H7 og xenon i lysstyrke.
  • Laser er det helt siste nye. Laserlys har utrolig god presisjon, og kan lyse langt fram til områder der man trenger mest lys, samtidig som lystapet underveis er ubetydelig. Les mer om laserlys her.

Les også:

Vi har testet Norges ti mest solgte SUV-er

Så mye plass er det i nye Mondeo

Elbilen sliter i kulda. Men det finnes råd.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!