Haakon Førde

Her er de ekte bilnyhetene

Bak en sky av CO2 er det lansert en rekke heftige biler på Frankfurtmessen.

Kort sagt:

+ Ser lekker ut

+ Fin motor

+ Sportslige egenskaper

+ Trygg

+ Komfortabel

+ Nokså gjerrig

+ Lav CO2-utslipp


- Femtrinnskasse med lang utveksling

- Trang innvendig

Det kryr av stasjonsvogner i kompaktklassen, og med mindre du har snevret inn søket ditt sitt kan valget bli svært vanskelig. Volvo V50 er kjent traver som nå har fått nytt ansikt og en mer miljøvennlig profil. Med litt sportslig utstyrspakke, snerten lakk og fete felger er den råtøff, og det beste er at den oppfører seg mesterlig på veien også. Likevel er det et par ankepunkter ved det miljøvennlige aspektet vi godt kunne klart oss uten. Men ville den da blitt en "miljøbil"?

Kjøreegenskaper: 5

Siden Volvos minste stasjonsvogn slekter på Ford Focus, er det lite å utsette på veiegenskapene - ikke helt overraskende. Bilen er lett å ha med å gjøre, og oppfører seg akkurat som du ber den om i de fleste situasjoner. Bilens chassis er senket med ti millimeter kontra en vanlig V50, og det merkes når svinger skal slukes. Den ligger godt på veien og har en presis og stabil styring, men kan oppleves som litt "spretten" på dårlig dekke. I god Volvo-tradisjon er bilen svært forutsigbar og kanskje litt mindre leken enn en Focus, noe som står bra i stil til svenskenes trygge image.

Motor: 4

Den lille PSA-dieselen på 1,6 liter og 109 hester er en velkjent, og på mange måter kjær motor. Den jobber fleksibelt og godt i en rekke produkter både fra Peugeot, Volvo, Mini, Mazda og Citroën. Det gjør den også i V50, for krefter (240 Nm) er det nok av.

=

Tekniske data

MOTOR, CCM:1560

EFFEKT, HK VED O/MIN:109/ 4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:240/ 1750

EGENVEKT, KG:1416

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM146x452x184

BAGASJEROM, LITER:417

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM:119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,5

TOPPFART: 190

PRIS FRA, KR:271 900

PRIS TESTET BIL: 345 100

Derimot er vi lite fornøyd med hvordan den høyt drevne femtrinnskassen jobber sammen med motoren. Dette er nok for å kunne spare noen ekstra milliliter på mila i lavere turtallsområder, men skaper frustrasjon og irritasjon ved igangkjøring. Det er lite effekt under 1500 omdreininger siden motoren ikke drar noe nytte av stort slagvolum, så derfor opplevde vi flere ganger gjennom testperioden å kvele motoren.

Eksteriør: 5

Med R-Designpakke og en dyp og heftig rødfarge, tiltrekker faktisk vår V50 seg masse oppmerksomhet. Den er ikke ulik den femsylindrede turbo-toppmodellen T5, og det er nok ikke uten grunn. Volvo hevder faktisk at selv om bilen R-Design utstyrspakke, skal ikke dette påvirke de lave forbruk- og utslippstallene. V50 gjennomgikk nylig en vellykket facelift som sender tankene i retning av storebror V70. Bilen er knalltøff, og ser dynamisk og sporty ut selv i stasjonsvogn-format.

Volvo V50=

Volvo V50 © FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Interiør: 4

Rent praktisk er ikke Volvo V50 noe førstevalg. Den er forholdsvis trang både i baksetet og i bagasjerommet. Derimot er den lekker, riktignok litt konservativ, ryddig og eksklusiv også på innsiden. Og med R-Designpakke, som eksempelvis inneholder aluminiumspaneler, girspak, skinn-sportsseter, sportspedaler, intrumentpanel og sportsratt, forsterkes disse inntrykkene. Det er noe i nærheten av fysisk umulig å ikke sitte godt i en Volvo, og V50 er intet unntak til tross for sine beskjedne mål. Det elektronisk justerbare førersetet skaper en utmerket ergonomi, og polstringen i setet er perfekt. Prikken over I'en hadde vært litt bedre sidestøtte.

