Nye Ford Mondeo er ventet til Norge på tampen av året. (De første eksemplarene er allerede på plass). Den kan fås med mye moderne sikkerhetsutstyr, som antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse. Et kamera i frontruten og en radar i støtfangeren «ser» det som skjer foran bilen, systemet kobler automatisk inn bremsene dersom sjåføren ikke reagerer på advarselen.

Fra før er det kjent at Mondeo blir første bil i Europa med oppblåsbare sikkerhetsbelter i baksetet. Beltene blåses opp ved sammenstøt, og dermed dekker de et område av overkroppen som er fem ganger større enn med et vanlig belte.

Stemmer bagasjeromsmålene?

Nye Mondeo stasjonsvogn er 4,867 meter lang, 1,852 meter bred (2,121 meter m/sidespeil) og 1,501 meter høy. Akselavstanden er 2,850 meter. Egenvekten varierer fra 1476 kilo med den minste motoren (1,0 liter) til 1609 kilo med stor dieselmotor. Hengervekten varierer fra 1100 til 2200 kilo, avhengig av motor.

Som med alle stasjonsvogner med familieappell er det knyttet litt ekstra interesse til plass og bagasjeromsvolum. Benplassen i baksetet er oppgitt til 972 millimeter. Når det gjelder plassen i bagasjerommet er den oppgitt til 525 liter fra gulvet og til øverst på bakseteryggen. Med komplett reservehjul er plassen oppgitt 488 liter, 500 liter med nødhjul. Fra gulv til tak er plassen på 755 liter uten reservehjul. Legges ryggen på baksetene ned blir bagasjeplassen på maksimalt 1630 liter.

Målene tilsier en raus bil, men kan likevel virke spinkle sammenlignet med Passatens bagasjeromsmål som er oppgitt til 650/1780 liter. Det er imidlertid mye som taler for at produsentenes egne mål ikke bør tas for god fisk.

=

RAUS: Selv om flere av konkurrentene i oppgitte tall har større bagasjeromsplass, er det ingenting som tyder på at Ford Mondeo blir en trang bil. © FOTO: Charlie Magee

Bagasjeplass sammenlignet med konkurrentene

Her kan du se målene og bagasjeromsvolumet på nye Ford Mondeo sammenlignet med et utvalg andre stasjonsvogner.

- Bruk volumtallene som bilprodusentene kun som en pekepinn. Bilene kan oppleves langt trangere enn det tallene skulle tilsi, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Årsaken er at bagasjeplassen beregnes med metoder der hulrom i sidevegger og under bagasjeromsgulvet tas med - rom de færreste vil mene er en del av det egentlige bagasjerommet. Tester har avslørt at den oppgitte bagasjeplassen i noen tilfeller ikke stemmer med virkeligheten.

Da det tyske kontrollorganet TÜV Süd i 2007 testet bagasjeromsvolum fant de store avvik. For VW Passat var fabrikktallene 603 liter, mens TÜV Süd målte volumet til 508 liter.

- Når vi tester biler, tar vi også egne mål av bagasjerommet. Da ser vi av og til at bilfabrikkene i større eller mindre grad har tolket bagasjevolumnormen til sin fordel, sier Bjørnsen.

Bagasjeplass

Lengde/bredde/høyde, cm

Bagasjevolum,liter

Mercedes E-klasse

491/185/147

695/1950

Ford Mondeo (ny modell)

487/185/150

712/1630*

Ford Mondeo (dagens modell)

483/188/151

549/1740

VW Passat (ny modell)

477/183/145

650/1780

VW Passat (dagens modell)

477/182/152

603/1731

Skoda Octavia

466/181/147

610/1740

Skoda Superb

483/182/151

633-1865

VW Golf stv

456/180/148

605/1620

Peugeot 308 SW

486/156/147

610/1775

Peugeot 508 SW

481/185/149

560-1598

Honda Civic Tourer

453/177/147

624/1668

Hyundai i40

477/181/147

553/1719

Toyota Avensis

478/181/148

543/1609

* Fra gulv til tak: 712 liter med komplett reserverhjul, 730 liter med nødhjul og 755 liter med kun verktøysett. Fra gulv til øverst på seteryggen: 525 liter med verktøysett, uten reservehjul.

Kilde: Produsentenes egne tall

=

MOTORER: Ford Mondeo kommer med et stort motorutvalg, blant annet en 240-hester bensinmotor. © FOTO: Charlie Magee

Ladbar hybrid likevel?

Ford store familiebil kommer i to utstyrsnivåer, Trend og Premium, samt et omfattende motorutvalg.

En ladbar hybrid sto opprinnelig ikke på programmet for Europa fordi Ford vurderte etterspørselen som for lav. Men ifølge Automotive News kan Ford komme til å endre planene. I USA selges Fusion - amerikansk Mondeo - som ladbar hybrid, og dersom etterspørselen etter slike biler får et oppsving i Europa, vil Ford handle raskt, ifølge en talsmann for selskapet.

Det spiller antakelig også en rolle at erkekonkurrenten Passat kommer som ladbar hybrid.

Motorutvalg, forbruk og utslipp

MOTOR

HK

FORBRUK L/MIL

CO2-UTSLIPP

1,0 Ecoboost 6-trinns manuell

120

0,52

120

1,6 TDCi ECOnetic 6-trinns manuell

115

0,38

99

1,6 TDCi 6-trinns manuell

115

0,43

114

2,0 TDCi ECOnetic 6-trinns manuell

150

0,42

109

2,0 TDCi 6-trinns manuell

150

0,45

117

2,0 TDCi ECOnetic 6-trinns manuell

180

0,42

109

2,0 TDCi 6-trinns manuell

180

0,45

117

2,0 TDCi 6-trinns powershift

150

0,49

128

2,0 EcoBoost 6-trinns automat

240

0,75

174

2.0L iVCT Hybrid Automatic*

187

0,42

99

* Kun som sedan

=

FØRERMILJØ: Dagens Ford Mondeo kommer med fire utstyrsnivåer: Trend, Titanium, Premium og Titanium S - der Trend er laveste nivå. Nye Mondeo opererer med kun to nivåer, Trend og Premium. © FOTO: Charlie Magee

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!