Volkswagen har lange tradisjoner når det kommer til GTI-biler. I praksis kan man si at det var de som introduserte begrepet i bilverdenen. Oppskriften er enkel, og innebærer en kompaktbil, større motor og strammere understell mikset godt sammen. Og det er få som klarer å mikse biler bedre sammen enn ingeniørene i Wolfsburg.

Polo ble kåret til årets bil, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Den er på mange måter en perfekt småbil. Kjøreegenskapene er gode, interiøret virker forholdsvis påkostet og den leveres med mange flotte motorer. Likevel har den ett problem - spesielt for oss bilentusiaster. Den er en smule kjedelig. Kan et GTI-merke og en 180-hesters 1,4-liter med turbo og kompressor endre på det? Vi dro til den legendariske Nordsløyfa på Nürburgring for å finne det ut.

=

OPPSKRIFTEN: Resepten på GTI-moroa er kompakt bil, sterk motor og strammere understell. Foto: VW

Tekniske data, Volkswagen Polo GTI:

MOTOR, CM3: R4, 1390

EFFEKT, HK VED O/MIN: 180/6200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/2000-4500

EGENVEKT MED FØRER, KG: 1194

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 398/168/145

BAGASJEROM, LITER: 185/882

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59

CO2-UTSLIPP, G/KM: 139

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,9

TOPPFART, KM/T: 229

PRIS FRA, KR: 343.600

Den ultimate testen

Undertegnede har ikke vært der tidligere, men alle som liker å kjøre bil drømmer om å kjøre på den sagnomsuste, og potensielt dødelige, banen. Vi snakker her om banen som har tatt livet av flere racerkjørere enn noen annen bane i hele verden. Over 20 kilometer med blinde svinger og bakketopper. Den ultimate testen for en sportslig bil, med andre ord.

Poloen oppfører seg eksemplarisk gjennom både Hatzenbach, Wehrseifen, Bergverk og Karussell. Det er tendenser til understyring når det går fort gjennom svingene, men sannsynligvis, og forhåpentlig, kommer man ikke til å kjøre i de hastighetene på veien. Styringen er forholdsvis presis, men også en smule for lett for en sportsbil.

Småbil på godt og vondt

Polo føles mye mer som en småbil enn det storebror Golf gjør. Rundt 150 kilo skiller de to bilene, og det merkes. Både når man skal slenge bilen rundt krappe svinger, og når man holder god fart på motorveien. Polo kjennes virkelig lett og leken på landeveien og i bytrafikken. Når vi beveger oss ut på Autobahn blir den imidlertid litt mindre tilpass. Den korte akselavstanden og det stramme oppsettet gjør at ujevnheter i god fart kjennes godt, men dette gjør seg ikke gjeldende før man beveger seg over grensa for å miste lappen på norske motorveier.

=

LEGENDARISK: GTI er blitt tre ettertraktede bokstaver. Foto: VW

Fantastisk motor

Motoren i denne bilen er et kapitel for seg selv. 1390 kubikkcentimeter, turbo og kompressor, 180 hester og 250 Nm. Kompressoren gir deg krefter helt fra bnnen av turtallsskalaen, mens turboen tar over gradvis opp til 3500 o/min, hvor kompressoren blir frikoblet. Dette fører til en fantastisk flott momentkurve som gir maksimalt moment fra 2500 til 4500 o/min. Det betyr at denne lille 1,4-literen er fleksibel som få, og den oppleves også som veldig sterk. Selv ved akselerasjon fra 150 km/t har man en følelse av kraftoverskudd.

Volkswagen-ingeniørene har helt tydelig jobbet mye med lydbildet. Det er rett og slett over all forventing. At en 1,4-liter kan ha en så grom lyd er det nok få som vet. Hvis man setter noen som ikke har fulgt nøye med på motorfronten de siste årene bak rattet, er sjansene små for at de vil gjette på at dette er en 1,4-liter.

Girkassen som denne motoren er paret med bidrar også til den gode opplevelsen. Vi har skrytt av Volkswagens DSG-girkasser tidligere, og det fungerer glimrende her også. Lynraske girskift og smart programmering gjør at det stort sett ikke er nødvendig å bruke knappene bak rattet for å gire selv.

Det eneste problemet med denne girkassen er at den krever litt tilvenning for ikke å være rykkete ved kø- og igangkjøring. Dette gjelder spesielt i sportsmodus.

=

KREFTER: Under panseret ligger en 1,4-liters motor med hele 180 hk klar til innsats. Foto: VW

Klassiske detaljer

Utseendemessig er det ikke fryktelig mye som skiller en GTI fra en vanlig Polo. Likevel er det nok til at de som vet hva de skal se etter, kjenner den igjen på sekundet. Den røde rammen rundt grillen er en av detaljene som gjør den lett gjenkjennelig. Det samme gjelder de 17-tommers felgene og bikubemønsteret i fronten.

Innvendig er retrodetaljene tatt frem. Sportssetene med de klassiske rutene er komfortable på lange strekninger, og gir mer enn nok sidestøtte ved aktiv kjøring. Er du på jakt etter skinnseter, må du riktignok holde deg unna GTI-versjonen, da denne ikke kan leveres med dette.

Det er også en hel del andre detaljer innvendig som røper at dette er noe annet enn svigermors 1,2-liter. Røde sømmer går igjen, og rattet i skinn er både kult å se på og godt å holde i.

=

DETALJER: Røde sømmer og ruter i setene hører med på en GTI fra Volkswagen. Foto: VW

Forholdsvis god plass

Plassmessig er det fortsatt en Polo vi snakker om. Det betyr at man ikke kan forvente all verdens plass - verken i baksetet eller i bagasjerommet. Likevel klarer man å få med seg en voksen eller to i baksetet. Selv undertegnedes 187 centimeter klarte tre kvarters tid i baksetet uten plager. Når vi i tillegg klarte å stable tre trillekofferter i bagasjerommet, er man på grensen av hva man kan forvente i denne klassen.

Dessverre gjør avgiftene at dette mest sannsynlig blir en sjelden bil her til lands. Prisen på 343.600 kroner for tredørsvarianten er nok for høy til at det blir noen storselger. Importen forventer ikke å selge mer enn en håndfull av disse bilene. Til sammenligning koster en Mini Cooper S 313.900 kroner. Den fåes også med automatgir, og da blir den dyrere enn Polo med en startpris på 348.000 kroner. En annen, om enn en smule tregere, konkurrent er Citroëns nye DS3. Med en 150-hesters turbomotor under panseret koster den drøye 50.000 kroner mindre enn Polo GTI. Det er i overkant mye for 30 hester ekstra og en 0 til 100-tid som er 0,4 sekunder raskere.

=

LEKEN: Polo GTI er lettere og mindre enn Golf GTI, og det gir reaksjonsvilje i svingene. I autobahnfart er den derimot mer ustabil. Foto: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!