Annonse

Kort sagt:

+ Herlig motor

+ Går som en kule

+ Skiller seg ut

+ Sportslige veiegenskaper


- Glem barna eller svigermor hjemme

- Husk ørepropper

- Ikke for de sjenerte

I vinter har Mini-familien blitt utvidet ytterligere. I tillegg til den klassiske Mini, den åpne Mini Cabriolet, stasjonsvognen Mini Clubman og crossovermodellen Mini Countryman finner du nå Mini Coupé og den takløse versjonen Mini Roadster.

Vi har kjørt Mini Coupé Cooper S på test.

Kjøreegenskaper: 5

Mini har vært med oss i så mange år at du vet akkurat hva du får. Sportslige, presise, nesten gocart-aktige reaksjoner.

På sommerføre er veigrepet formidabelt, men på ruglete norske vinterveier er ikke det stramme oppsettet noen åpenbar fordel.

Den relativt lette Mini Coupé blir dratt litt ut av kurs i svingene på glatt og ujevnt underlag, og ganske brede dekk i dimensjon 215/45-17 har en tendens til å flyte oppå om underlaget er løst.

En forsiktig gassfot kan også være en fordel på vinteren. Motoren er hissig på grøten og antispinnsystemet jobber overtid om du ikke er varsom med gasspådraget.

Motor: 6

Oi, oi for en artig krig. Den firesylindrete bensinmotoren har 184 hk ved 5500 o/min og leverer 240-260 Nm mellom 1600-5000 o/m. Det betyr at morobryteren alltid er på, uansett gir og turtall.

Du kan lunke rundt på tomgang, og likevel er den kultiverte turbomotoren oppe og går med det samme du rører på stortåa. Sekstrinnskassen er lettsjaltet, så det er barnemat å kippe inn 3. gir og være med på årets joyride.

Mini Coupe Cooper S 2012=

LIVLIG: Vinterføre er ikke det beste Mini Coupe Cooper S vet om. Den vifter både med fronten og hekken, og lengter mest etter tørr asfalt under brede sommerdekk. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

Mini Coupe Cooper S 2012

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 184/5500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240-260/1600-5000

EGENVEKT, KG: 1240

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 373/169/138

BAGASJEROM, LITER: 280

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/55-16 V

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58

CO2-UTSLIPP, G/KM: 138

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,9

TOPPFART, KM/T: 230

PRIS FRA, KR: 328 000

Ytelser: 6

Mini Coupé Cooper S er ikke en bil som bare føles kjapp. Den går som et børseskudd i virkelighetens verden. I våre forbikjøringsmålinger bruker lynvingen 4,3 sekunder fra 60-100 km/t. Enda mer imponerende er 4,6 sekunder fra 80-120 km/t. Begge øvelsene klarer Mini i 3. gir.

Da er den lille raketten helt på nivå med andre fort-fort biler som Alfa Romeo Giulietta QV, VW Golf GTI og Peugeot RCZ. Selv en grovkalibret 3-liters diesel som Audi A6 quattro henger Minien brukbart på.

Den rene spurtstyrken er en ting, men som vi nevnte i motorkapittelet er bilen kjapp selv om du lar girspaken i fred. At de samme mellomakserasjonene går på 8,1 og 8,7 sekunder i 6. gir er intet mindre enn imponerende.

Eksteriør: 5

Mini Coupé Cooper S har en stil som ikke nødvendigvis treffer alle. Front og hekk er umiskjennelig Mini, mens profilen er frekk med en jagerflyaktig canopystil på cockpitavdelingen.

Totalinntrykket blir frekt og obsternasig som en tenåring på fullt hormonrush. Noen synes det blir vel mye av det gode, men ærlig talt: Hva trodde du en coupéversjon av Mini skulle være?

Tekkelig antrukket i rosa kjole? Not.

Interiør: 2

Joda, man forsøker seg med en stor bakluke. Men uansett hvordan du snur og vender på det blir det ikke særlig mer upraktisk enn i en Mini Coupé Cooper S. Det er en ren toseter med et ganske moderat bagasjerom på 280 liter.

Vi er etter hvert blitt akkurat passe fornøyd med den retroaktige innredningen. Det store speedometeret i midten og mange små, dårlig merkede knapper sikrer kanskje 60-talls følelse. Det kjennes likevel ut som om Mini nå kan ta steget inn i en moderne verden uten at det gjør mye for imaget.

Mini Coupe Cooper S 2012=

REDDER DAGEN: Komfort er ikke den sterkeste egenskapen til Mini Coupe Cooper S. Men gode sportsseter redder mye av langtursegenskapene. © Terje Bjørnsen

Testdata

Mini Coupé Cooper S

60-100 KM/T, 3. GIR: 4,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 5,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 6,6

60-100 KM/T, 6. GIR: 8,1

80-120 KM/T, 3. GIR: 4,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 5,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 7,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 8,7

STØY TOMGANG, dBA: 48,0

STØY 50 KM/T, dBA: 64,6

STØY 80 KM/T, dBA: 68,8

STØY 100 KM/T, dBA: 70,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,68

Komfort: 3

Når navnet er Mini Coupé Cooper S er ikke forventningene eller kravene til komfort store. Og er du på jakt etter en mer komfortabel og praktisk annerledesbil bør du heller se i retning av VW Beetle Coupé.

