Kort sagt:

+ Komfort

+ Design

+ Interiør

+ Lettkjørt

+ Smidig


- Pris

- Forbruk

- Ytelser

Se på utgående 308. Den er ikke akkurat barsk. Ikke 307 heller. Og 306 - gjesp!

Men se på nye 308. Den er moderne og tøff, og definitivt et friskt pust fra Peugeot. Vi har testet nyheten med bensinturbomotor og masse utstyr.

Og den må være spennende og moderne, skal man hevde seg i kompaktklassen i 2013. Kompaktklassen, eller Golf-klassen, som den ofte blir kalt, er kanskje den klassen det har skjedd mest de siste årene. Bilene har fått bedre kjøreegenskaper, bedre komfort, moderne utstyr og ikke minst mer plass.

Og klassen bugner av gode biler. Vi har kåret VW Golf til beste bil i klassen, med Ford Focus, Honda Civic og nye Mazda3 hakk i hæl.

Og det finnes flere. Toyota selger i bøtter og spann av Auris Hybrid, og både Kia Cee'd og Hyundai i30 er gode biler med svært gode nybilgarantiløsninger.

Peugeot 308 har med andre ord noe å bryne seg på.

Kjøreegenskaper: 5

308 er ikke sportslig. Den kjører fint, men har ikke den snerten Mazda3, Ford Focus og til dels VW Golf har. 308 krenger mer enn de andre og gir ikke deg som sjåfør den samme dynamiske kjørefølelsen. Men sportslighet er ikke alt.

Som en av tre biler i en trebilstest (med Mazda3 og Ford Focus) er 308 den bilen med best fjæringskomfort. Den har også den minste svingradiusen, og er veldig lettkjørt og smidig i bytrafikken.

Peugeot 308 1,6 THP 125 hk test 2013=

LETTKJØRT: Nye Peugeot 308 er lettkjørt, smidig og veldig komfortabel. © FOTO: Handeland, Petter

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 11,4
  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,3
  • 60-100 km/t, 4. gir: 11,0
  • 60-100 km/t, 5. gir: 14,0
  • 80-120 km/t, 3. gir: 8,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 12,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 16,9
  • 80-120 km/t, 6. gir: 21,8
  • Støy tomgang, dBA: 39,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Motor: 5

Motoren i 308 kjenner vi godt fra før. Den 1,6-liter firesylindrede bensinturbomotoren har lenge vært en av våre favoritter blant de små bensinturbomotorene. Vi har testet den i flere effektversjoner både i Peugeot og Citroën - som sportsbilen RCZ og den lille raceren Citroën DS3.

Lavt forbruk, gode ytelser og at den er fleksibel kjennetegner denne motoren. Noe den også er i 308.

Nytt i 308 er at motoren er trimmet ned til 125 hestekrefter. Det gagner oss som bor i et land med høy hk-avgift. Prisen går ned med 16 000 kroner i forhold til samme motor med 155 hestekrefter.

Ytelser: 3

Ok, så sparer du 16 000 kroner ved å velge den nedtrimmede varianten, men det er også det eneste positive vi kan trekke fram. For ikke bare føles 308 med 125-hesteren treg - den er det også.

I vår trebilstest er Focus med sin tresylindrede, enliters bensinturbomotor kjappest i alle akselerasjonsøvelser. Mazda3, med en toliter uten turbo på 120 hestekrefter, er avhengig av turtall, men kjører likevel fra 308 i tredje, fjerde og femte gir.

På papiret skulle en 1,6-liters turbomotor være sprekere enn både 1-literen i Focus og toliteren i Mazda3. Men ikke bare går den dårligere, men den bruker også mer drivstoff (se mer under forbruk).

Tallenes tale er klar:

Peugeot 308

Mazda3

Ford Focus

60-100 km/t, 3. gir:

60-100 km/t, 4. gir:

80-120 km/t, 3. gir:

80-120 km/t, 4. gir:

80-120 km/t, 5. gir:

7,3

11,0

8,3

12,3

16,9

7,1

10,0

7,7

10,4

14,9

7,0

8,8

8,0

10,1

12,1

RYDDIG: Så å si all betjening er samlet i touchskjermen i dashbordet, og det gjør 308 ekstremt ryddig innvendig. At rattet skygger for speedometeret er et minus.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 125/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 200/1400
  • Egenvekt, kg: 1240
  • Tilhengervekt, kg: 1400/615
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 425/180/146
  • Bagasjerom, liter: 420
  • Standard dekkdimensjon: 205/55R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,56
  • CO2-utslipp, g/km: 129
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,9
  • Toppfart, km/t: 203
  • Pris fra, kr: 271 000
  • Pris testbil, kr: 323 800

Eksteriør: 5

Peugeot har gått bort fra den enorme "kjeften" i fronten. Og godt er det, for den slo vel aldri helt an. Og vi vil si franskmennene har gjort en god jobb med nye 308, som har et spennende og moderne design.

Nå er design et veldig objektivt tema, men vi får stort sett positive tilbakemeldinger fra folk i løpet av testperioden.

Men, det er alltid et men. Og i dette tilfellet er det Mazda3. Råbarsk og sportslig som den er, setter den 308 litt i skyggen.

Interiør: 4

Franskmennene er kjent for å være kreative, og i 308 prøver Peugeot seg på noe helt nytt. For sjelden, om noen gang, har vi sett en bil som er like "clean" som 308 innvendig. Og den kler det.

Foruten fire knapper på rattet og fem knapper foran girspaken, styres alt gjennom touchskjermen i dashbordet. Det skaper en ryddighet vi knapt har sett maken til.

