Hvert år deles det ut priser for årets beste motorer. En jury bestående av en rekke motorjournalister fra hele verden stemmer over hvilke motorer som fortjener ekstra heder og ære. Det er priser for motorer av forskjellige størrelser samt beste sportsbilmotor, beste miljømotor og den prestisjefylte beste nye motor-prisen.

I år var det Ford som stakk av med den gjeveste prisen for den herlige 1-literen som man kan få i nye Focus. Den turboladede motoren på 999 kubikk yter 100 eller 125 hester, og gir en kjøreopplevelse man absolutt ikke forventer fra en så liten, tresylindret motor. Den er veldig fleksibel og oppleves i de fleste tilfeller som mer enn sterk nok i Focus. I en mindre bil, som for eksempel Ford Fiesta, ville den nok blitt oppfattet som regelrett sprek.

I tillegg til motorens gode tekniske spesifikasjoner, har den også en naturlig fordel i at den er lettere enn en tilsvarende firesylindret dieselmotor. Det gjør at bilen kjennes enda lettere på foten enn modellene med større motor.

Opel Ampera

MILJØVINNER: Drivlinjen i Opel Ampera vant prisen for beste miljømotor i årets utgave av International Engine of the Year Awards. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ampera har årets miljømotor

I klassen for miljømotorer, var det 1,4-literen med rekkeviddeforlenger fra Opel Ampera og Chevrolet Volt som stakk av med seieren. Den ladbare hybriden har ikke vært noen stor suksess her til lands, men vi opplevde motoren som moderne da vis testet den tidligere i år. Den består av en 1,4-liters bensinmotor på 83 hester og en elmotor på 150 hester. Det er sistnevnte som driver bilen fremover, og bensinmotoren sørger for strøm til elmotoren når batteriet er tomt. En komplisert løsning, men i praksis fungerer det veldig bra.

Prisen for beste sportsbilmotor gikk til Ferraris nye 4,5-liter som sitter i 458. Den voldsomme åtteren på 570 hester gir den italienske hingsten superkrefter, og er med på å gjøre 458 til en av de aller mest fristende bilene for de av oss som er over snittet glad i lyd og krefter.

I de andre klassene gjorde BMW tilnærmet rent bord. De stakk av med priser i klassene for motorer mellom 3 og 4 liter, fra 2,5 til 3 liter, fra 1,8 til 2 liter og fra 1,4 til 1,8 liter. De to øvrige prisene gikk til Audi (2-2,5 liter) og Volkswagen (1-1,4 liter).

Under ser du listen over de beste motorene i hver klasse samt hvilke biler du finner motorene i.

Beste nye motor 2012

Ford 999cc tresylindret turbo (Ford Focus (100 hk, 125 hk))

Beste miljømotor 2012

GM 1.4-liter med rekkeviddeforlenger (Chevrolet Volt, Opel Ampera (150 hk))

Beste sportsbilmotor 2012

Ferrari 4.5-liter V8 (458 Italia, 458 Spider 570 hk)

Over 4-liter

Ferrari 4.5-liter V8 (458 Italia 570 hk)

3-liter til 4-liter

BMW 4-liter V8 (M3 Coupe, M3 Cab 420 hk)

2.5-liter til 3-liter

BMW 3-liter bi-turbo sekssylindret bensin (1-serie M coupe, 335is, Z4 35is (340 hk))

2-liter til 2.5-liter

Audi 2.5-liter femsylindret turbo (Audi TT RS, RS3 Sportback (340 hk))

1.8-liter til 2-liter

BMW 2-liter twin-turbo firesylindret bensin (125i (218 hk), 320i (184 hk), 328i (245 hk), 520i (184 hk), 528i (245 hk), Z4 20i (184 hk), Z4 sDrive 28i, (245 hk), X1 20i, X3 20i (184 hk), X1 28i (245 hk))

1.4-liter til 1.8-liter

BMW-PSA 1.6-liter turbo bensin (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupe / Roadster Cooper S (184 hk), Mini Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupe / Roadster Cooper Works (211 hk), Peugeot 207, 207cc, 208, 308, 308cc, 3008, 508, 5008 (156 hk), 308 GTI (200 hk), RCZ (156 hk, 200 hk), Citroen DS3, C4 Picasso / Grand Picasso, C5, DS5 (156 hk), DS5 (200 hk), DS3 Racing (202 hk), DS4 (163 hk), DS4 Racing (200 hk))

1-liter til 1.4-liter

Volkswagen 1.4-liter TSI Twincharger (VW Polo (180 hk), Beetle, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan (160 hk), Sharan (150 hk), Touran / Cross Touran (140 hk, 170 hk), Passat CNG, Touran / Cross Touran CNG (150 hk), Audi A1 (185 hk), Audi A3 (180 hk), Seat Ibiza FR, Alhambra (150 hk), Cupra (180 hk), Skoda Fabia RS (180 hk))

Under 1 liter

Ford 999cc tresylindret turbo (Ford Focus (100 hk, 125 hk))

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!