Test: Citroën DS3 Racing 2011

Det nærmeste du kommer Petters Solbergs WRC-racer

Citroën er kjent for komfortable biler. Men det gjelder ikke DS3 Racing.

KNÆSJ: Dashbordet er selvfølgelig i samme knalloransje farge som felgene. Skrikende ja, men på en merkelig måte liker vi det veldig godt.
KNÆSJ: Dashbordet er selvfølgelig i samme knalloransje farge som felgene. Skrikende ja, men på en merkelig måte liker vi det veldig godt.
Sist oppdatert

Dersom du ikke reagerer når Citroën DS3 Racing passerer deg på gata, er du neppe bilinteressert. Blant nybilene på det norske markedet er dette kanskje den bilen som skiller seg mest ut i trafikkbildet, og da gjør det ikke noe at den er litt harry.

Har man øye for detaljer ser man fort hvor Citroën har hentet inspirasjonen sin fra - nemlig racing. Mer om det senere. DS3 Racing avviker heller ikke fra sitt opphav når det kommer til kjøreegenskaper og ytelser, så vi tar de morsomste tingene først.

Kjøreegenskaper: 5

DS3 Racing er så nær Citroën kommer å lage en gokart for veien. Den er ikke like kompromissløs som for eksempel Mini Cooper Works, men Citroën har strammet skikkelig til og gitt bilen skikkelig hvasse kjøreegenskaper.

Fjæringen er knallstiv, så fjæringskomforten er ikke akkurat tilfredsstillende på dårlig norsk vei. Men det er heller ikke poenget med denne bilen, som er bygget for moro på kuperte, svingete Middelhavsveier - ikke telehiv og lave fartsgrenser. Med sine underholdende svingegenskaper passer den dessuten perfekt for lek og moro på bane.

På Ringbanen, den nedlagte flystripa ved Gardermoen, lar vi DS3 Racing få utfolde seg. Den presterer godt i både unna manøver- og slalåm test, men har en tendens til å slenge ut hekken om den presses for hardt - selv om vi da snakker om hastigheter man aldri kan tillate seg på veien.

Alt i alt er dette en kjøreglad og leken bil, som kjører godt og lar deg kjenne det på kroppen. Akkurat slik det burde være i en bil med navnet "Racing".

Motor: 6

Citroën skryter av å ha puttet samme 1,6-liters motor i DS3 Racing som i WRC-bilen. Ja, den er kanskje lik i bunn og grunn, men det er nok en god del deler som er forsterket og byttet i bilen som går på svarte skilt.

Bensinmotoren med turbo, som i dette tilfellet yter hele 207 hk og 275 Nm, er den samme som man får i vanlige DS3 1,6 THP med 156 hk. Denne turbomotoren har vi også testet i familiebilen Peugeot 508 og Audi TT konkurrenten Peugeot RCZ. En fin motor, kjent for sin gode kjørbarhet, gode ytelser og lave forbruk.

De mange hestene er hentet ut i toppen av registeret, og selv om fullt dreiemoment er hentet ut fra respektable 2000 omdreininger, så har motoren noe mer ketchupeffekt enn i de svakere versjonene - uten at det ligger noe negativt i det, da dette i utgangspunktet er en veldig lettkjøpt og fleksibel motor.

SYLSKARP: At Citroën har jobbet mye med hjulopphenget i DS3 Racing merkes. En skikkelig gokart for veien.
SYLSKARP: At Citroën har jobbet mye med hjulopphenget i DS3 Racing merkes. En skikkelig gokart for veien. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 5

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 207/6000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/2000
  • EGENVEKT, KG: 1165
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 395/174/145
  • BAGASJEROM, LITER: 285
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/40R18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,64
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,5
  • TOPPFART, KM/T: 235
  • PRIS FRA, KR: 459 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 459 900

DS3 Racing går som en kule. Treffer man godt i starten, girer effektivt og dekkene beholder festet i asfalten, så skal den ifølge Citroën klare sprinten fra stillestående til 100 km/t på skarve 6,5 sekunder. Like fort som Mini Cooper Works, tross noe høyere vekt og en håndfull færre hestekrefter.

Forhjulene sliter med festet. Så mye krutt i en lett forhjulstrekker er ingen drømmekombinasjon, der resultatet fort blir såkalt "torque steer" hvor bilen stikker hit og dit under akselerasjon. Sporete norske veier og hjul i dimensjon 215/40R18 hjelper ikke akkurat på.

I våre målinger presterer DS3 Racing godt. Med avansert GPS-måleutstyr klokker vi 0-100 km/t på 6,9 sekunder, og i mellomakselerasjon fra 60-100 km/t og 80-120 km/t overrasker den med lave tider i forhold til andre biler med tilsvarende vekt/effekt-forhold.

Eksteriør: 5

Å sette eksteriørkarakter på et så vågalt og morsomt konsept som DS3 Racing er ikke lett. For motorsportinteresserte er dette gull, men for mannen i gata er det gråstein. Eller vent nå litt, gråstein er et dårlig uttrykk i denne sammenheng - de oransje fargene skriker etter oppmerksomhet og er så langt fra kjedelig som man kommer, selv om noen sikkert synes det er vel harry.

Det oransje taket, speilene og ringen rundt grillen i fronten er for så vidt greit nok, men å farge felgene i samme farge er etter manges mening å strekke strikken litt langt. Dette er selvfølgelig en smakssak, men tonen er stort sett den samme fra folk vi snakker med under testperioden.

Citroën skal uansett ha skryt for å være tro mot konseptet. Kanallister, frontleppe, skjermbreddere og diffusor er alle i karbonfiber og kunne like gjerne vært hentet fra WRC bilen til Petter, akkurat som dekalene rundt omkring på bilen.

