Første generasjon kom i 1996, andre generasjon i 2003. Nå i 2012 kommer tredje generasjon. Er alle gode ting tre?

Ja, det kjennes slik ut. Det er nemlig en langt mer voksen A3 vi sitter bak rattet i her på Mallorca, hvor den internasjonale lanseringen av nye Audi A3 finner sted. Nå er riktignok veiene på Mallorca av en litt annen standard enn hjemme i Norge. Mallorca er ikke sykkelparadis uten grunn.

Dagens A3 har med sin stive fjæring og småsportslige kjøreegenskaper fått på pukkelen for å være for stiv over brå ujevnheter i veibanen. Audi har uten tvil videreført de sportslige egenskapene i dagens A3, men samtidig lagt til en liten - og ikke minst trengende - dose fjæringskomfort. Nye A3 er fortsatt stiv, men ikke på den samme måte. Ujevnhetene kjennes fortsatt, men føles bedre balansert samtidig som den er smidig, lettkjørt og underholdende.

Helt ny bil

For veldig mange har A3 fram til i dag vært sett på som en pyntet Golf. Et litt mer eksklusivt alternativ til den folkelige kompaktklasse-storselgeren. Og det stemmer for så vidt godt. Om nye A3 er det, er for tidlig å si noe om. Neste generasjon Golf - Golf VII - er ikke vist enda, men de har likevel en del ting til felles.

A3 er nemlig første bil fra Volkswagen-konsernet som er bygget på deres såkalte MBQ-modulplattform. En plattform som etter alt å dømme skal brukes i et hav av modeller fra Audi og Volkswagen i årene som kommer. Og Skoda, om vi ikke tar helt feil.

Som du da sikkert forstår er nye A3 en helt ny bil. Ikke en omfattende facelift. De utvendige målene er om lag de samme, men A3 har fått litt lengre akselavstand og med det mindre overheng både foran og bak. Og uten at vi kan se det med det blotte øyet, så hevder naturligvis Audi at det gjør den innvendige plassen bedre enn i dagens A3.

FORTSATT SPORTSLIG: Forrige generasjon ble kritisert for å være litt for stiv. Den nye modellen har blitt litt snillere, men har behold de sportslige genene. © FOTO: Petter Handeland

Tekniske data, Audi A3 2,0 TDI 150 hk

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 150

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-3000

EGENVEKT, KG: 1175

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 424/178/142

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,41

CO2-UTSLIPP, G/KM: 106

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,6

TOPPFART, KM/T: 216

PRIS FRA, KR: Ca. 295.000

Velutstyrt

Som seg hør og bør har Audi stappet inn en hel del moderne utstyr fra både A6 og A8. Det er nær sagt fantasien som setter grenser.

Adaptiv cruise control, nødbremseassistent, side assist, lane assist, Xenon plus med LED kjørelys, parkeringassistent, Navigasjon MMI Plus med touchpad, Bang & Olufsen høyttalersystem, bluetooth, WLAN hotspot, Audi Connect, panorama soltak og magnetic ride demperkontroll er noe av det som er å få i nye A3, men vi vil tro det koster. Prisene er foreløpig ikke klare.

Enkelt og gjennomtenkt

På typisk Audi-vis er interiøret enkelt men fortsatt veldig gjennomtenkt og forseggjort. A3 har fått den såkalte " wrap around-linjen" over dashbordet, som skal gjøre dashbordet mer førerorientert enn tidligere. Førermiljøet er etter vår mening helt i toppklassen både hva ergonomi og materialkvalitet angår, men på en annen side er det veldig likt det vi finner i merkets andre modeller. Som f.eks. lillebror A1.

Det samme gjelder for øvrig eksteriøret. Kommer nye Audi A3 innpå deg bakfra, ja så må du faktisk se to ganger i speilet for å skille den fra A1 eller A4. Det ligger nødvendigvis ikke noe negativt i det. Nye A3 har markerte linjer og en veldig moderne framtoning, og ser etter vår mening veldig bra ut.

LEKKERT FØRERMILJØ: Her er mye likt som i de andre modellene. Det vil si solid og lekkert, men uten å bli overdådig. Det meste man kan tenke seg av ekstrautstyr er tilgjengelig. © FOTO: Petter Handeland

Spennende motorprogram

På motorfronten er det ikke mye nytt, men det betyr ikke at motorprogrammet ikke er spennende. Dette er noe Audi/Volkswagen jobber intensivt med. Foredling av allerede fine motorer er de flinke til.

Nye A3 kommer i første omgang med fire motorer. Kanskje mest spennende er den 1,4-liters TFSI-motoren. En bensinturbomotor på 140 hk med Audis såkalte Cylinder-On-Demand som deaktiverer to av de fire sylindrene ved lav belastning og senker forbruket.

Vi får kjørt A3 med denne motoren under lanseringen med den fine dobbelklutsjkassa S-tronic og lar oss imponere. 1,4-literen er kjapp, sterk på lavt turtall og bruker lite drivstoff.

A3 vil også være tilgjengelig med den fine 1,8 TFSI-motoren på 180 hestekrefter som vi har kjørt i både A5 og A4 nylig. Også denne vil bli levert med S-tronic, og den finnes også med Quattro firehjulsdrift. Også denne kjører vi under lanseringen, og det er fælt å si, men denne kombinasjonen føles nesten litt overflødig med 1,4 TFSI friskt i minne.

På dieselfronten står valget mellom to velkjente kandidater; 1,6-litersdiesel på 105 hk eller en ny tolitersdiesel med enten 150- eller 184-hestekrefter. Sistnevnte kan kombineres med Quattro og S-tronic, mens 150-hesteren fås med Quattro. Selv om motoren, ifølge Audi, er helt ny, oppleves den nesten akkurat likt som den utgående toliteren.

I februar 2013 vil også nye A3 være tilgjengelig med den fine 1,2-literen vi nylig testet i New Beetle.

TURBOMASKIN: A3 leveres i første omgang med tre forskjellige bensinmotorer og to dieselvarianter. Den minste bensinmotoren er en 1,2-liter som yter 105 hester, mens den største er den velkjente 1,8-literen på 180 hester. © FOTO: Petter Handeland

Priser

Prisene på nye A3 er foreløpig ikke satt, men den norske importøren Møller er sjelden langt unna når de estimerer prisene på forhånd.

Modell

Estimert pris

1,2 TFSI 105 hk

260 000 kr.

1,4 TFSI 122 hk

270 000 kr.

1,4 TFSI 140 hk COD

295 000 kr.

1,8 TFSI 180 hk

345 000 kr.

1,8 TFSI 180 hk Quattro S-tronic

415 000 kr.

1,6 TDI 105 hk

270 000 kr.

2,0 TDI 150 hk

295 000 kr.

2,0 TDI 150 hk Quattro

335 000 kr.

Les også:

Denne er et godt alternativ for deg som syntes A3 blir litt for dyr

Honda Civic møter BMW 1-serie til kamp

Kan du påbuds- og opplysningsskiltene?

Denne bilen er prøvekjørt på Mallorca i regi av Audi. Produsenten betalte for reisen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!