Renault Twingo

Pastarør i setet og sminkeskrin på dashbordet

Hva skjer når du mikser en mini-kjendis med en mini-bil til mini-pris?

Sist oppdatert

Jeg sitter i en Renault Twingo ved siden av ei jente som kalles Nicola. Kupeen i Twingoen er kledd i kremfarget strutseskinn, pyntet med glitrende juveler og overlesset med øredobber.

Nede ved pedalene er en juvelbesatt mikrofon og en juvelbesatt sko. Der hvor baksetene skulle vært, er et opptaksstudio i full størrelse, med en espressomaskin på toppen. Rundt sladrespeilet sitter det små lyspærer; en merkelig parallell til sminkespeil i et teater. Dashbordet er overlesset med dusinvis av sminkekrukker.

Gjennom frontruta ser jeg tre andre modifiserte Twingoer. En har seter som er polstret med hundrevis av tørkede pastarør. En annen er malt i matt svart, og med et interiør i et rotete virvar av 1700-talls parisisk ballsal-utsmykning, med både tepper og gulldusker og kandelabrer.

I den tredje er setene fjernet, og kupeen er fylt med en "bibliotek" med bøker, en stor peis; en ikke veldig ironisk versjon av et ur-typisk rom fra britisk øvre middelklasse.

Dette er ikke et produkt av en Andy Warhol-klone som ikke har tatt ritalinen sin. Denne vanvittige samlingen av Twingoer er Renaults egen unnfangelse; deres listige plan for å selge unna flere Twingoer i årene som kommer.

Diamantjuggel og pasta

Nicolaen i førersetet ved siden av meg er Nicola Roberts. Hun er med i et talentshow på tv ved navn Girls Aloud. Hun er en del av Renaults kampanje som skal vise fram den oppstæsjede Twingoen som en "kunstnerisk" bil, og er valgt ut som en av fire europeiske "kunstnere" (mine gåseøyne, ikke deres) for å gi et ansikt til Twingoen i deres "k unstneriske visjon".

KJENDIS: Renault hyret inn Nicola Roberts fra gruppa Girls Aloud for å promovere Twingo. Foto: Mattphoto
KJENDIS: Renault hyret inn Nicola Roberts fra gruppa Girls Aloud for å promovere Twingo. Foto: Mattphoto

Disse artistiske visjonene ser ut til å omfatte følgende: diamantjuggel, pasta, velur og peiser.

Hvis du er en bilelsker og ikke en 12 år gammel skolejente, har du all grunn til å slutte å lese dette her og nå. Det er åpenbart at noe har gått veldig, veldig feil med markedsføringen av biler når dette havner på Vi Menn Bil Top Gears nettsted. Men hva, og hvordan?

Det ville være enkelt å gjøre narr av Renaults salgsframstøt. Nicola Roberts er kanskje en del av en supergruppe. Men alene troner hun ikke akkurat på toppen av kjendislistene, eller hva? En på innsiden av Renault innrømmer at de ikke hadde råd til noen mer kjente.

Kjører du Twingo?

STUEKOS: Sofa i velur og peis uten fyr. Foto: Mattphoto
STUEKOS: Sofa i velur og peis uten fyr. Foto: Mattphoto

Men det er ikke rettferdig å legge skylden på frøken Roberts for denne markedsførings-katastrofen. Hun er kanskje ikke noen megakjendis, men hun virker slett ikke som noe dårlig menneske av den grunn.

Hun er hyggelig, og mindre forfengelig enn andre popstjerner jeg har pratet med (som riktig nok ikke er mange).

Og selv om jeg ikke er inne i electro-pop, sier folk som har peiling på sånt, at det nye albumet hennes er respektabelt. Hun har en pen stemme. Og dersom vi aksepterer at kjendiser annonserer for produkter, må vi nok gå med på at hun - som en Berømt Person Som Selger Biler - langt fra er av verste sort.

