BMW har nylig skaffet seg varemerkebeskyttelse på en rekke modell- og utstyrsbetegnelser.

Slike registreringer avslører ofte hvilke planer en bilprodusent har i årene som kommer. Alt blir ikke nødvendigvis satt i produksjon, men det tyder uansett på at man vurderer å lage disse modellene.

Blant de nye merkenavnene BMW har registrert, finner vi både M1, M2, M7 og M10.

Det er grunn til å anta at M1 og M10 kan dreie seg om samme bil, men at de ikke har bestemt seg for om de vil kalle en eventuell ny superbil det samme som kultbilen M1 fra slutten av 70-tallet.

En konkurrent til SLS og R8

Nøyaktig hva slags bil det er snakk om er det ingen som vet, men både Audi og Mercedes har superbiler i form av R8 og SLS.

Sannsynligvis jobber BMW med en bil som kan konkurrere med disse to. Motorisering, tidshorisont og andre detaljer vet vi ingenting om på dette tidspunktet, men BMW har vist frem to konspetbiler som kan passe til en slik beskrivelse - nemlig i8 og i8 Spyder. (i8 er for øvrig også blant navnene BMW har registrert).

Konseptbilene har vært elektriske, men sannsynligheten er stor for at de vil lansere både en tradisjonell superbil og en elvariant - slik konkurrentene vil med R8 e-tron og SLS E-Cell.

Hvis dette stemmer, tilsier proporsjonene på konseptbilen at det er snakk om en midtmotorisert bil. Og med BMWs offensive turbostrategi i bakhodet, blir det sannsynligvis snakk om en turboladet V8.

=

NY M-MODELL?: Ryktene om en M-versjon av 7-serien, her representert ved en 750 Li, har svirret lenge. Nå har BMW registrert navnet M7. © FOTO: Petter Handeland

M2 og M7

De to andre M-modellene er ting vi har visst om en stund. 2-serie er navnet BMW vil gi til coupé- og cabriolet-versjonene av nye 1-serie. Disse skal så vidt vi vet komme på markedet til neste år en gang, men M-modellen må vi nok vente enda litt lenger før vi får se.

M7 er en bil det har vært snakket om lenge, men nå ser det altså ut til at vi kan få en sportsversjon av luksusflaggskipet til den bayerske produsenten. Detaljene rundt denne er også uklare, men det er ikke utenkelig at den vil dele motor med en eventuell superbil - hvilket vil si en turboladet åtter. Kanskje blir det en ny variant av motorene som allerede sitter i muskel-SUV-ene X5 og X6 M.

Et par nye SUV-er ser også ut til å være på vei, og BMW ser ut til å sikre seg mulighet til å lage elversjoner av alle sine modeller med navnene E1 til E9 og i1 til i9.

Her er hele listen med navn BMW har registrert:

  • X2, X4
  • M1, M2, M7, M10
  • 2-serie
  • 2-serie Active Tourer
  • M35, M40, M55, M300, M350, M400, M500
  • M130, M135, M140, M230, M235, M240, M330, M335, M340, M430, M435, M440, M450, M550, M650, M750
  • M50d
  • Compactive, Compactive Tourer, Gran Tourer, Urbanic
  • E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7, E8, E9
  • i1, i2, i3, i4, i5, i6, i7, i8, i9
  • Z8
  • GC, Gran Coupe, BMW Gran Coupe, 6-serie Gran Coupe
  • SportMode, CoolMode, Air Collar, BMW Turbotec, Drive eCharged, LifeDrive, i Pedelec
  • Corniche, Shadow, Wraith, Cloud, Dawn (Rolls-Royce-modeller, red. anm.)
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!