Det har oppstått en aldri så liten "laserkrig" mellom de tyske bilprodusentene Audi og BMW. Den prestisjetunge duellen handler kort og godt om å være først med laserlys.

I forbindelse med elektronikkmessen CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas tidligere i år, viste Audi frem laserlys på konseptbilen Audi Sport quattro.

Ertet på Twitter

Audis presentasjon fikk BMW til å forfatte følgende melding på Twitter:

«Sorry we didn't present our #laserlight concept from 2011 at the #CES2014. We're too busy with series production.» Hvem sa at tyskere ikke har humor?

Den som ler sist...

Riktig nok tar Audi i bruk laserlys på racerbilen Audi R18 e-tron quattro som skal kjøre 24-timersløpet på Le Mans senere i år, men inntil nylig skrøt BMW at de ville være først med laserlys på en serieprodusert bil for vanlig gatebruk. Fra høsten av kan nemlig den hybride superbilen BMW i8 fås med laserlys.

Men nå kan det virke som om Audi skal snyte BMW for "først med laser-plassen". For i løpet av sommeren kommer det en ny toppmodell i R8-serien, som blir "verdens første serieproduserte bil med laserlys som standard", ifølge Audi.

Audi R8 LMX er det fulle navnet på bilen som kun kommer i 99 eksemplarer. Dermed kan man fristes til å tro at den kommer på trass, for å være først.

FØRST: Audi R8 LMX ser ut til å bli verdens første serieproduserte bil med laserlys som standard. I Tyskland kan modellen allerede bestilles. Der koster den fra 210 000 euro. Det er rundt 35 000 euro mer enn startprisen til Audi R8 V10 plus. I Norge er ikke prisen på Audi R8 LMX klar. Audi R8 V10 plus har i Norge en startpris på 2 381 200 kroner. FOTO: Audi

=

ERTER: BMWs tweet-stikk til Audi.

Lyser dobbelt så langt

Hver modul i frontlyktene til R8 LMX består av fire kraftige laserdioder. Med en diameter på bare 300 mikrometer, genererer disse en blå laserstråle med en bølgelengde på 450 nanometer.

Gjennom et fosforfilter konverteres dette til hvitt lys med en fargetemperatur på 5500 Kelvin. Det gir ifølge Audi ideelle forhold for det menneskelige øyet og gjør det lettere for sjåføren å gjenkjenne kontraster - samtidig som det reduserer tretthet.

Lyser 500 meter

Laserlyset er aktivt i hastigheter fra 60 km/t og oppover og supplerer LED-fjernlyset i R8-en. Laserlyset har den egenskapen at strålen ikke sprer seg slik tradisjonelle lyskilder gjør, men holder en bestemt form. Laserlysene genererer en kjegle av lys med dobbelt så lang rekkevidde av alle LED frontlys.

Fjernlyset har dermed en rekkevidde på rundt 500 meter. Det er fullt mulig med ytterligere rekkevidde, men laserlyset er først og fremst konstruert for en optimal fjernlysfunksjon. En kamerabasert sensor oppdager andre trafikanter og justerer aktivt lysmønsteret slik at de ikke blendes.

- Når får vi se laserlys på mer folkelige modeller?

- Det vil drøye. Utviklingspotensialet er fortsatt stort på Matrix LED-teknologien som ble introdusert på Audi A8 i fjor. Laserlys er ennå en kostbar teknologi, men vil nok etterhvert bli tilgjengelig på flere Audi-modeller, i første omgang toppmodellene, opplyser Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi.

=

LASERLYS: BMW i8 kan fra høsten av fås med laserlys som ekstrautstyr. Lysene skal ha en rekkevidde på 600 meter. FOTO: BMW

Lyser 600 meter

Om BMW taper kampen om å være først med laserlys på en masseprodusert bil, så kan selskapet i det minst skryte av laserlys med lengst rekkevidde. Ifølge BMW vil laserlysene i i8 kunne lyse opptil 600 meter.

- En av fordelene med laserlysene i BMW i8 er at de bruker mindre kraft på å produsere 10 ganger lysstyrken man vanligvis får i biler. Med tanke på Norges mørke vinterhalvår kan en mer opplyst veibane være fordelaktig for å hindre ulykker, uttaler Kjetil Myhre, direktør for BMW i-divisjon i Norge.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Stiller de andre Porsche-modellene fullstendig i skyggen

Designernes dom over Mercedes S-klasse og Audi A8

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!