Kort sagt:

+ God fremkommelighet

+ Sprek, kultivert motor

+ Bra utstyrsnivå

+ Lettkjørt


- Lite bagasjeplass

- Smalt baksete

- Fjæringskomfort

- Ingen prisbombe med 4WD

Den nye Opel Mokka kommer som et friskt pust inn i den populære SUV-klassen. En liten og ikke altfor kostbar bil med firehjulsdrift, eller ganske billig om du velger en versjon som bare driver på forhjulene.

Typiske konkurrenter er Mini Countryman og Nissan Juke, eller de mer praktisk orienterte Mitsubishi ASX og Subaru XV.

Den nye mini-SUV-en fra Opel har eget design og karosseri, men deler teknikken med Chevrolet Trax og Buick Encore. Disse modellene produseres av GM-konsernets fabrikk i Sør-Korea.

Kjøreegenskaper: 3

At den er liten og kort (428 cm og bare 255,5 cm akselavstand) er Mokkas største fortrinn og ulempe. Fordelen er at bilen virker lettkjørt, oversiktlig og veldig manøvrerbar ved kjøring i by og tettbygd strøk. Parkeringshus og trange bygater går som en lek.

Ulempen er at den blir mer urolig og mindre retningsstabil enn konkurrentene med mer tyngde og lengre akselavstand. Dermed er ikke Mokka den SUV-en du velger til lange turer på dårlig vintervei.

4WD-systemet i Mokka kobler inn bakhjulene når forhjulene mister grep og overfører inntil 50 % av kraften bakover. På vanlig vintervei gir det sikre veiegenskaper som minner mest om en forhjulsdreven bil.

Karakteren er enkel: Bilen mister feste på forhjulene først, ESP-systemet trer pent inn og bringer Mokka på rett kurs.

Dermed er Mokka som forventet; en lettkjørt små-SUV som hjelper deg i gang i bratte bakker og ikke står fast om du må over en brøytekant for å få komme til parkeringsplassen.

Opel Mokka 1,4 T 4x4 test november 2012=

FIN FRA FØRERPLASS: I Cosmoversjon byr Mokka på et bra utstyrsnivå og en god kvalitetsfølelse. FOTO: Petter Handeland

Testdata

  • 0-100 km/t, sek: 10,8
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 9,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 12,3
  • 80-120 km/t, 3. gir: 7,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,0
  • 80-120 km/t, 5. gir: 13,9
  • 80-120 km/t, 6. gir: 18,5
  • Støy tomgang, dBA: 44,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,67

Motor: 4

Du finner ikke mange SUV-modeller til drøyt 300 000 kroner med en bensinturbo under panseret. Den fine 1,4-liters motoren med 140 hk og 200 Nm fra 1850-4900 o/m er et av Mokkas store fortrinn i kampen om kundene.

Gangen og støyutviklingen er akkurat så fin og lett at det fort kan få deg til å velge bensin i stedet for diesel i Mokka.

Opel har valgt en tett girutveksling i den sekstrinns manuelle girkassen. Det passer norske kjøreforhold godt og gjør det lett å holde motoren i turtallsområdet fra ca. 2000 o/m da den yter sitt beste.

Ytelser: 4

Opel Mokka er med 1425 kilo en relativt lett SUV. Den turtallsvillige og spreke motoren får dermed spille ut sine beste kort, og gir gode ytelser når du girer ned i 3. gir og lar den strekke seg oppover mot rødmerkingen på turtelleren.

Da går forbikjøringsintervallene fra 60-100 og 80-120 km/t på 6,2 og 7,1 sekunder. Veldig mye raskere enn Subaru XV med 115 hk bensinmotor (8,5 og 10,7), et av de mest åpenbare alternativene til Mokka.

Lar du girspaken stå i fred, merker du at bensinmotoren ikke har like mye styrke som en dieselmotor på lave turtall. Skal du ha litt fart i sakene, bør du i det minste komme deg ut av 6. gir og ned i 4. eller 5. gir.

Opel Mokka 1,4 T 4x4 test november 2012=

GODT GJORT: Opel Mokka ser ikke verst ut. Det skyldes at Opel har vært langt nede i kisten med gode designtriks. FOTO: Petter Handeland

Tekniske data

  • Motor, cm³: 1364
  • Effekt, hk ved o/min: 140/4900-6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 200/1850-4900
  • Egenvekt, kg: 1425
  • Tilhengervekt, kg: 1200/500
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 428/178/166
  • Bagasjerom, liter: 362-1372
  • Standard dekkdimensjon: 215/55-18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,64
  • CO2-utslipp, g/km: 149
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 9,9
  • Toppfart, km/t: 195
  • Pris fra, kr: 304 000
  • Pris testbil, kr: 347 500

Eksteriør: 4

Det skal noe til å få en høy, kort og ganske smal bil til å ta seg bra ut på veien. Men Opel har klart det med Mokka.

Store 18-tommers hjul og crossoverpynt med blanke plater er et triks som fungerer bra. At bilen er bred nede og smalner oppover gir et solid inntrykk når du ser den bakfra.

Vinduslinjen som løfter seg oppover når du ser bilen fra siden gir også en bra visuell snert i avslutningen av bilen. At disse elementene til en viss grad går ut over det praktiske, er en annen historie.

Interiør: 2

Når vi sammenligner våre målinger av innvendig plass i Opel Mokka med de viktigste konkurrentene ser vi fort at det er en av de minste SUV-modellene til drøyt 300 000 kroner.

Der hvor du merker det aller best er på bredden i kupeen. Mokka er knapp for fire bredskuldrede personer og bakvinduene såpass små at det ikke blir store utsikten for den som tilbringer dagen i et barnesete. På den positive siden har bilen solid takhøyde og akseptabel benplass i baksetet.

