Kort sagt:

+ Sikkerhet

+ Kjøreegenskaper

+ Seter/sittestilling


- Lite bagasjerom, trangt baksete

- Fjæringskomfort med sportsunderstell

- Ola Nordmann vil ha igjen mest mulig for pengene, og det føler han at han får med liten motor og mye utstyr.

Det sier Anders Hovde, ekspert på nybilmarkedet i TNS Gallup, om den ferske, norske biltrenden.

Volvo V60 Drivé 1,6D følger denne oppskriften nesten til punkt og prikke (dette "nesten" kommer vi tilbake til). Liten motor gir lav fra-pris (ca. 325.000 kroner). Så kan kunden velge i pent sammensatte utstyrsserier som gir følelsen av å få relativt mye for pengene.

På toppen av det hele finnes en statusbil-lang liste med ekstrautstyr. Du kan få din V60 nøyaktig slik du vil.

Det spesielle med Volvo V60 Drivé (og storebror V70 Drivé) er at de på mange måter skaper sin egen klasse: Litt hevet over "folkemodellene" (VW Passat, Ford Mondeo, Peugeot 508 SW, Toyota Avensis, osv), mens den lille motoren i seg selv gir en viss avstand opp til allment aksepterte statusmodeller (Audi A4, Mercedes C-klasse, BMW 3-serie).

Oslo 01022012 Volvo V60 DRIVe=

SPESIELL FRONT: Fronten kjennetegnes av en «nese» som stikker fram. Om det ikke er vår favorittfront, har den i hvert fall særpreg. © Egil Nordlien HM Foto

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 115/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1537

TILHENGERVEKT, KG: 750/1300

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 463/187/148

BAGASJEROM, LITER: 430/1241

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60 R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,3

TOPPFART, KM/T: 190

PRIS FRA, KR: 324 900

PRIS TESTBIL, KR: 452 900

Kjøreegenskaper: 5

Volvo brukte blant annet BMW 3-serie som referanse i utviklingen av V60 kjøreegenskaper. Det betyr at Volvo har hatt høye mål.

Tidligere tester av V60 i andre motor/utstyrsversjoner har vist at Volvo har gjort jobben. V60 gir en kontant og passe sportslig følelse. Styringen er direkte, og veigrepet holder normalt til mye mer enn det du kommer til å ønske å prøve ut.

Vår testbil denne gangen har R-designpakke, som blant annet innebærer at bilen er senket 15 mm og i tillegg har fått 15 prosent stivere fjæring.

Det øker sportsligheten - en V60 med R-design kan lokke sjåføren til å teste grenser litt oftere.

Ulempen ved dette kommer vi tilbake til i komfortavsnittet

Testbils dekk viser dessuten nok en gang at 235-bredde ikke er et godt valg når det er litt løs snø på veien. Dekkene flyter oppå - vi anbefaler smalere vinterdekk om du bor et sted der det ofte snør.

Motor: 5

Vi skrevet mange gode ord om denne 1,6-literen. Den kommer fra PSA (konsernet bak Peugeot og Citroën), men selges til en rekke merker.

Derfor finner du den blant annet i flere modeller fra Ford, Mazda og Volvo.

For vel et år siden gjennomgikk motoren en oppussing som ga den flere krefter og lavere forbruk. I Volvos versjon, som er den samme som Ford bruker, har den 115 hk og 270 Nm. Det er i praksis like mye som en normaltrimmet tolitersdiesel kunne by på for én motorgenerasjon siden.

Motoren gir lite vibrasjoner og et gjennomgående pent støynivå. Ikke minst oppleves den som "rund": Kraftleveransen er jevn, og den tåler svært lavt turtall uten å knurre.

Det gir en fin, lettkjørt kjøreopplevelse.

Les også: Duger minimotoren i store biler?

Oslo 01022012 Volvo V60 DRIVe=

FIN RUMPE: Vi liker den stramme hekken til Volvo V60. Brede skuldre er med på å få bilen til å se lav og sportslig ut.

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,0

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,7

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,1

60-100 KM/T, 6. GIR: 16,1

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 12,6

80-120 KM/T, 6. GIR: 15,4

STØY TOMGANG, dBA: 46,9

STØY 50 KM/T, dBA: 60,7

STØY 80 KM/T, dBA: 64,5

STØY 100 KM/T, dBA: 68,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,56

Ytelser: 4

Den raskeste familiestasjonsvogna vi har målt med 1,6-litersdiesel, er Peugeot 508 SW. Den greide 60-100 km/t på 7,0 sekunder, mens 80-120 km/t tok 10,4 sekunder.

Siden Peugeoten har en litt svakere motorversjon (112 hk/254 Nm), hadde vi på forhånd tippet at Volvo V60 ville matche tallene.

Det gjør den ikke. V60 klokker inn på 8,0 sekunder for 60-100 km/t og 10,9 sekunder for 80-120 km/t.

På den positive siden noterer vi at V60 likevel ikke føles dorsk - snarere tvert imot: Vår generelle følelse er at dette vil holde for svært mange bilkjøpere.

Et fjerdegir som er godt tilpasset norske fartsforhold (og som bare er litt tregere enn tredjegiret i 60-100 km/t) hjelper godt til med å lokke fram kreftene når du trenger dem til en forbikjøring.

Heldigvis har Volvo også valgt en utveksling også for sjettegir som gjør at det faktisk er mulig å bruke det i lovlig hastighet. Det er ikke alltid tilfelle - for eksempel i nye Toyota Avensis.

