De fleste biler har fortsatt halogenpærer i lyktene, men nyere biler kommer stadig oftere med xenon-lys. Xenon-lykter gir et vesentlig større lysfelt enn tradisjonelle glødepærer.Bilbransjen tror imidlertid at xenon-lysene ganske raskt vil bli erstattet av diodelys, LED-teknologi. Fordelene med lysdioder er det lave energiforbruket, kompakt design og lang levetid

Men nå kommer enda en lysteknologi som skal være de andre teknologiene overlegen.

Det dreier seg om laserlys. Fordelen med laserlys er at de krever enda mindre plass, enda mindre energi og lyser kraftigere enn LED (light-emitting diodes).

Laserlys skal kunne lyse opp veien hele 500 meter foran bilen. Det er rundt dobbelt så langt som LED-hovedlys, ifølge Audi som viser teknologien på en ny utgave av Audi Sport quattro. Den demonstreres på CES-messen i Las Vegas som åpner neste uke.

Først i Audi R18 e-tron

I konseptbilen som vises på CES (Consumer Electronics Show), kombineres LED matrix lysteknologi med laserlys. Hver av frontlyktene har to synlige rektangulære elementer - hvorav den ytre rammen er nærlyset med LED matrix teknologi og hvor fjernlyset kommer fra senteret av elementet gjennom laserteknologi.

De kraftige laserdiodene er langt mindre enn LED-diodene, de er bare noen få mikrometer i diameter (1 mikrometer = 0,001 millimeter), men har en lysstyrke som er tre ganger så kraftig som LED.

Laserlyset vil først tas i bruk på årets utgave av Audi R18 e-tron quattro, racerbilen som blant annet skal kjøre 24-timers løpet på Le Mans.

Standaufnahme Farbe: Plasmarot=

MED LASERLYS: Dette nye Audi Sport Quattro-konseptet vises med laserlys på CES-messen i Las Vegas. FOTO: Audi

Standaufnahme Farbe: Plasmarot=

AUDI: Hver av frontlyktene har to synlige rektangulære elementer. FOTO: Audi

Kommer som ekstrautstyr

Audi er ikke alene om å forberede laserlys på nye biler. Også Mercedes og BMW har varslet at de vil introdusere laserlys.

BMW i8 kommer med LED-frontlykter som standard, der alle lyktene har lysdioder. Men i8 kan leveres med laser-fjernlys som ekstrautstyr. Ifølge BMW har laseren en lysstyrke som er 1000 ganger kraftigere enn LED.

Farlig for mennesker?

Men er ikke laser farlig (og da tenker vi ikke på diverse sci-fi-filmer)?

Laserlys kan fokusere så intenst at det kan benyttes som skalpell, og Statens strålevern opplyser at lyset fra en sterk laser er ekstremt farlig for øyene. Skaden kan oppstå allerede før man rekker å blunke og flere norske barn har fått alvorlige og uopprettelige øyeskader.

Statens strålevern advarer for eksempel mot å la sterke laserpekere være tilgjengelige for barn og unge. Du har sikkert også lest om sjåfører og piloter som blir forsøkt blendet av personer med laserpekere.

=

EFFEKTIVT: Laserlys helt til høyre. ILLUSTRASJON: photo@gschmied.de

Ekstrem lyskaster

Men laserlyset i bilene skal ikke utgjøre noen fare for andre. Laseren sendes nemlig ikke rett ut fra primærkilden.

Den blå laserstrålen bakgrunnsbelyser en krystall-linse med gul fosfor, som fungere som et filter. Når fosforen blir truffet av det blå laserlyset, avgir det et kraftig hvitt lys som så sendes bakover i lykten til en reflektor som deretter sender ut et kraftig hvitt lys.

Ved en eventuell kollisjon skal strømmen til laseren bli kuttet automatisk.

Laserlyset har den egenskapen at strålen ikke brer seg slik andre lyskilder gjør, men holder en bestemt og klart definert lysstråle. Derfor er det så gunstig som fjernlyskilde.

=

LASERUTSTYR: BMW i8 kan fås med laserlys som ekstraustyr. FOTO: BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!