Samtidig tar Peugeot et sprang på materialkvalitet. Interiøret består i stor grad av polstrede overflater og børstet aluminium, som etter vår mening ser bra ut.

To ting trekker likevel ned; plass og dashbordlayout. 308 er ti centimeter kortere enn Focus og tjue centimeter kortere enn Mazda3, og en del trangere innvendig - både i baksetet og i bagasjerommet.

Akkurat som 208 og 2008 har 308 fått Peugeots nye dashbordløsning med speedometerhus plassert over rattet. For enkelte gjør det at rattet dekker over deler av speedometeret og turteller, som derfor må senke rattet til en unaturlig lav posisjon.

Komfort: 5

På litt typisk fransk vis har Peugeot hatt større fokus på komfort enn sportslighet. Det kler 308 og gjør at den skiller seg litt ut fra konkurrentene, hvor vi ser at sportslighet ofte veier tungt. Det kan være smart i et såpass trangt segment.

Peugeot 308 1,6 THP 125 hk test 2013=

MYKT OG GODT: Setene er myke i polstringen og gode å sitte i. Vi savner dog litt bedre støtte i sidene og under lårene. © FOTO: Handeland, Petter

Fjæringskomforten er helt topp i 308. Verken små eller store ujevnheter byr på problemer for hjulopphenget. Det innvendige støynivået er dessuten under snittet og polstringen i setene myk og behagelig.

Vi faller likevel ned på en femmer for komforten da ergonomien for føreren kunne vært bedre og fordi brukervennligheten og plasseringen av touchskjermen ikke er optimal.

Sikkerhet: 5

Peugeot 308 ble testet av EuroNCAP i 2013 med gode resultater i de ulike kategoriene. Bilen fikk 92 % score for beskyttelse av voksne, 79 % for beskyttelse av barn og 64 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til testen sier EuroNCAP at Peugeot 308 gir god beskyttelse i frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere.

Unntaket er beskyttelse av brystregionen ved sidekollisjon med stolpe. Der får bilen karakteren "marginal", som er midt på treet i karaktersystemet.

I følge EuroNCAP gir seter og nakkestøtter god beskyttelse som whiplash ved påkjørsel bakfra.

Vil du ha aktivt sikkerhetsutstyr, må du velge øverste utstyrsnivå "Allure". Da er intelligent cruisekontroll med automatisk nødbrems og kollisjonsvarsling inkludert i prisen. Det er også LED-frontlys.

Peugeot 308 1,6 THP 125 hk test 2013=

HELT GREI: Peugeot er kortere enn Ford Focus og Mazda3, men plassen er godt utnyttet. På de innvendige målene skiller det ikke så mye mellom de tre. © FOTO: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 3

Hadde 308 kommet til Norge et par måneder tidligere, ville karakteren i pris/utstyr-kategorien vært minst ett hakk bedre. Det finnes én grunn til det - nye Mazda3.

I vår trippeltest, der også Mazdaen var toppmodell med "alt utstyr", er prisdifferansen enorm. Focus lider for øvrig samme skjebne som 308.

308 1,6 THP 125 hk har en startpris på 260 900 kroner. Vil du opp på toppmodellen "Allure", koster den fra 278 900 kroner. Dette er en godt utstyrt bil, men likevel har testbilen ekstrautstyr for solide 45 000 kroner. Totalt 323 800 kroner.

Mazda3 koster til sammenligning fra 225 300 kroner med tilsvarende sterk bensinmotor. I høyeste utstyrsnivå koster den 265 300 kroner - nesten 60 000 mindre enn "vår" 308.

308 har riktignok utstyr som Mazda3 ikke har, men panorama glasstak, DAB-radio og massasjefunksjon i framsetene er på langt nær verdt merprisen.

Forbruk: 3

Et oppgitt bensinforbruk på 0,56 l/mil og et CO2-utslipp på 129 gr/km høres kanskje ikke så verst ut. Og det er det heller ikke. Helt i toppklasse er det dog ikke.

I vår faste forbrukstest lander vi på et forbruk på 0,59 l/mil, mot 0,55 med Mazda3 og 0,51 l/mil med Focus. Den tregeste bilen brukte med andre ord mest drivstoff.

0,59 l/mil er isolert sett ikke så mye. Men i en liten og lett bil som 308, skulle vi gjerne sett at forbruket snek seg ned mot halvliteren, der de beste ligger.

I mangelen på motorkraft opplever vi at vi må gire ned og tråkke hardere på gasspedalen for å holde farten oppe i motbakkene. Da stiger forbruket.

Peugeot 308 1,6 THP 125 hk test 2013=

DYPT: Arealet er ikke det største, men høyden er god. Det gir et oppgitt bagasjeromsvolum på 420 liter. © FOTO: Handeland, Petter

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi synes nesten litt synd på 308 etter å ha kjørt den på test mot Focus og Mazda3, nettopp fordi Mazda kommer med en minst like god bil til en vesentlig lavere pris på akkurat samme tidspunkt.

For 308 er en god bil, og kanskje den beste bilen Peugeot har i stallen akkurat nå. Den er lettkjørt og smidig, og ikke minst veldig komfortabel. I tillegg ser den bra ut både utvendig og innvendig.

Skal du uansett kjøpe en 308, så ville vi, til tross prisen, lagt til 16 000 kroner for 155-hesteren. Da får du en sprekere bil som ikke bruker mer bensin.

Les også:

Ken Block er i farta igjen!

Denne bilen har én stor feil

De beste bilene til under 350.000 kroner

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris 323800

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!