BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem

Med denne BMW 5-serie er det gode odds for at du alltid kommer først frem.

X-faktor: Med xDrive firehjulsdrift blir BMW 5-serie en komplett bil for alle føreforhold.
X-faktor: Med xDrive firehjulsdrift blir BMW 5-serie en komplett bil for alle føreforhold. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Allerede etter to år moderniserer BMW modellutvalget i BMW 5-serie. Firehjulsdrift og nye, spennende motorer står i fokus. Spesielt spennende er 528i-versjonen. Der du kunne tro at det sitter en sekssylindret motor under panseret, har BMW i stedet tatt i bruk sin nye toliters bensinturbo.

I samspill med åttetrinns automatkasse er motoren nær perfekt, men vi må innrømme at vi savner lyden av rekkesekseren.

Den firesylindrete motoren kommer i effektversjoner på 184 hk (520i) og 245 hk (528i). Senere kommer også en versjon med 218 hk.

Det er gått to år siden BMW 5-serie debuterte i ny og imponerende fasong her i Norge. Som vanlig finsliper BMW stadig vekk på teknikken i bilene. Selv om det ikke gir seg utslag i rene faceliftversjoner, er forbedringer hele tiden på vei inn i modellrekken.

Kjøreegenskaper: 6

Vi har de to siste årene kjørt en lang rekke utgaver av BMWs nye 5-serie. Alt fra bestselgeren 520d Touring med toliters dieselmotor, opp til 530dA Touring med firehjulsdriftssystemet xDrive. xDrive-versjonene med firehjulsdrift har for alvor kommet på markedet i løpet av 2011. Felles for dem alle har vært fremragende veiegenskaper med den sedvanlige sportslige BMW-følelsen.

På vinterføre blir kjøregleden enda større med xDrive. Under normale forhold går 60 % av kreftene til bakhjulene, noe som gir en upreget bakhjulsdrevet karakter.

Systemet kan variere kraftfordelingen mellom for- og bakhjul, men siden innkoblingen er permanent og fordelingen i utgangspunktet fast, får du svært forutsigbare styre- og svingegenskaper på glatt føre.

Dermed blir 5-serie med xDrive en ytterst underholdende, dynamisk og sikker kjørekamerat på vinterføre. Du kan via Adaptive Drive-systemet justere hvor mye antispinn og stabilitetsprogram skal gripe inn under kjøring, men selv i normalposisjon har du nok kjøreglede kombinert med et komplett sikkerhetsnett.

Av de viktigste konkurrentene er det Audi A6 quattro som ligger tettest på BMW 5-serie xDrive i sportslig kjøreglede.

Se, jeg krympet motoren: BMW satser på downsizing også i større modeller. Bak 528i-merket skjuler det seg en sprek firesylindret turbomotor.
Se, jeg krympet motoren: BMW satser på downsizing også i større modeller. Bak 528i-merket skjuler det seg en sprek firesylindret turbomotor. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 4,1

60-100 KM/T, 4. GIR: 5,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 7,3

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,9

80-120 KM/T, 4. GIR: 5,3

80-120 KM/T, 5. GIR: 7,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 10,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,0

STØY TOMGANG, dBA: 36,4

STØY 50 KM/T, dBA: 59,5

STØY 80 KM/T, dBA: 63,9

STØY 100 KM/T, dBA: 66,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,9

Et av de mest interessante aspektene ved BMW 528i er den nye toliters, firesylindrete bensinmotoren. Her bruker BMW sin TwinPower turboteknologi som også leveres i andre modeller. Den såkalte twinscrollturboen drives fra to separate eksoskanaler. Sammen med direkte innsprøytning og variabel styring av kammer og ventiler skal det gi god effektivitet.

At hele motoren er i aluminium reduserer vekten, særlig i forhold til tilsvarende sterke dieselmotorer.

I samspill med BMWs flotte åttetrinns automatkasse fungerer drivverket nær perfekt. Med en effekt på 245 hk og et dreiemoment på 350 Nm fra 1250-4800 o/m er det bemerkelsesverdig hvor harmonisk det hele fungerer. Det er nemlig et ganske solid effektuttak per liter sylindervolum som kombineres med en kraftig og nesten paddeflat dreiemomentkurve.

Det eneste som savnes i miksen er klangen av en syngende rekkesekser. Jo, de fire sylindrene går så pent som noen kan forlange. Men den litt tørre, stramme lyden kan uansett ikke måle seg med en sekser - effektivitet eller ikke.

Ytelser: 6

Da vi hadde unnagjort våre faste akselerasjonstester med BMW 528iA xDrive Touring, måtte vi dobbeltsjekke resultatene. Den er nemlig omtrent like rask som den bjørnesterke 530dA xDrive.

I kickdown går forbikjøringstestene fra 60-100 km/t og 80-120 km/t unna på 3,9 og 5,0 sekunder. Og selv om motoren ikke trekker like kraftig som den store treliters dieselen fra lave turtall, gjør de tette stegene og kjappe girskiftene i åttetrinnsautomaten at det nesten ikke merkes.

Eksteriør: 5

Nøkternt: Her er beviset på at det enkle og ryddige ofte er stiligst.
Nøkternt: Her er beviset på at det enkle og ryddige ofte er stiligst. Foto: Terje Bjørnsen

BMWs designspråk gir BMW 5-serie et markert utseende. Særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser.

Overhengene er korte, og taket faller fra midten og bakover. Bakruten skråner slakt mot hekken.

Både panser og karosserisider har profiler og hvelvinger som skal gi liv og lysspill. I forhold til nye Audi A6 vekker BMW 5-serie kanskje ikke like mye oppsikt, men i denne prisklassen kan et diskret ytre også ha sine fordeler.

