Mer enn hver fjerde nybil er en SUV, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Salgstallene for bilklassen har vokst år for år, men nå ser det ut til at veksten har stoppet opp.

Uansett er SUV-ene Norges nest mest populære bilklasse, bare slått av kompaktbilene. SUV-enes vekst har i stor grad gått på bekostning av modellene i det som på bilspråk kalles mellomklassen - i praksis de typiske familiestasjonsvognene norske veier fortsatt er fulle av.

Én grunn til at SUV-klassen er så stor, er at den er så omfangsrik. Til denne klassen regnes nær sagt alle høybygde biler med ekstra bakkeklaring, uansett om de er billige eller dyre, små eller store, eller har drift på to eller fire hjul.

Her finnes altså alt fra litt høyere versjoner av småbiler til enorme luksusslagskip.

Ti på topp-lista er preget av at SUV-ene har tatt over for familiestasjonsvognene. Mange av bilene på lista er modeller med relativt god plass til en mer eller mindre fornuftig pris.

Samtidig er det klart at SUV-ene slett ikke er billigbiler. Reell gjennomsnittlig totalpris med utstyr er 400.000 kroner eller mer for mange av bilene. Mazda opplyser at den mest solgte utgaven av bestselgeren CX-5 er en 2,2D med automatgir og av høyeste utstyrsgrad, kalt Optimum. Denne bilen koster fra 436.100 kroner med metallic lakk, men uten leveringskostnader. 85 prosent av kundene velger Optimum.

Listas to status-SUV-er, Volvo XC60 og BMW X3, koster atskillig mer enn det igjen. Allerede for to år siden kunne BMW opplyse oss om at en gjennomsnittlig X3 kostet godt over 700.000 kroner når kunden hadde utstyrt den etter sine ønsker.

Vi har testet alle de ti SUV-ene som er øverst på salgslista (til og med august i år), og noen av dem har vi testet i flere versjoner. Her gir vi en oppsummering av bilene, og lenker videre til våre tester av hver av dem.

Fersk undersøkelse: Her er de mest pålitelige SUV-ene

Mazda CX-5

MAZDA CX-5: Velkjørende SUV med mye utstyr til relativt sett gode priser. FOTO: Vi Menn Bil Top Gears arkiv

1. Mazda CX-5

«Dette må bli en suksess» var vår tittel etter en av de første testene av Mazda CX-5, og denne gangen fikk vi rett (slike spådommer slår ikke alltid til). CX-5 er mest solgt til og med august, med 2570 biler.

Mazdaen har i SUV-sammenheng sportslige kjøreegenskaper - den kjører som en lavere bil. Et annet godt salgsargument er gunstig forhold mellom pris og utstyr, uansett utstyrsversjon. Dieselmotoren, som de fleste velger, er kraftig, og den fås med automatgir for ikke altfor mye ekstra.

Vi har testet CX-5 med 2,2-liters dieselmotor, automat og 4x4, og med 2,0 bensin, manuelt gir og 4x4.

Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD 2014=

TOYOTA RAV4: En ekte familievenn. FOTO: Petter Handeland

2. Toyota RAV4

Siste utgave av RAV4, som kom i fjor, er en real familie-SUV. Mens tidligere RAV4-generasjoner ikke var spesielt rommelige, har dagens versjon massevis av beinplass i baksetet og stort bagasjerom.

RAV4 er trygg og stødig. Som de fleste andre folkelige SUV-er er RAV4 for det meste forhjulsdrevet, mens bakhjulene kobles inn ved hjulspinn. I våre tester skal det relativt mye til før bakhjulene tar tak. Det er en del støy i RAV4.

I år kom RAV4 med toliters dieselmotor, noe som gjorde den mye billigere. Tidligere har vi testet den dyrere varianten med 2,2 D-4D og 4x4.

Nissan Qashqai Tekna 1,6 dCi 4WD test mars 2014=

NISSAN QASHQAI: Storselgeren gjennom mange år gjennomgikk generasjonsskifte i vår. FOTO: Petter Handeland

3. Nissan Qashqai

Qashqai traff folkesjela da den kom i 2007. Den kombinerte SUV-ens høyde med karosseriformer med mer spenst enn SUV-er fram til da hadde hatt. Qashqai av første generasjon ble klart mest solgt i rimelige versjoner med forhjulsdrift, og det ser ut til å fortsette med den nye generasjonen som kom i år.

Den nye Qashqai har utseendet med seg. Den er lettkjørt og praktisk, og i forhjulsdrevet utgave synes vi den gir mye bil for pengene. Med firehjulsdrift blir den en god del dyrere. Da er det lov å være mer kravstor, og da synes vi ikke Qashqai innfrir like godt.

Vi har testet Qashqai med 1,2 bensin og forhjulsdrift, og med 1,6 diesel og 4x4.

Mitsubishi Outlander PHEV 2014

MITSUBISHI OUTLANDER: Den ladbare hybriden har tatt over mesteparten av salget. FOTO: Petter Handeland

4. Mitsubishi Outlander

For Outlander er det ladbar hybrid det handler om i dag. Outlander PHEV, som den heter, står nå for nesten hele salget.

Da vi testet den, lot vi oss imponere av hybridfunksjonen. Da vi ladet batteriene fulle, kom vi drøyt tre mil på ren eldrift (oppgitt inntil fem mil). Veldig mange bilturer er korte og kan følgelig tas på strøm - billig og snilt mot nærmiljøet. De to elektromotorenes samarbeid med bensinmotoren er sømløst og effektivt, og Outlander PHEV er rask og sterk. Ulempene er lavere tillatt hengervekt og at den ikke kan fås med sju seter.

