Kort sagt:

+ Meget gode veiegenskaper

+ Solid totalkomfort

+ God plass til folk og bagasje


- Tung og stor i noen situasjoner

- Moderat akselerasjon

1,6-liters dieselmotorer er blitt et meget populært valg også i større familiebiler. Takket være moderat effekt blir bilene langt rimeligere enn med toliters diesel.

Også Ford Mondeo har nå fått en 1,6-liters dieselmotor på 115 hk under panseret.

Det gjør bilen snaut 50 000 kroner rimeligere enn med toliter på 140 hk. Hvordan den store og rommelige bestselgeren med liten motor gjør det i vår test kan du lese her.

Kjøreegenskaper: 6

Ford Mondeo har lenge vært blant våre kjørefavoritter i familiebilklassen. Og det endrer seg ikke selv med liten motor under panseret.

Fortsatt kjennes Mondeo som en stor, tung og stødig bil på veien. Den er sikkerheten selv, og finner tross vanskelig vinterføre aldri på krumspring som får pulsen til å øke.

Sant å si er den ganske sportslig sammenlignet med mange konkurrenter, og det er bare i byen eller ved trange parkeringsmanøvre at du kjenner størrelsen som en negativ faktor.

Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn 2011=

LUKSUS: Vår Premiumversjon hadde enda litt ekstra utstyr på toppen. Da blir Mondeo dyr, men også lekker innvendig. © Handeland, Petter Petter Handeland

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 12,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 16,6

STØY 50 KM/T, dBA: 59,8

STØY 80 KM/T, dBA: 63,9

STØY 100 KM/T, dBA: 66,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,65

Motor: 5

Allbruksmotoren til Ford, Volvo, Citroën og Peugeot gjør en fin figur også i Ford Mondeo. Selv om den tekniske basisen er lik, er det detaljforskjeller i effektuttak og karakter mellom merker og modeller.

I Ford Mondeo yter motoren 115 hk ved 4000 o/m og har et dreiemoment på 270 Nm ved 1750 Nm. Sekstrinns manuell girkasse med riktig girutveksling sørger for at du alltid har et korrekt gir under norske kjøreforhold.

Den er på ballen straks du rører på høyrefoten, noe som gjør at den føles pigg i vanlig trafikk. I tillegg går den pent og føles ikke på noe tidspunkt dieselslitsom i ørene.

Ytelser: 3

Med jevn og solid kraftutvikling, føles Ford Mondeo 1,6 TDCi helt greit motorisert. Men de gangene du tramper foten helt i gulvet for å hente frem ekstra fartsressurser, blir du smertelig klar over at dette ikke er noen toliter.

I selskap med andre familiebiler med tilsvarende motorisering gjør Mondeo en grei figur. Men når vi ser på akselerasjonsmålingene, viser tallene at det reelt sett går forholdsvis smått.

Beste forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t får du i 3. gir med 7,9 sekunder. En tilsvarende bil med to liters dieselmotor klarer det samme rundt 1,5 sekunder raskere, og vi kan love at det merkes.

At du kjenner lite til effektmankoen i daglig kjøring kommer av at bilen gjør et bedre inntrykk ved mellomakselerasjon i 4. og 5. gir. Dermed er forskjellen i krefter tydeligst når det virkelig haster.

Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn 2011=

BRA BAK: God benplass og god bredde også i skulder- og hodehøyde gjør Mondeo egnet for familier med stort plassbehov. © Handeland, Petter Petter Handeland

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 115/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1750

EGENVEKT, KG: 1505

TILHENGERVEKT, KG: 1600/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 483/188/151

BAGASJEROM, LITER: 549/1740

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/50R-17 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,47

CO2-UTSLIPP, G/KM: 125

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:

TOPPFART, KM/T: 185

PRIS FRA, KR: 302 600

PRIS TESTBIL, KR: 396 600

Eksteriør: 4

Ford Mondeo vil vel neppe gå inn i historien som vakker og formfullendt.

Det er likevel ikke mange elementer som virker malplassert, kanskje med unntak av de nye LED-kjørelysene.

