Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste

Volvo S60 klarer som den første Volvo-modellen vi har testet å utfordre BMW 3-serie og Audi A4 på sportslighet. Vår test avslører hvilke kvaliteter som bor i det nye bestselgeremnet fra Volvo.

Markant design og sportslige egenskaper kjennertegner den nye Volvo S60
Markant design og sportslige egenskaper kjennertegner den nye Volvo S60 Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Volvo S60 er den nye svensk-kinesiske utfordreren til BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Og Volvo har mer fokus på sportslighet og premiumfølelse enn noen gang. Fra start av kommer Volvo S60 med tre motorvarianter; D3 med fem-sylindret 2,0-liters turbodiesel og 163 hk, D5 med 2,5-liters femsylindret turbodiesel med for- eller firehjulsdrift, og den seksylindrete T6-modellen med bensinturbo, firehjulsdrift og 304 hk.

Etter hvert kommer det også firesylindrete bensinturbomotorer på 150 og 180 hk, samt en Drivé-modell med 1,6-liters diesel og 115 hk. Du kan lese flere detaljer om den nye Volvo S60 her. Men nå er det tid for vår testdom over Volvo S60 D3:

Kjøreegenskaper: 6

Det er knalltøft selskap Volvo S60 skal bryne seg mot. Men Volvos løfter om sportslighet er ikke bare tomt prat. I vår testbil er det ytterligere understreket med 18-tommers felger med dekk i dimensjon 235/40-18, både lavere og bredere enn standarddimensjonen på 215-/55-16. En fartsavhengig servostyring med mulighet til å justere hardhetsgraden på styringen er ekstrautstyr til 2300 kroner, og poengterer at Volvo vil leke med BMW og de andre sportslige tyskerne.

Test: Tidenes billigste BMW 3-serie

Etter drøyt 1100 kilometer langs norske veier og inne på testbanen kan vi fastslå at Volvo har lykkes. Dette er en av de aller beste sportslige sedanene på markedet. Ikke bare når det kommer til rent veigrep og følelsen av å være limt til asfalten. Også på direkte og umiddelbar styrerespons er Volvo S60 helt i toppen. Den krenger lite og du skal holde på veldig lenge før det blir en antydning til understyring.

Dermed har Volvo lykkes med å gjøre S60 til en ekte "førerbil". Den vil spesielt tiltale de som er glade i bilkjøring. Samtidig er den lettkjørt og trygg nok til at alle kan ha glede av veiegenskapene. Også i vår elgtest (dobbel unnamanøver) gjør nemlig bilen en sikker figur. Litt livligere i hekken enn vi er vant med fra Volvo, men ESP-systemet griper raskt inn og holder bilen på sporet.

Motor: 4

I vår test viser Volvo S60 glimrende egenskaper i unnamanøver.
I vår test viser Volvo S60 glimrende egenskaper i unnamanøver. Foto: Terje Bjørnsen

Det brummer og buldrer i velkjent femmer-takt under Volvo-panseret. Med 163 hk allerede ved 3000 o/m og 400 Nm tilgjengelig mellom 1400-2850 o/m er man tilbøyelig til å tro at vi har med store volum å gjøre. Men nei, her er det to-liters sylindervolum og således en ny størrelse i Volvos utvalg av diesel-femmere.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: R5, 1984
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/3000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 400/1400
  • EGENVEKT, KG: 1599
  • TILHENGERVEKT, KG: 1600/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 463/187/148
  • BAGASJEROM, LITER: 380
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/55R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 159
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,2
  • TOPPFART, KM/T: 215
  • PRIS FRA, KR: 392 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 538 200

Vår testbil er utstyrt med seks-trinns automatgir, som koster 21 000 kroner. Det holder motoren i riktig turtallsområde, men klarer likevel ikke helt å skjule at det både vibrerer og bråker litt. Ny eller ikke, manerene har motoren tatt med seg fra de større femmerne.

Test: Audi A4 med mer krefter enn du trenger

Motorkarakteren er preget av et godt drag på lave turtall, men det avtar merkbart når turtallsnålen spinner forbi 3500 o/m. Girkassen sjalter allerede ved 3600 o/m, og i manuell innstilling merker du fort at det ikke er noe vits i å trekke det lenger.

Ytelser: 4

Sterk, men ikke spesielt sprek. Det er den korte og følelsesmessige oppsummeringen av akselerasjonsegenskapene til Volvo S60 D3. En kikk på tallene som tikker ut av test-PC'en etter at vi har kjørt våre mellomakselerasjonsmålinger viser at det stemmer.

Test: Mercedes C-klasse til Toyotapris

Testdata

  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 8,1
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 8,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 11,3
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,6
  • STØY TOMGANG, dBA: 43,3
  • STØY 50 KM/T, dBA: 65,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 67,8
  • STØY 100 KM/T, dBA: 70,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63
  • MISVISNING 50 KM/T: 46
  • MISVISNING 80 KM/T: 76
  • MISVISNING 100 KM/T: 97

Volvo-sjåføren vil neppe føle seg undermotorisert, men den litt uinspirerte motorkarakteren på høye turtall gjør at bilen heller ikke føles sportslig kvikk. Testdataene (se egen tabell) viser at Volvo S60 D3 akselerer godt i skandinaviske fartsområder, og at forbikjøringer er en trygg affære. Likevel er det biler i samme klasse vi har testet som går kjappere enn Volvo S60 D3, med bl.a. BMW 320d som et godt eksempel.