Heller ikke bagasjeplassen imponerer. Ifølge VDA-normen har den 362 liter, mens Subaru XV og Mitsubishi ASX stiller med 380 og 442 liter.

Målebåndet viser også at lasteplassen i Mokka er snau. Mest merkbart er det på lengden i bagasjerommet.

Opel Mokka 1,4 T 4x4 test november 2012=

KOMMER TIL KORT: Bagasjeplass er blant Mokkas svakheter. Lasterommet er kort, og rommer ikke nok om hele familien skal på tur. FOTO: Petter Handeland

Komfort: 3

Til å være såpass liten, har Opel klart å gi Mokka overraskende god totalkomfort. Men når du sammenligner med større biler som koster omtrent det samme, blir ikke resultatet mer enn gjennomsnittlig.

Du merker ujevnheter godt i Mokka. Ikke nødvendigvis som harde, ubehagelige slag, men bilen faller aldri helt til ro uansett underlag.

Vi kjørte bilen på piggfri vinterdekk, noe som gir mindre dekkstøy enn på sommerdekk. Med den tyste bensinmotoren under panseret, er støybildet Mokkas beste kort på komfortsiden.

Også sittestillingen er bra til å være en liten SUV, siden du kan justere setet langt ned og har godt monn på rattjustering både i høyde- og lengderetning. Dermed blir sittestillingen mer personbilaktig enn man kunne frykte.

Sikkerhet: 3

Opel Mokka er foreløpig ikke testet av EuroNCAP. Dermed får bilen inntil videre vår standardkarakter 3 på dette området.

Opel Zafira og Opel Astra GTC er de Opel-modellene som sist ble testet - begge med gode resultater. Det blir spennende å se om Mokka kan følge opp.

Vi kjørte den best utstyrte versjonen Cosmo, der blant annet automatiske adaptive bixenonlys er standard. Det ga godt opplyst vei ved mørkekjøring.

Vår bil var også utstyrt med "Opel Eye"-pakke til 9 500 kroner. Her får du gjenkjenning av trafikkskilt og filskiftvarsling, men aller viktigst kollisjonsvarsling og avstandsindikator.

Det er ikke en aktiv bremsehjelp, men etter vår erfaring en effektiv påminner som kan redusere risikoen for påkjørsel av en bil som bremser opp foran deg.

Opel Mokka 1,4 T 4x4 test november 2012=

TETTPAKKET: Det er mange og små knapper i midtkonsollet som gjør betjeningen uoversiktelig til tider. Navigasjonen på den store 7-tommers skjermen fungerer bra. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 3

Første gangen vi hørte om Opel Mokka, festet prisen på 240 000 kroner seg i pannebrasken. Men det er for den enkleste forhjulsdrevne versjonen.

Skal du ha din Mokka med firehjulsdrift, starter 1,4T på 304 000 kroner og 1,7 CDTi med 130 hk på 310 000 kroner.

Da er konkurrentfeltet sterkt: Ved siden av XV og ASX kan du ta med deg Citroën C4 Aircross, Mini Cooper Countryman og Skoda Yeti som aktuelle alternativer.

For vår testbil, med Cosmo utstyrspakke og litt ekstra på toppen, stopper kassaapparatet på 347 750 kroner. Det er mye for en liten SUV.

Samtidig skal du være klar over at Cosmo-varianten er godt utstyrt. Her finner du eksempelvis sportsseter i skinn, de nevnte adaptive bi-xenonlysene, ryggekamera, elektrisk soltak, mørktonede ruter og komplett stereo med Bluetooth telefon, navigasjon og 7-tommers fargeskjerm.

Hvordan Opel Mokka vil slå an som bruktbil er vi litt usikre på, men antar at den vil føye seg inn i rekken av populære SUV-modeller. Ikke minst i en godt utstyrt utgave med 4WD.

Opel mokka 1,4 T 4x4 test november 2012=

BEST I BY'N: Opel Mokka har ikke noe i mot en langtur på landet.....

Forbruk: 4

Bensinmotor med turbo, 4WD og SUV-karosseri er normalt ikke noen innertier når det gjelder forbruk. Normforbruket i EU-miksen lover heller ikke så mye, med 0,64 liter per mil og 149 gram CO2 per kilometer. NOx-utslippet er lave 9,7 mg per kilometer.

I vår faste 20 mils forbruksrunde blir ikke Mokka 1,4T ufin i drikkevanene. Testforbruket havner på 0,67 liter per mil.

Dermed legger bilen seg litt over typiske dieselkonkurrenter, men bruker samtidig noe mindre enn det tilsvarende biler med bensinmotor har brukt i våre tester tidligere.

I en normal Mokka-hverdag vil forbruket etter alt å dømme variere fra ca. 0,6-0,9 liter per mil med 1,4T-motoren.

=

...., men det er som kjapp og lettkjørt bybil den har sin sterkeste side. FOTO: Opel

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Det er vanskelig å sette Opel Mokka i bås. Til det er den for ulik de typiske kompakt-SUV-ene og crossovermodellene den konkurrerer mot.

Bilen har for lite plass til å fungere som familiebil, men er ypperlig om du vil ha en lettmanøvrert bil som ikke bryr seg om glatt føre. En sprek bensinmotor med turbo og et akseptabelt forbruk er noe vi setter pris på.

Den største utfordringen for Opel blir å overbevise kundene om hvorfor man skal kjøpe en liten SUV når de litt større konkurrentene koster omtrent det samme.

Foreløpig mangler Mokka-programmet en motor i 4WD-versjon som plasserer bilen markert under 300 000-kronersstreken.

Les mer

Her er de beste vinterdekkene

Test av nye VW Golf

Dette er verdens kuleste stasjonsvogn

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!