Fjæringen er stram og kort i bevegelsene, mens den lille cockpiten fylles av en merkbar dekkstøy selv med vinterdekk. Snaut 71 dBA i 100 km/t blir slitsomt i lengden og setter alt fra stereo til handsfree på prøve. Formidlende omstendighet sørger behagelige og velpolstrede sportsseter for.

Sikkerhet: 4

Mini Coupé er ikke testet i EuroNCAP og det er gått fem år siden siste gang en 3-dørs Mini ble testet. Da fikk den fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne.

Senere er også Mini Countryman testet, med fem av fem stjerner og 84 % score for beskyttelse av voksne. Den er imidlertid ikke helt sammenlignbar og vurderes i en annen klasse enn Mini Coupé.

Stabilitetskontrollen fungerer bra og fanger kjapt opp bilen når enten forhjul eller bakhjuls slipper på vinterføre.

Mini Coupe Cooper S 2012=

S FOR SUPERRASK: Bak Cooper S-merket skjuler det seg en råsprek og aldeles nydelig bensinturbo med 184 hk. Hold på hatten... © Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 4

Hvis du først er på jakt etter en kjøreglad, sprek og særegen coupé (ja, det er en snever definisjon) kjennes ikke en startpris på snaut 330 000 kroner helt feil. Og klarer du deg med mindre motor, er bensinversjonen med 122 hk priset fra 236 000 kroner og SD med 136 hk diesel fra 277 000 kroner.

Når vi har vært gjennom utstyrslisten og fått på plass de viktigste elementene samt leveringskostnader koster «vår» Mini Coupé Cooper S snaut 380 000 kroner. Fortsatt på den akseptable siden når du ser på biltype og ytelser.

Den viktigste delen av et totalregnestykke er som vanlig verditapet. Mini har holdt seg godt i pris som 3-dørs, men det er som alltid et visst usikkerhetsmoment når konsept og design trekker i en smalere retning som tilfellet er med Mini Coupé.

Miljø: 4

Mini oppgir at bilen skal bruke 0,58 liter per mil i EU-miks med et CO2-utslipp på 138 gram per kilometer.

I vår faste forbrukstest bruker Mini Coupé Cooper S 0,68 liter per mil. Det er ganske typisk for motor- og biltype. Eksempelvis brukte BMW 118i med 170 hk 0,67 liter per mil og Alfa Romeo Giulietta med 170 hk bensinturbo 0,72 liter per mil. Snittet for sammenlignbare testbiler i perioden 2010-2011 ligger på 0,71 liter per mil.

Ved kjøring i og omkring Oslo ligger forbruket på 0,8 liter per mil. De ulike delmålingene i forbrukstesten indikerer at man ved snill langkjøring kan komme ned rundt 0,6 liter per mil og ved tyngre belastning kan komme opp mot 1,0 liter per mil.

Mini Coupe Cooper S 2012=

GAMMELT NYTT: Innvendig dominerer retrodesignet fra da Mini ble lansert i 2001. Vi tror tiden er kommet for å ta Mini-interiøret videre. © Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Mini Coupé Cooper S scorer bortimot full pott på de testkriteriene som er viktig for en slik bil. Motor og ytelser gir en fantastisk kjøreopplevelse, og med unntak av vel livlige oppførsel på vinterføre er også veiegenskapene der de skal være.

Manglende praktiske egenskaper og komfort i olabilklassen må du ta med på kjøpet, og at verken pris eller forbruk går ut av alle fornuftige rammer teller positivt. Skal du først ha en særegen sportscoupé er Mini Coupé Cooper S blant de beste.

Les mer

Her er de beste bilene i Golf-klassen

Er du en råkjører?

Masse trøkk og null snobbefaktor

Mini Coupe Cooper S 2012=

HOLDER FOR TO: Med 280 liter har Mini Coupe Cooper S et greit bagasjerom for biltypen. Men praktisk blir den aldri. © Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i Mini:

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Test: Kia Soul Electric, 2014

Et meget godt elbil-kjøp

Med god rekkevidde, markedets kanskje beste garantiløsning for elbil og uslåelig pris, framstår Kia Soul Electric som et veldig godt elbil-kjøp.

Mercedes C180 stasjonsvogn, 2014

Gir deg luksusfølelsen bak rattet

Mercedes-Benz C180 stasjonsvogn låner stil og teknikk fra luksusbilen S-klasse. Men for å få det beste ut av bilen, er det en ting du skal passe på.

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout er høyere og mer robust enn en vanlig bil med 4WD. Og mye bedre å kjøre enn en SUV.

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert

Nye Toyota Aygo er mer spennende og bedre enn forgjengeren, men vi tror ikke den kommer til å selge noe særlig i Norge.