Eksteriør: 5

I våre øyne er Volvo S60 spesiell, men samtidig harmonisk, lekker og moderne. Den vekker oppsikt - både fordi det er en ny Volvo - og fordi form og designdetaljer er annerledes enn mange andre biler i denne klassen. I fronten er linjene myke og organiske, før de strekker seg nesten coupéaktig helt til hekken av bilen, uten noen markert knekk der bakrute møter bagasjerom. Hekken er høy, markant og mer kvadratisk enn fronten. I våre øyne blir det et dynamisk og spennende formspråk, som står svært godt til bilens øvrige egenskaper.

Interiør: 4

Volvo S60 faller plassmessig godt inn i bildet av den sportslige sedanen. De som gjerne vil ha S60-egenskaper som også tar hensyn til familiens ymse plassbehov, gjør sikkert lurt i å vente noen måneder på stasjonsvognsvarianten V60. 380 liters bagasjerom er nemlig greit for to voksne par på weekendtur, men tross nedfellbare seterygger ikke vekker begeistring i kombivogn-ligaen.

Dette er bilene med billigst bagasjerom

Innvendig holder S60 for fire voksne, og ligger plassmessig på nivå med Mercedes C-klasse og Audi A4. Den er litt bredere innvendig enn sine tyske konkurrenter, ellers er det ganske jevn match. Instrumentbord og primærbetjeningen er logisk og enkel, men sekundærfunksjonene med et knapperikt midtkonsoll og en for oss noe ulogisk menyoppbygning i "Premium Sound Multimedia"-systemet (ekstrautstyr). Vi fikk også en del feilmeldinger på ryggekamera, telefonforbindelse og navigasjon som tyder på at det kan være noen barnesykdommer på gang.

Volvo S60 ser etter vår mening forfriskende moderne ut.
Volvo S60 ser etter vår mening forfriskende moderne ut. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 5

Midtkonsollet i Volvo S60 er ikke blant de mest oversiktlige.
Midtkonsollet i Volvo S60 er ikke blant de mest oversiktlige. Foto: Terje Bjørnsen

Det er først og fremst den sedvanlige fremragende sittekomforten som bringer Volvo S60 nær toppen av poengskalaen. De nydelige setene og den fine sittestillingen underbygger følelsen av "førerbil" og gjør at en entusiastisk sjåfør trives svært bra bak rattet.

I den Summum utstyrsversjon vi kjørte på test, er 17-tommers felger standardutstyr. Vår testbil hadde som nevnt 18-tommere, og er du mer opptatt av komfort enn av ekstremt bra veigrep på tørr asfalt, vil vi erfaringsmessig anta at standarddekkene gir den mest optimale kombinasjonen av veigrep og fjæringskomfort.

Jo, Volvo S60 klarer seg bemerkelsesverdig bra selv med 235/45-18, men du vil sannsynligvis bli kvitt en del merkbare støt på ujevnheter, og hjulstøyen vil bli mindre på grov asfalt - som det tross alt er en del av i furet værbitt. 70,2 dBA i 100 km/t er nemlig et par desibel over det som man bør forvente av en bil i premiumklassen.

Sikkerhet: 5

Vi er litt forsiktige med å gi femmere på sikkerhet for biler som ikke er testet i EuroNCAP, men med Volvos bevisste sikkerhetsfilosofi og svært gode pakke av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, kommer tvilen tiltalte til gode. Inntil videre, i det minste.

Vi skal ikke ta en detaljert beskrivelse av alle sikkerhetdetaljene, men du finner en oversikt på Volvos nettsider . En del av det aktive sikkerhetsutstyret er ekstrautstyr.

Miljø: 4

I følge Volvos egne normtall skal S60 D3 bruke 0,59 l/mil i EU-miks. Det gir et CO2-utslipp på 154 g/km. Med manuell girkasse skal det synke til 0,53 l/mil og 139 g/km. Det stemmer relativt bra med testforbruket i vår faste forbruksmåling, som endte på 0,63 l/mil. Bilen tilfredsstiller også utslippskravene etter Euro 5-normen.

I en helt nyutviklet bil er dette etter vår mening ikke bra nok. Det er flere av konkurrentene som med eldre modeller klarer lavere forbruk og like gode, eller bedre ytelser. Nå kommer det riktignok en Drivé-modell med 115 hk, men det er like fullt et gap i modellrekken som roper etter en forbruksvennlig og sprek dieselmotor på 140-150 hk.

Førermiljøet i Volvo S60 gir en god kvalitetsfølelse.
Førermiljøet i Volvo S60 gir en god kvalitetsfølelse. Foto: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 4

Utgangsprisen for Volvo S60 D3 er 393 000 kroner, men det er etter vår oppfatning Momentum utstyrsversjon til 423 000 kroner som er det riktige valget med tanke på gunstig pris/utstyrskombinasjon. Både for å ha maksimal glede av bilen, og for at den skal være attraktiv som brukt. Volvo har også vært flinke til å sette sammen utstyrspakker til S60, slik at du kommer ganske langt med 30-40 000 kroner i ekstrautstyr.

Kvalitetsmessig er førsteinntrykket av bilen svært godt. Både innvending finish og den polerte følelsen av god teknisk kvalitet er tilsynelatende på nivå med tyske konkurrenter. Vi venter likevel en stund med å konkludere at Volvo har nådd toppen på dette området.

Vi har tidligere vært kjapt ute med å sette Volvo på premiumpallen, bare for å erfare at når vi har møtt bilene igjen som tre år gamle bruktbiler, har de ikke stått i mot tidens tann like godt som de beste konkurrentene. Men utgangspunktet har så vidt vi kan bedømme aldri vært bedre.

Testsamling: Enda sportsligere enn Volvo S60

Volvo S60 mangler litt på å være blant de beste i klassen forbruksmessig. Men som kjøremaskin er den en førerfavoritt.
Volvo S60 mangler litt på å være blant de beste i klassen forbruksmessig. Men som kjøremaskin er den en førerfavoritt. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 28/08 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også