Jeg kan godt tenke meg at dersom Nicola Roberts spratt ut av sin Renault Twingo utenfor en trendy nattklubb, kunne hun muligens påvirke noen lettlurte 17-åringer som for tiden prøvde å få pappa til å kjøpe deres første bil.

Nei, jeg kjører Vogue og Cayenne

Men Nicola Roberts kjører ikke en Twingo.

PRAKTISK: Øredobber på solskjermen? Selvsagt. Foto: Mattphoto
PRAKTISK: Øredobber på solskjermen? Selvsagt. Foto: Mattphoto

- Jeg liker store biler, sier hun muntert, og avslører at hun har en Range Rover Vogue og en Porsche Cayenne.

Hun innrømmer at hun - dersom hun bodde i London og ikke på landet - kanskje ville vurdert en Twingo. Jeg tror at hun kanskje ville valgt noe mindre ordinært. (Jeg spurte henne hvordan den stæsjede Twingoen var før sminkejobben. Svaret inneholdt mange ord som "grå" og "ordinær")

Dermed er det null sjanse for at du vil se Nicola Roberts komme ut av Twingoen sin og inn på de hotteste inne-stedene. Og det gjør Twingo-salgsstrategien til Renault litt mer komplisert enn "om den er bra nok for Nicola Roberts, er den bra nok for meg".

Strategien til Renault avhenger av at du aksepterer at a: Twingoen er en "artistbil", og b: at Nicola Roberts er en sånn type artist. Med all respekt stiller jeg et stort spørsmålstegn ved begge påstandene.

Bil med sminkeskrin og studio

Frøken Roberts har utvilsomt mange gode egenskaper, men er neppe en visjonær kunstner som sådan. Veldig få som blir kjent via reality-tv er det.

Den franske motedesigneren Jean-Charles de Castelbajac, som står bak den mattsvarte Twingoen med enormt teppe, forklarer i det minste den absurde skapelsen ved å referere til høytflygende konsepter som "sentimental arkeologi" og "dystopiske fremtider". Jeg aner ikke hva noe av dette er, men det høres veldig kunstnerisk ut.

MAKE-UP: Sminkeskrin på dashbordet. Også praktisk. Foto: Mattphoto
MAKE-UP: Sminkeskrin på dashbordet. Også praktisk. Foto: Mattphoto

Jeg er rimelig sikker på at Nicola Roberts aldri har vurdert "sentimental arkeologi" og "dystopiske fremtider". Ikke mange av oss har det. Nicola Roberts kommer neppe til å forfatte boka "Livet mitt i en bil".

Sminkeskrinet på dashbordet er der fordi Nicola Roberts har en sminkeserie. Nicola Roberts nevner sminkeserien et titalls ganger i løpet av kvelden.

Opptaksstudioet er der fordi hun liker å ta opp musikk.

Smykkene er der ford hun liker smykker. Du skjønner tegningen. Er "Livet mitt i en bil" kunst? Bilen min er vanligvis halvfull av tomgods, papirsøppel og CD-covere, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er en kunstinstallasjon.

"Individualisering", skjønner du

Så hva dreier denne Twingo-maltrakteringen seg egentlig om? Bakgrunnen er - som alltid - penger.

Man kan lure på hvordan i all verden Renault kan gjøre penger på å selge en Twingo for 90 000 kroner i England (kommer ikke til Norge).

Når du har tatt ut kostnadene for forskning og utvikling, råmaterialene, produksjonen, transporten og provisjonen til forhandleren, blir det omtrent en femtilapp igjen i profitt som går inn i kassa til Renault.

AL DENTE: Svette sjåfører gjør dette setet al dente på 10 minutter. Foto: Mattphoto
AL DENTE: Svette sjåfører gjør dette setet al dente på 10 minutter. Foto: Mattphoto

Men dersom du legger inn 40 000 i tilleggsutstyr på den Twingoen - noen lærgreier, parkeringssensorer, noen uelegante striper, sånne ting - går alt dette nesten uavkortet i lommene til Renaultkonsernet. Ekstra ting er ekstra profitt. Det er et triks som BMW brukte på den nye Minien, og Fiat på sin 500 og Land Rover med Evoque.