Interiør: 5

RASK NOK: 0-100 km/t sparkes unna på kvikke 6,5 sekunder, like raskt som den sterkere og lettere Mini Copper Works.
RASK NOK: 0-100 km/t sparkes unna på kvikke 6,5 sekunder, like raskt som den sterkere og lettere Mini Copper Works. Foto: FOTO: Petter Handeland

Fra å være traust og kjedelig på nittitallet og begynnelsen av 2000-tallet er Citroën blant bilmerkene som jobber mest med design og utvikling av nye konsepter. Ikke bare viser de fram noen av verdens råeste konseptbiler, men de har i større grad enn de fleste andre tatt med seg spennende elementer inn i produksjonsmodellene. Og det liker vi.

DS3 Racing er ikke et unntak. I tillegg lever racingkonseptet i beste velgående, med dype sportsstoler, sportspedaler og ratt, diverse interiørbiter i karbonfiber og selvfølgelig et dashbord i samme knalloransje farge som de nevnte felgene. Skrikende ja, men på en merkelig måte liker vi det veldig godt.

Plassmessig er ikke DS3 blant de beste. At DS3 Racing kun har to dører hjelper ikke akkurat på. Men så er vel ikke interesserte av bilen på utkikk etter plass til unger og bagasje.

Komfort: 3

Komfort burde kanskje ikke vært tema i en test av en bil som Citroën DS3 Racing, men det er et fast punkt i vår testmal. Dessuten fortjener folk å få vite hvordan gokarten er å kjøre på normal norsk vei og over byens trikkeskinner og brostein.

For å ta de verste først; dekkene og det knallstive understellet gjør det slitsom å kjøre rundt i byen. Til tross for gode stoler og forholdsvis lavt støynivå kjenner man hver lille ujevnhet veldig godt.

På landeveien er den rundere i kantene. Lange ujevnheter forseres uten nevneverdige problemer, men som sagt sporer den en del på veier med dype hjulspor. Dekkene store hjulene produserer også noe mer støy enn normalen, men den myke motorgangen trekker på sin side litt opp igjen.

Sikkerhet: 5

Citroën DS3 har alt utstyr som forventes av en moderne bil. Den har seks kollisjonsputer, cruisekontroll og hastighetsbegrenser. Og i Euro NCAPs kollisjonstest fikk den nylig svært god score; fem av fem oppnåelige stjerner.

KUN RACING: Konseptet er gjennomført både på utsiden og innsiden, med sportsratt, sportspedaler, sportsstoler og ikke minst utstrakt bruk av karbonfiber.
KUN RACING: Konseptet er gjennomført både på utsiden og innsiden, med sportsratt, sportspedaler, sportsstoler og ikke minst utstrakt bruk av karbonfiber. Foto: FOTO: Petter Handeland

Den fikk 87 % for voksensikkerhet - her tapte den noe i den krevende siden-inn-i-stolpe-testen. Nakkeslengbeskyttelsen ble bedømt som marginal. For barnesikkerhet fikk den 71 % - her trekkes den mer for dårlig advarselsmerking enn for fysisk sikkerhet.

Forgjengersikkerheten ga 35 % - panseret vil gjøre vonde ting mot den du eventuelt kjører på. Og for sikkerhetssystemer fikk DS3 83 %.

Pris/utstyr: 3

Motorsterke biler hardt straffet rent økonomisk grunnet høye avgifter til staten her i Norge, sånn er det bare. Mye takket være dette koster den lille racerbilen hele 459.900 kroner.

Men, Citroën skal ikke ha tyn for dette. De har nemlig gjort så godt de kan for å senke forbruk og CO2-utslipp slik at avgiftene til staten skal bli så lave som overhodet mulig.

DS3 Racing kan ikke true kjørefavoritten Mazda MX-5 når det kommer til hvor mye moro man får per krone, men ser vi på ytelser per kroner er ikke den snaue halvmillionen så verst likevel. Spesielt ikke når vi tar med at DS3 Racing har det meste av moderne utstyr man vil ha i en bil i dag.

Miljø: 5

Et oppgitt forbruk på 0,64 l/mil (CO2-utslipp 149 gr/km) i en bil med så gode ytelser er langt fra hverdagsmat. Nå er riktignok produsentene utrolig flinke til å optimalisere bilene for å prestere best mulig i EU-miksen, så det er mer interessant å se hva den bruker ved normal kjøring. Derfor kjører vi - som alltid - testbilen gjennom vår faste 19 mil lange forbruksrunde opp mot en idealtid.

Turbomotoren har overrasket oss med lavt forbruk tidligere og gjør det igjen. Forbruket lander litt høyere enn oppgitt forbruk på 0,68 l/mil, men satt i forhold til de gode ytelsene er dette fortsatt meget bra.

SOM STØPT: Sportsstolene er meget gode å sitte i og har all den støtten man trenger i sidene. Også ser de meget bra ut!
SOM STØPT: Sportsstolene er meget gode å sitte i og har all den støtten man trenger i sidene. Også ser de meget bra ut! Foto: FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 5

Alt i alt liker vi DS3 Racing veldig godt. Den gjør seg ikke bort på noen områder og vi liker at en bilprodusent tør å prøve på noe nytt samtidig og gjennomfører konseptet fullt ut. At prisen virker høy og at bilen av enkelte sees på som harry er vel dens svakeste sider, men bor det en liten Petter Solberg i deg og du liker å eie noe ikke alle andre har, så kan DS3 Racing være leketøyet for deg - om du klarer å slå kloa i én av de 19 bilene unnet norske kunder.

Les også:

Flere Citroën-tester finner du her

Her er nye Porsche 911

Denne liksom-SUVen med 4x4 bruker 0,38 liter per mil

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også