Test av Mitsubishi Outlander PHEV finner du her. Vi har også testet Outlander med 2,2-liters diesel, 4x4 og automatgir, og med samme motor, men med manuelt gir.

VW Tiguan Blue Motion=

VW TIGUAN: Komfortabel SUV med premiumfølelse i godt utstyrte versjoner. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

5. VW Tiguan

Tiguan begynner å dra på årene, men er fortsatt Norges femte mest solgte SUV. Sammenlignet med flere andre folkelige SUV-er evner Tiguan å gi et litt mer påkostet og staselig inntrykk. Fullt utstyrt har den én fot i premiumsegmentet, men da må du også betale en god del ekstra.

Understellet går i retning av komfort - Tiguan føles ikke sportslig om du sammenligner med for eksempel Mazda CX-5. Den understyrer tidlig, men er trygg når den settes på prøve.

Vi har testet mange versjoner av Tiguan. De to nyeste og mest relevante er en relativt rimelig versjon med 110-hesters dieselmotor og kun forhjulsdrift, og en med 140-hesters diesel, DSG-automat og firehjulsdrift.

Volvo XC60 T6 AWD 2014

VOLVO XC60: Holder seg attraktiv med stadige oppgraderinger. FOTO: Terje Bjørnsen

6. Volvo XC60

XC60 er den mest solgte av SUV-ene som regnes som såkalt premium. Den er ingen ungdom mer, men Volvo er dyktige til å holde den attraktiv gjennom oppgraderinger.

Den siste utvendig synlige av dem kom i fjor, og etter det har noen versjoner fått Volvos nye og gode tolitersmotor og åttetrinns automat. Den nye motoren, uansett om vi snakker om diesel eller bensin, fås imidlertid bare i forhjulsdrevne versjoner.

Vil du ha komfort i SUV-en din, kan XC60 være riktig sted å begynne letingen. Den er stødig som Kebnekaise, men likevel overraskende smidig. I påkostet versjon får man en slags «Hollywood møter Sverige»-følelse.

Vår siste test av XC60 er fra 2011, altså av en bil uten siste facelift. Testbilen har firehjulsdrift, automatgir og 2,4-liters dieselmotor (motorversjonen het da D3, men heter nå D4).

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD 2014=

KIA SPORTAGE: Det beste kjøpet gjør du med de rimelige versjonene. FOTO: Terje Bjørnsen

7. Kia Sportage

Vi hadde mange godord om Kia Sportage da den kom seint i 2010. Så kom en bråte konkurrenter med nye modeller som dyttet lista litt oppover. Kia svarte med en kjapp facelift.

I dag er Sportage Norges sjuende mest solgte SUV, noe et småtøft utseende helt sikkert har bidratt til. Den selges mest i rimelige versjoner med forhjulsdrift.

Det tror vi at den kommer til å gjøre framover også. Da vi tidligere i år testet den oppgraderte utgaven i en relativt dyr utgave med 4x4, syntes vi at den slet litt målt mot ferskere konkurrenter til samme pris.

Test av ferskeste Sportage med 2,0 CRDi og 4x4 finner du her, mens du her finner en eldre test av en rimeligere utgave med forhjulsdrift.

Ford Kuga 2,0 TDCi aut. SUV-test april 2013=

FORD KUGA: Større enn før, men ikke like stor som flere konkurrenter. FOTO: Petter Handeland

8. Ford Kuga

Kuga hadde vokst da den kom i ny utgave i fjor, men ikke like mye som mange av konkurrentene. For eksempel er bagasjerommet trangere enn i RAV4, Outlander og en del andre.

Generasjonsskiftet markerte også en kjøremessig forskjell. Den første Kugaen var en smårampete og morsom liten SUV. I dagens versjon handler det mer om komfort. Av bilene på topp ti-lista kan en gjerne si at Kuga legger seg nærmest Tiguan.

Test av Ford Kuga 2,0 TDCi aut. finner du her.

Mitsubishi ASX

MITSUBISHI ASX: Robust og folkelig. FOTO: Produsent

9. Mitsubishi ASX

ASX har solgt godt i flere år, men er nå klart forbigått av storebror Outlander. Vi testet den sist i 2011, og da priset vi den for robuste vinteregenskaper (med firehjulsdrift), gode ytelser og fornuftig pris. Derimot fant vi at bagasjeplassen ikke var særlig stor, at det var en del støy i bilen og at kvalitetsfølelsen i innredningen ikke var veldig høy.

ASX fikk i fjor høst en midtlivsoppgradering med blant annet en helt ny front. Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008 er søstermodeller av ASX, og begge blir produsert av Mitsubishi.

Vi kjørte ASX 1,8 DI-D med firehjulsdrift 5000 km på langtest (før-faceliftversjon).

BMW X3 xDrive 20dA

BMW X3: Sportslig status-SUV. FOTO: Petter Handeland

10. BMW X3

X3 har nettopp fått en midtlivsoppgradering. Utvendig handler det grovt sagt om nye lykter, mer krom i grillen og større luftinntak, mens den er moderat pyntet innvendig.

Den viktigste endringen for det norske markedet er en ny tolitersdiesel under panseret. Den fjerner i stor grad en innsigelse vi hadde mot forgjengeren: Det var for mye motorstøy i den til statusbil å være.

X3 kjører sportslig og gir god kvalitetsfølelse. Aberet er at totalprisen blir høy, for det kreves en del ekstrautstyr.

Les test av BMW X3 xDrive20d aut. her.

Les også:

Alt du trenger å vite om vinterdekk

Så mye plass er det i nye Ford Mondeo

Derfor bruker bilen din mye mer drivstoff enn oppgitt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!