Ok, la oss fortelle deg det med en gang: Ja, Skoda Fabia RS er tekniske tvilling til Volkswagen Polo GTI som du kan lese om her.

Men ved å tilby en litt større modell i Fabia, enda litt billigere og med den samme teknikken kan VW-konsernet treffe enda flere kundegrupper, og på den måten selvsagt eliminere grunner til å velge eksterne konkurrenter.

I forbindelse med en facelift på den sjarmerende tsjekkeren kommer altså Fabia nå i tradisjonell RS-drakt. Forgjengeren vakte stor oppsikt da den i 2003 kom i RS-utførelse med en 131-hesters turbodiesel under panseret, med nok dreiemoment til å skremme vannet av flere sterke bensin-GTIer .

Denne gangen er det dog en bensinmotor som skal gjøre jobben - en motor som blander det beste fra to verdener, med dieselmotorens momentkurve, og bensinmotorens turtallsvilje og hissige karakteristikk. Slikt lukter det fugl av, særlig når motoren skal samarbeide med den effektive dobbelkløtsjkassen DSG.

NAVNET FORPLIKTER: RS-emblemet skaper en viss forventning, som i dette tilfellet innfris. Mer familievennlig hverdagsmoro for under 350 000 kroner skal du lete lenge etter. © Andreas Handeland

Gode fartsressurser

Den lille fireren byr på 180 spreke hester, og 250 Nm helt nede fra 2000 omdreininger i minuttet. Det betyr i praksis en svært så lettkjørt og kjapp motor, som kler den lille rakkeren godt. Spurten til hundre unnagjøres på 7,3 sekunder, og toppfarten for stasjonsvogn og kombi er henholdsvis 226 og 224 km/t. Det er noen tideler mer enn fetteren fra Volkswagen, men til gjengjeld er Fabia større, og dessuten tilgjengelig som stasjonsvogn.

Dobbelkløtsjkassen jobber styggfort, spesielt i sportsmodus. Den sjalter fortere enn de fleste av oss klarer med manuell stikke, men kan noen ganger "jage" litt i overkant mye under vanlig kjøring. Det positive er selvsagt at man som fører slipper kløtsjing og giring, og på den måten får rettet mer fokus på det som er viktig bak rattet i en RS - kjøringen.

Vi fikk under lanseringen i Skodas hjemland Tsjekkia, både prøvekjørt bilen på offentlig vei og på bane. På veien oppfører bilen seg stort sett eksemplarisk, som forventet, med unntak av at den noen ganger blir vel sti på dårlig vei - noe vi opplevde mye av i området rundt Praha. I likhet med oss nordmenn, er heller ikke tsjekkere bortskjemt med godt veidekke.

På banen er bilen også forutsigbar, presis og underholdende, men tar ikke akkurat pusten fra deg. Balansen i bilen er god, og den er lettkjørt som få, og naturlig nok lett understyrt som de fleste i klassen er. Noen vil nok si at det grenser til det litt kjedelige - på den annen side skal en GTI-bil være en god allrounder, og det er RS. Dette er jo ikke laget for å være noe banebil.

Les vår prøvekjøring av Toyota Auris Hybrid

SKIKKELIG KVIKKAS: RS er kjapp og byr på imponerende god respons. Dessuten er den langt mer potent på svingete vei enn herregårdsvogn-formen i miniformat skulle tilsi. © Andreas Handeland

Tøff tass

Fabia RS skiller seg fra standardmodellen med en rekke utvendige og innvendige detaljer. Vi nøyer oss med å nevne de viktigste, og på utsiden omfatter dette blant annet: 17-tommers felger, andre fangere, RS-detaljer og mulighet for den grønne fargen fra S2000-bilen som kjøres i rally.

På innsiden finner vi godt polstrede sportsseter med innbrodert RS-logo (du kan selv velge mellom grå eller røde sømmer), treeiket sportsratt i skinn, pedaler i rustfritt stål og dørterskler med RS-logo. I setene har man herlig støtte i sidene, men førere med langstrakte bein vil nok merke at sitteputen er i korteste laget.

Plassen i baksetet er god til bilklassen å være, mens bagasjerommet sluker 480 liter. Med andre ord kan faktisk Fabia stasjonsvogn fungere godt som en liten familiebil for deg uten enorme plassbehov.

Skoda flere stasjonsvogner å by på - her er giganten!

RYDDIG OG KOMFORTABELT: Slektskapet til de tyske konsernmodellene er nært. Alt er på stell, og sittekomforten er nesten helt på topp, med unntak av en litt kort sittepute. © Andreas Handeland

Hyggelig priset

Med en startpris på lave 319 000 kroner for en kombimodell og 328 400 for en stasjonsvogn, blir Fabia RS svært så konkurransedyktig sett i forhold til konkurrentene. Nå er det ikke fryktelig mange som tilbyr RS- eller GTI-modeller av småbiler - spesielt ikke i stasjonsvognsform - men dog. En Polo GTI koster for eksempel fra 343 000 kroner, og bilen er teknisk identisk hvis vi skal tro Skoda rett.

Det meste av utstyr er standard, blant annet sjutrinns DSG-girkasse, 17-tommers felger, ESP med sportsdifferensialen XDS, LED kjørelys, Maxi-Dot kjørecomputer, sportsratt, sportsseter og sportsunderstell. Det finnes også noe småtteri på ekstrautstyrslista, men du kommer langt med standardutstyret. Ikke er ekstrautstyret urettferdig høyt priset heller.

Fabia RS har vist seg som et hyggelig bekjentskap, og absolutt som en liten og sjarmerende moroklump. Drivlinjen, med den dobbelt overladete kraftpakken og DSG-kasse, passer bilens sportslige karakter godt. Dessuten holder kjøreegenskapene godt følge, uten at man blir lamslått av bilens sportslighet. Derfor er Fabia RS sannsynligvis den billigste inngangsbilletten dersom både familietralle og morobil skal forenes i ett.

NESTEN FULLVERDIG FAMILIEBIL: Med mindre du har dypvogn og tre unger, kan Fabia RS duge som et underholdende familiealibi. © Andreas Handeland

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!