Oslo 01022012 Volvo V60 DRIVe=

BARE NESTEN: De viktigste instrumentene er forbilledlige i sin plassering og bruksmåte. På midtkonsollen er det derimot mange knapper og svakere betjeningslogikk. © Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 5

Den nye Volvo V60 ser spennende, sportslig og moderne ut. Den fremstår som lav og ganske slank. Vi synes den er særlig vellykket når du ser den i profil, eller skrått bakfra og rett bakfra.

Fronten er vi litt mer i tvil om, og synes den blir vel rund og "halvsmeltet" i kantene i forhold til de stramme linjene i profil og hekk.

R-designelementene med diffuser bak, to overdrevent store eksosrør for en 1,6-liter, speil i matt metall og grovrutet grill setter en pen piff på en allerede i utgangspunktet sportslig stasjonsvogn.

Interiør: 4

Førermiljøet er Volvo-eksemplarisk når det gjelder instrumenter og primærbetjening. Men vi synes knappetettheten kunne vært mindre og merkingen i midtkonsollen bedre.

I innledningen skrev vi at V60 fyller nesten alle kriterier i en oppskrift for å gi kjøperen følelsen av mest mulig statusbil for pengene. Kriteriet den ikke oppfyller, er god plass.

Volvo V60 er definitivt i den kompakte delen av premiumsegmentet. Bakseteplassen er akkurat stor nok for to normalvoksne, mens bagasjerommet har mer karakter av helgetur enn barnefamiliens feriebagasje.

Det er åpenbart at V70 er det fornuftige pakkeselet i Volvo-stallen i årene framover, mens V60 skal slåss mot biler som BMW 3-serie og Audi A4.

Oslo 01022012 Volvo V60 DRIVe=

TRANGERE: 430 liter bagasjeromsvolum er Iite i en ganske stor stasjonsvogn. I stedet for skiluke i bakseteryggen kan hele midtdelen legges ned. Det kan i noen tilfeller hjelpe på plassmangelen. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 4

Volvo lager noen av bransjens beste seter. Når du i tillegg kan dra rattet langt mot deg, skal det mye til for at du ikke finner en sittestilling som passer.

Tidligere har vi nevnt R-understellets gode sider når det gjelder en sportslig kjørefølelse. Ulempen ved senket og stivere understell kjenner vi støtt og stadig kjenner i testperiodens snø- og isdekte veier:

Vi nærmer oss grensa der bilen blir for urolig over ujevnhetene. Den stumpe følelsen kan bli et irritasjonsmoment. Vi ville valgt V60 med normalunderstell.

Støynivået med vinterdekk er lavt, og den vesle 1,6-dieselen er stillere enn sine femsylindrede Volvo-brødre.

Testbilen hadde en plystrelyd i motorveisfart fra frontruteområdet. Vi antar at dette er et enkelttilfelle, for vi har ikke merket dette på V60/S60-er vi har kjørt tidligere.

Bilen oppleves som svært godt «pakket»: Det er ingen skrangle- eller knirkelyder på ujevn vintervei.

Sikkerhet: 6

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Volvo V60, og toppkarakteren var selvsagt: V60 er den sikreste bilen i klassen for store familiebiler i 2011.

I tillegg til å oppfylle standardkriterier, kan du få ekstrautstyr som får bilen til å framstå som rent ut omsorgsfull.

Den kan bremse selv dersom en fotgjenger plutselig dukker opp, kjøre i kø av seg selv (bare med automat; du må rett nok holde i rattet) og holde trygg avstand til bilen foran også i høy fart med radar-cruisekontroll.

Dessuten kan den varsle deg om du kjører for nær bilen foran, har en bil i blindsonen eller krysser over i feil fil.

Det beste: Det koster ikke mer enn 17.900 kroner i en «Driver Support»-pakke.

=

STJERNESMELL: V60 er den sikreste bilen i klassen for store familiebiler i 2011.

Pris/utstyr: 5

Volvo V60 starter på rundt 325.000 kroner, mens vår overdådig utstyrte testbil med det meste du finner på ekstrautstyrslista (unntatt automat), koster over 450.000 kroner.

Hvordan du vurderer prisen på en Volvo V60 Drivé, avhenger av hva du mener bilen er. Sett i forhold til biler som Ford Mondeo, VW Passat og Toyota Avensis, er den dyrere og trangere. Mindre familiebil, rett og slett.

Sammenlignet med det tyske statustrekløveret Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse er den derimot rimelig, samtidig som den evner å gi ekte statusbilfølelser på flere viktige punkter.

Igjen ser vi at Volvo har lagd en bil som danner sin egen lille klasse. Det er de dyktige til.

Miljø: 4

Med 0,45 l/mil og 119 gram CO2 per kilometer er de oppgitte miljøtallene for Volvo V60 på nivå med andre stasjonsvogner med gjerrig-motor.

I vår faste testløype på 20 mil er også det reelle forbruket på nivå med de nærmeste alternativene: 0,56 l/mil måtte til for å komme gjennom løypa.

Vi har forbrukstestet 177 biler. Se resultatene her!

Konklusjon: 5

Med en lettkjørt motor og ytelser som mange vil oppleve som tilstrekkelige, er Volvo V60 et godt alternativ for den som ønsker seg en stasjonsvogn der image og sportslighet går foran mest mulig plass. For her skranter det når det gjelder rommelighet.

Blant mange plusspunkter er sikkerheten, med full pakke av det som finnes på markedet til relativt rimelig pris. Også sjåførtrivselen frister til å kjøre V60 mer.

Les også:

Alle våre Volvo-tester

Vi har testet over 600 biler

Dette er Norges beste bruktbiler

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!