Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Komfortabel

+ Prisgunstig

+ Miljøvennlig


- Noe støyete motor

- Litt lite krefter på lave turtall

Det er lenge siden Ford Fiesta kom på markedet for første gang - 33 år for å være nøyaktig. Når har den sjette versjonen kommet i spareversjon med etternavnet Econetic. Det er ikke noen voldsom forskjell på denne og "Trend"- varianten den er bygget på, men ting som optimalisert motor og forbedret aerodynamikk presser CO2-utslippet ned i imponerende 98 gram per kilometer.

Econetic-modellen er også lettere og har faktisk sportsunderstell. Når den i tillegg har like morsomme kjøreegenskaper som storebror Focus, er det ikke mye ved bilen som inviterer til sparekjøring.

Se alle våre biltester her

Kjøreegenskaper: 5

Mange tror at miljøbiler er kjedelige å kjøre, men det er faktisk ganske langt fra sannheten. Miljøbilene er ofte forholdsvis lette for å minimere motorkraften som trengs for å dytte den opp i fart. Og de som har kjørt litt vet at lette biler ofte betyr morsomme kjøreegenskaper.

Fiesta Econetic har sportsunderstell som standardutstyr, og det fungerer veldig godt. Det sluker ujevnheter på en imponerende måte, men bidrar også til bilens gode kjøreegenskaper. Styringen er presis, og når veien svinger på seg blir man fort sittende med et smil om munnen.

Les også

Pen og kjøreglad Mazda

Ford Fiesta 1,6 D Econetic=

Ford Fiesta 1,6 D Econetic © Handeland, Petter

Motor: 4

Under panseret finner vi en etter hvert velkjent 1,6-liters dieselmotor som her yter 90 hester og 215 Nm. Det holder som regel til å gi bilen den farten den trenger, men hvis du prøver deg på litt frisk kjøring oppover bakkene må du forberede deg på å bruke høyrearmen en god del.

1,6-literen mangler nemlig litt sprut på bunnen, og det merkes fort når hastigheten varierer - noe den ofte gjør ved aktiv kjøring på svingete landevei.

Under akselerasjon hører du motoren godt, og den grove dieselgangen er ikke den peneste motorlyden vi vet om. Når du legger inn femtegiret og tar det rolig, blir den derimot stillere.

Ytelser: 4

Bortsett fra ved aktiv kjøring savner vi ikke krefter. Bilen trekker seg greit opp til hundre på 11,9 sekunder, og det butter ikke før ved 175 km/t.

Vi savner som sagt litt mer trøkk fra motoren i bunnen. Det virker rett og slett som om den lider av litt turbo-lag - at turboen bruker en stund på å få nok fart til å gi motoren overtrykk.

Les også

Miljø-focus

Styr unna biltabber

Ford Fiesta 1,6 D Econetic=

Ford Fiesta 1,6 D Econetic © Handeland, Petter

Tekniske data

MOTOR, CCM: Diesel/R4/1560

EFFEKT, HK: 90

DREIEMOMENT, NM: 215

EGENVEKT, KG: 1118

TILHENGERVEKT, KG: 750

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 395,8 x 197,3x 148,1

BAGASJEROM, LITER: 295/979

DEKKDIMENSJON: 175/65R14

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,37

CO2-UTSLIPP, G/KM: 98

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 11,9

TOPPFART, KM/T: 175

PRIS FRA, KR: 192 300,-

PRIS TESTBIL, KR: 225 600,-

Eksteriør: 5

Fiesta er rett og slett tøff. I løpet av testperioden fikk vi flere ganger spørsmål om hva slags bil det var, og alle ble overrasket da vi sa det var en Fiesta. Borte er det superkjipe designet bilen hadde på 90-tallet, og mini-Focus-uttrykket er også tonet ned. Nå har Fiesta fått sitt eget uttrykk, og det appellerer helt klart til den yngre garde - noe Ford har gjort helt bevisst.

Interiør: 5

Interiøret føles gjennomført og solid. Det er ingen lyder, lite hardplast og generelt god kvalitetsfølelse. Det er lite som minner om en småbil til under 200.000 kroner her, og akkurat på dette området er Fiesta klasseledende.

Plassen er ikke overveldende, men det er faktisk mulig for voksne å stable seg inn i baksetet. På lengre turer kan det nok bli en smule trangt, men det finnes flere biler med mindre bakseteplass enn Fiesta.

Du har mange valgmuligheter hvis du kjøper en Fiesta, og vår bil hadde dashbord som matchet den lilla utsiden. Om det er pent eller ikke er en smakssak, men det er kanskje verdt å merke seg at de fleste som likte det var an det kvinnelige kjønn.

Les også

Perfekt for norske veier

Ti lekre stasjonsvogner

Ford Fiesta 1,6 D Econetic=

Ford Fiesta 1,6 D Econetic © Handeland, Petter

Komfort: 4

Selv om Econetic-modellen er utstyrt med sportsunderstell føles den ikke for stiv. Den takler både brå ujevnheter, som asfaltkanter og små hull, og de større utfordringene som telehiv og brostein på en imponerende måte.

Det er en del støy i kupeen, blant annet fra motoren, men det er ikke voldsomt sjenerende - bortsett fra når du presser høyrefoten ned i teppet.

Sikkerhet: 5

Fiesta fikk 5 stjerner for fører- og passasjersikkerhet i EuroNCAP-testen, samt fire av fem mulig for beskyttelse av barn. I tillegg fikk den hele tre av fire mulige for beskyttelse av fotgjengere ved påkjørsel.

Disse resultatene gjør at Fiesta helt klart kan kalles en trygg bil. ESP er standard, og du får også bilen med nødbremsassistanse, som klargjør bremsene hvis det er fare for en kollisjon.

Ford Fiesta 1,6 D Econetic=

Ford Fiesta 1,6 D Econetic © Handeland, Petter

Pris/utstyr: 5

For en Fiesta Econetic med tre dører må du punge ut 192.300 kroner. Vil du ha to dører til, blir du nødt til å legge på 5000 kroner til. Dette er absolutt ikke avskrekkende priser. Spesielt ikke med tanke på at du får både sportsunderstell, multifunksjonsratt og elektriske vinduer som standardutstyr. Prisene på ekstrautstyret er heller ikke avskrekkende, og Fiesta gir dermed helt klart mye for pengene.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Fiesta Econetic er gjerrig hvis du kjører pent, morsom hvis du byr opp til dans og komfortabel i de aller fleste situasjoner.

Med en prislapp som er på den riktige siden av 200.000, og en god del standardutstyr er denne lekne småbilen helt klartnoe for deg som vil ha en komfortabel, gjerrig og kjøreglad småbil.

1,6-liters dieselen er også en fin motor - så lenge du kan leve med litt støy ved pådrag.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!