Ford har heller ikke gjort noe forsøk på optiske triks for å skjule at Mondeo er stor.

Vår svarte bil med kromelementer i front, rundt sideruter og ikke minst de kraftige blanke takrailene er med på å understreke solide dimensjoner.

Interiør: 5

Ford Mondeo er en av de rommeligste familiebilene på markedet. Ikke bare når vi strekker målebåndet, men også i praksis er stasjonsvognsmodellen en av de største bilene i denne prisklassen.

Selv med personer på 185-190 cm foran, kan du fortsatt ha voksne mennesker i baksetet uten at det blir kompromisser i sittekomfort.

Benplassen gir også godt monn for barneseter - det skal gå greit å få plass til tre barneseter i bredden.

Interiørkvaliteten er blitt bedre med årene, særlig i de dyrere utstyrsversjonene er omgivelsene elegante.

Testerne er mer delt i sitt syn på dashbord og utforming av betjeningen. Noen synes det fungerer bra, mens andre ikke liker designet og føler at multimedieskjermen i midtkonsollen er for komplisert.

Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn 2011=

LANGT: Ford Mondeo er en lang bil. Det viser seg i bagasjerommet der det er plass til mye både i lengde og bredde. © Handeland, Petter Petter Handeland

Komfort: 5

God totalkomfort er et av de sterkeste kortene for Mondeo. Den kan skilte med utmerket fjæring, lavt støynivå samt gode seter og sittestilling.

Spesielt på dårlig vei merkes et velavstemt hjuloppheng svært godt, og i direkte sammenligningen med en del av de hardeste konkurrentene viser Mondeo styrke på dette området.

I likhet med andre av bestselgerne i klassen er Mondeo godt støyisolert. Vår testbil hadde en utstyrspakke med sportsseter, noe som etter vår mening bedrer sittekomforten og er greit å ta med seg om du kjører langturer.

Sikkerhet: 5

Ford Mondeo ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP da den kom med dagens karosseriformer i 2007.

Resultatet var godt: Fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.

ESP-systemet fungerer fint på vinterføre og har en passe balanse mellom å tillate et visst slipp og stramme inn på tøylene før det kjennes utrygt.

Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn 2011=

HOLDER FOR DE FLESTE: Nei, Ford Mondeo kjennes ikke sprek med 1,6-liters dieselmotor. Men den holder for 90 % av folket 90 % av tiden. © Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 5

Stasjonsvognsutgaven av Mondeo med 1,6-liters dieselmotor koster fra drøyt 300 000 kroner.

Vår testbil var overdådig utstyrt og viser at selv en vanlig familiebil med minimotor kan dra seg mot 400 000 kroner i totalpris.

Uansett er det fullt mulig å få seg en godt utstyrt versjon til under 350 000 kroner. Denne versjonen av Mondeo ser ut til å holde seg greit i pris som bruktbil.

Miljø: 4

Ford oppgir at Ford Mondeo stasjonsvogn skal bruke 0,47 l/mil og slippe ut 125 gram CO2 per kilometer ifølge normforbruket i EU-miks.

På norske vinterveier er vi godt unna et slikt resultat, og havner på 0,65 liter per mil på vår faste testrunde. Det er noe mer enn de beste konkurrentene med tilsvarende motorstyrke.

Det er tydelig at 1,6-literen må anstrenge seg mer enn Mondeo med toliters dieselmotor som brukte omtrent det samme da vi testet den i januar 2011.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Ford Mondeo er vår favoritt blant familiebilene med liten dieselmotor. Den har utmerkede veiegenskaper og flott komfort.

I tillegg er den rommelig og koster ikke skjorta selv om du laster opp med litt nyttig utstyr.

Selv om 1,6-liters motoren ikke gir noe overskudd, fungerer den til normal kjøring og er et av de beste alternativene om liten dieselmotor i stor familiebil er ditt førstevalg.

Les mer

Alle Ford Mondeo vi har testet

Slik kjøper du brukt Ford Mondeo

De 10 beste stasjonsvognene 2011

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!