Renault vil også ha en bit denne tilleggskaka, og den beste måten å overbevise kjøpere om å legge til masse ekstra er å kalle det "individualisering". Alle vil være unike. Du blir ikke lurt til å legge til utstyr du ikke trenger; du individualiserer.

Grotesk ny front

Det er derfor Nicola Roberts har gjort så mye jobb med å lime fast øredobber på solskjermen i Twingoen: Markedsføringsavdelingens demonstrasjon av den nye individualiseringen (nettopp!) av stæsjede Twingoen.

Du kan ikke få den i strutselær eller med opptaksmuligheter bak, men du kan få Twingoen din med en haug av klistremerker, fargekombinasjoner og plastgress på dashbordet så mobiltelefonen ligger rolig.

Ikke vår greie, og kanskje heller ikke din.

Men vi hadde oversett dette som en del av ansiktsløftningen dersom Renault hadde ryddet opp i de mange eksisterende problemene. Det har de ikke. Twingys oppfriskning i midtlivskrisen består av en grotesk ny front, masse ekstrautstyr og a, det var vel det.

KNAPP: Hvor finner jeg volum? Eller er dette klimaanlegget? Foto: Mattphoto
KNAPP: Hvor finner jeg volum? Eller er dette klimaanlegget? Foto: Mattphoto

Ingen nye motorer, ikke noe nytt i chassiset, og verst av alt: Ingen endringer av det foreldede dashbordet.

Dette er frustrerende. For vi liker Twingoen. Tidlig i fjor betegnet jeg den enkleste versjonen, Twingo Bizu (under 60 000 kroner i England) som verdens beste billigbil. Kanskje litt i drøyeste laget, men Twingoen har et mye ryddigere chassis enn andre biler i denne prisklassen. Og det var en bra bil, men med mange småfeil som lett kunne ordnes. Renault har ikke rettet noen av dem.

Feil fokus

Jeg ville være naiv dersom jeg foreslo at Renault burde brukt mindre tid på halvkjendiser og mer tid på å gjøre bilen bedre: Uansett hva frøken Roberts blir betalt, kan jeg ikke forestille meg at det vil dekke mer enn utviklingen av en ny radioknapp.

Men det dreier seg jo om å prioritere, eller hva? Er ikke et dashbord som ser ut til å komme fra en 20 år gammel Renault 19 og et speedometer plassert såvidt innen synsvidde viktigere enn å slippe en småstjerne løs i sminkebutikken? Prioriteringer.

Renault: Vi vil at dere overlever

Renault: Vi vil at dere overlever. Dere lager noen utmerkede kombibiler. Og, noe som er uvanlig for en moderne bilfabrikk: Dere ser ut til å bry dere om at hverdagsbiler skal være gode å kjøre.

Så hold dere til det dere kan best, og husk disse to tingene.

DISTRAKSJON: Vi kan ikke utelukke at dette førermiljøet kan ta fokus fra veien. Foto: Mattphoto
DISTRAKSJON: Vi kan ikke utelukke at dette førermiljøet kan ta fokus fra veien. Foto: Mattphoto

For det første: Dere driver et bilkonsern, og ikke et galleri.

For det andre: Dersom dere installerer en peis i en Twingo, må dere huske å installere en skorstein også. Det er brennende viktig.

Les også:

SOLKONGEN VERDIG: Baksetekomforten virker brukbar. Foto: Mattphoto
SOLKONGEN VERDIG: Baksetekomforten virker brukbar. Foto: Mattphoto

Quiz: Hvilke SUV-er ser du her?

Nordmenn digger denne biltypen

Så mye må du betale for ekstrautstyret

TWINGO: En ganske nye Twingo. Foto: Mattphoto
TWINGO: En ganske nye Twingo. Foto: Mattphoto

Denne saken ble første gang publisert 04/06 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også