Komfort: 5

Bilmodeller som er optimalisert for å være mer miljøvennlige enn basismodellen av samme bil, er ikke nødvendigvis noe førstevalg når det kommer til komfort. Som regel er den senket for å minste luftmotstand, og dekk med lav rullemotstand kan oppføre seg annerledes enn tradisjonelle dekk. Vår bil har vanlige 17-tommers dekk, og oppleves som bittelitt stump på dårlig vei, men ikke nok til at det blir et voldsomt irritasjonsmoment. Faktisk er den ganske så behagelig på de fleste punkter.

Man må nesten bruke forsterker for å høre at det i det hele tatt befinner seg en diesel under panseret når man har fart på bilen. Dessuten er det lite vei- og hjulstøy å melde om, selv om speilene kanskje plystrer vel mye oppover i fart.

Og som nevnt oven sitter man godt som bare det, så da er det meste lagt til rette for komfortable langturer bak rattet, med mindre du er høyreist og blir henvist til baksetet.

=

Sikkerhet: 5

Tradisjonelt sett er navnet Volvo for mange synonymt med god sikkerhet, blant ved at de innførte sikkerhetsbeltet i bil i 1959. Da V50 kom på markedet i 2004 ble den identiske tvillingen med koffertlokk, S40, grundig testet av sikkerhetsorganet EuroNCAP. Der fikk Volvoen særdeles gode resultater for sikkerheten til både voksne passasjerer og barn i bilen, med henholdsvis fem av fem og fire av fem stjerner. I likhet med veldig mange andre biler på markedet er den derimot litt tøff ved påkjørsel av fotgjengere. To av fire stjerner er et greit resultat. Den beskytter og absorberer godt i overkropp- og hode-høyde, men er lite skånsom i legg-høyde.

Alt av forventet sikkerhetsutstyr, både passivt og aktivt, er på plass som standard. Dessuten kan ting som blindsonevarsling og bluetooth-handsfree kjøpes mot tillegg i pris.

Miljø: 5

Volvo V50 1,6 DRIVe kryper akkurat under den magiske grensen på 120 gram CO2 per kilometer. Det er et akseptabelt tall sett opp i mot konkurrenter som den litt lettere Ford Focus Econetic (115 g) og Volkswagen Golf stv. Bluemotion (122 g). Forbruket er oppgitt til 0,45 liter per mil på blandet kjøring. Gjennom vår 19 mil lange testrute fikk vi et snitt på 0,55 liter per mil. Kanskje ikke voldsomt imponerende sett opp i mot oppgitte tall, men siden vi kjører normalt og ikke i "ecodrive-modus" er det likevel hyggelig sett med økonomiske øyne.

=

Pris/ utstyr: 3

Volvo V50 har en innstegspris på 278 800 kroner med en 1,6-liters bensinmotor. Legger du til en tusenlapp får du 1,6-liters diesel på 109 hester og 240 Nm som vi her har kjørt. Sistnevnte fremstår som et ganske innlysende valg med mindre du ikke liker oljebrennere og deres litt mer ukultiverte gange.

Vår bil, en V50 1,6D Momentum DRIVe R-Design, starter på 330 400 kroner - da med et godt og sportslig utstyrsnivå inkludert. Testbilen har blant annet elektrisk justerbart førersete og noe annet småtteri, og koster derfor 345 100 kroner. Det er i dyreste laget for en kompaktklasse-stasjonsvogn. Derimot er Volvo V50 mer en premiumbil enn en Focus-konkurrent, og i tillegg er som sagt masse utstyr da iberegnet i prisen.

=

Les hele saken
Ta et dykk i vårt rikholdige testarkiv

">

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 330400

Konklusjon

Volvo V50 1,6D Momentum DRIVe R-Design, som vår bil så flott heter, er en vil-ha-bil. Det meste er akkurat slik man ønsker det; den er sporty, komfortabel, trygg og lekker. Motoren gjør også en god jobb selv om den hadde fortjent en girkasse med lavere utveksling. Hvis du ikke har voldsomme plassbehov, eksempelvis til dypvogn og bakovervendte barneseter, vil du sikkert klare deg med den noe beskjedne plassen som er til disposisjon i V50.

Ta et dykk i vårt rikholdige testarkiv

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!