Interiør: 5

Det er solide plassforhold i BMW 5-serie Touring. Her har du innvendig plass som i en rommelig familiebil. Selv om de utvendige målene er sjenerøse, stjeler elegante linjer ut- og innvendig noe av centimeterne.

Volumet og de innvendige målene i bagasjerommet er bra for klassen, men ikke fullt så imponerende som i Mercedes E-klasse stasjonsvogn.

Førermiljøet er elegant, funksjonelt og på BMW-vis nokså nøkternt i forhold til den mer jålete Audi A6. Du sitter ganske dypt og omsluttet av interiøret, med en markert midtkonsoll som gir en cockpitaktig følelse.

Komfort: 6

Selv etter to år på markedet er det ingen som helt matcher det høye komfortnivået i BMW 5-serie. Vår testbil var utstyrt med Dynamic Damping Control der innstillingen av Adaptive Drive-systemet også påvirker innstillingen av demperne.

Kvadratisk: Plassmessig er BMW 5-serie bra, og rette linjer i bagasjerommet gjør det lettlastet.
Kvadratisk: Plassmessig er BMW 5-serie bra, og rette linjer i bagasjerommet gjør det lettlastet. Foto: Terje Bjørnsen

Du kan velge mellom mer eller mindre komfortable og sportslige innstillinger, men heldigvis fungerer fjæringsoppsettet svært harmonisk i standardinnstillingen. Vi har også kjørt 5-serie uten Dynamic Damping Control og vet at normalunderstellet også fungerer fint.

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN: 245/5000-6500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1250-4800

EGENVEKT, KG: 1880

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 491/186/146

BAGASJEROM, LITER: 560-1560

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55-17 Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,76

CO2-UTSLIPP, G/KM: 176

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,7

TOPPFART, KM/T: 240

PRIS FRA, KR: 740 000

PRIS TESTBIL, KR: 1 079 310

Det er lite vind- og veistøy i 5-serie og bensinmotoren virker spesielt stillegående i forhold til diesel i hastigheter opp til ca. 40 km/t. Sittekomfort og førerposisjon med testbilens sportsseter er upåklagelig.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP testet BMW 5-serie i 2010. Bilen viste seg som svært trygg, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (95 prosent). Også resultatene for barns sikkerhet og fotgjengersikkerhet er på godt nivå, og 5-serie får full pott for standard sikkerhetselektronikk.

I tillegg kan bilen fås med masse ekstrautstyr som gjør ferden både tryggere og mer komfortabel. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående er bare noen eksempler.

Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du virtuelt ser bilen ovenfra, slik at du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.

Antisladdsystemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.

Pris/utstyr: 2

Det koster fra drøyt 740 000 kroner å bli eier av testbilen, men for de fleste vil neppe kassaapparatet hos forhandleren stoppe før du har handlet utstyr for over 150 000 kroner. Det blir vel stivt at eksempelvis xenonlys koster ekstra på en bil i denne prisklassen og er ikke det eneste som mangler. Ekstrautstyrsprisene bærer heller ikke preg av å være på tilbud.

Den mest utpregete konkurransen kommer fra eget hus, der de firesylindrete turbodieselversjonene på 211 eller 218 hk i 525dA xDrive Touring starter på ca. 690 000 kroner. I tillegg er Audi A6 Avant med 2,8-liters bensin V6 eller 3,0-liters V6 diesel - begge med 204 hk - billigere ut av startgropa. De koster fra 664 og 675 000 kroner.

Kommandosentral: I midtkonsollen sitter blant annet knappene for betjening av Adaptive Drive og hjulet som styrer iDrive-systemet.
Kommandosentral: I midtkonsollen sitter blant annet knappene for betjening av Adaptive Drive og hjulet som styrer iDrive-systemet. Foto: Terje Bjørnsen

Normalt sett holder BMW 5-serie Touring seg svært godt i verdi, men i dieselgale Norge er en bensinmotor i denne bilklassen fortsatt et lite sjansespill.

Miljø: 2

Ifølge EU-miksen skal BMW 528iA xDrive Touring bruke 0,73 l/mil og slippe ut 169 g/CO2 per km. For sammenligningens skyld er tilsvarende tall for 525dA og 530dA xDrive Touring 0,54 og 0,56 l/mil.

Da vi kjørte 530dA xDrive Touring på test for et drøyt år siden, gikk den gjennom vår testløype på 0,72 l/mil. Dessverre klarer ikke den lille bensinturboen i 528iA xDrive Touring å følge opp det gode inntrykket fra andre testdisipliner. Et forbruk på 0,9 l/mil er for mye, både isolert sett og i forhold til den store dieselmotoren.

Vi kjørte også bilen i by- og nærkjøring og registrerte forbruk på 1,2-1,4 l/mil, mens dieselbilen under tilnærmet samme betingelser lå på 1,0 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

En BMW 5-serie med xDrive er noe nær en komplett bil for norske kjøreforhold. God plass, solid sikkerhet, topp komfort og underholdende veiegenskaper. Den firesylindrete bensinturbomotoren gir topp ytelser, men bruker noe mer drivstoff enn vi liker. Den er også noe dyrere enn typiske konkurrenter.

Les mer:

Sparte 100 000 på bruktimportert BMW 5-serie

Slik kjøper du brukt BMW 5-serie

Alt du vil vite om BMW M5

Forbrukstest av 177 biler

Luksus: Testbilens komfortseter koster glatte 18 600 kroner som et tillegg i M-sportspakke til 42 500 kroner.
Luksus: Testbilens komfortseter koster glatte 18 600 kroner som et tillegg i M-sportspakke til 42 500 kroner. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 02/02 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også