Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste

RCZ med 200 hester under panseret imponerer.

KJØRER BRA: Det skal mye til før RCZ gir seg i svingene. Den krenger lite, og den presise styringen gjør det trivelig å forsere svinger.
KJØRER BRA: Det skal mye til før RCZ gir seg i svingene. Den krenger lite, og den presise styringen gjør det trivelig å forsere svinger. Foto: FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Da Peugeot viste frem konseptbilen RCZ på bilmessen i Genève i 2008, var det få som trodde at produksjonsbilen ville være i nærheten utseendemessig. Der tok vi altså feil. Peugeot flyttet nærmest konseptbilen rett inn i fabrikkhallene, og man har altså mulighet til å kjøpe denne franske fristelsen.

Vi har tidligere kjørt RCZ med både 1,6-liter på 156 hester og 2-liters dieselmotor på 163 hester. Nå er det imidlertid verstingversjonen med 200 hester som står på programmet.

Kjøreegenskaper: 5

Akkurat som en ekte sportsbil skal være, er dette en bil som er morsom å ratte. Til tross for at forhjulene gjør hele jobben, fungerer det utmerket. Understellet er forholdsvis stivt satt opp, så det er lite krengingstendenser å snakke om.

Man føler seg litt distansert fra forhjulene, da styringen ikke er like kommunikativ som vi kunne ønsket. Den er imidlertid godt vektet og millimeterpresis.

GODE YTELSER: Med 200 hester under panseret, er RCZ voldsomt rask. Den begynner faktisk å nærme seg Porsche Boxster på enkelte områder.
GODE YTELSER: Med 200 hester under panseret, er RCZ voldsomt rask. Den begynner faktisk å nærme seg Porsche Boxster på enkelte områder. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 6

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 200/5800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 275/1700

EGENVEKT, KG: 1372

TILHENGERVEKT, KG: 500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 428/184/135

BAGASJEROM, LITER: 321

STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/45R18 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,69

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,5

TOPPFART, KM/T: 237

PRIS FRA, KR: 475 000

PRIS TESTBIL, KR: 570 000

Den lille turbomotoren er en perle. Den trekker jevnt helt fra bunnen, og går som et uvær når du først er i gang. Her har du en god blanding av bensinmotorens klassiske turtallsvillighet og dieselaktig dreiemoment. Det hele foregår uten turboforsinkelse og er akkompagnert av en flott lyd man ikke skulle tro kom fra en 1,6-liter.

Den manuelle sekstrinnskassa er tettsteget og lettsjaltet - noe helt annet enn det vi har vært vant med fra Peugeot de siste årene. Det er med på å gjøre sportsbilfølelsen enda mer komplett.

Ytelser: 6

Her har du til enhver tid en overflod av krefter. Ved rolig kjøring kan du bruke dreiemomentet som turboen gir deg til å flyte av gårde, men du kan også gire ned og føle på bensinmotorens virkelige gleder.

Faren er at kombinasjonen tung høyrefot og tredjegir fort kan sende deg til nærmeste pallesnekringsverskted. Våre testdata viser at 60-100 km/t går unna på imponerende 3,9 sekunder. Det er en tidel bak Alfas verstingversjon av kompaktbilen Giulietta, og halvsekundet bak den voldsomme BMW 640i. 80-120 km/t går nesten like kjapt unna. Det tar bare 4,1 sekunder, noe som blant annet er raskere enn den 325-hester sterke Opel Insignia OPC.

Komfort: 4

HØY KVALITET: Interiøret har en høy grad av opplevd kvalitet. Det skinnkledde dashbordet gir en følelse av luksus man ikke er vant til å få i en Peugeot.
HØY KVALITET: Interiøret har en høy grad av opplevd kvalitet. Det skinnkledde dashbordet gir en følelse av luksus man ikke er vant til å få i en Peugeot. Foto: FOTO: Petter Handeland

Dette er en sportsbil, så det er ikke til å komme fra at det er stivt. Så lenge ikke mesteparten av kjøringen foregår over hullete vei med trikkeskinner bør ikke komforten by på noen problemer. Bilen kjennes stiv, men er likevel ikke overveldende stump.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 8,6

60-100 KM/T, 3. GIR: 3,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 6,1

60-100 KM/T, 6. GIR: 7,7

80-120 KM/T, 3. GIR: 4,1

80-120 KM/T, 4. GIR: 4,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 6,4

80-120 KM/T, 6. GIR: 8,2

STØY TOMGANG, dBA: 42,2

STØY 50 KM/T, dBA: 63,9

STØY 80 KM/T, dBA: 69,9

STØY 100 KM/T, dBA: 70,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,72

Eksteriør: 6

Det er ikke ofte det kommer en så kul bil på markedet. RCZ ser rett og slett tøff ut. Den lave og brede fronten med "katteøyne" til lykter gjør at folk evakuerer venstrefilen på motorveien når du kommer bakfra.

Når du så har kommet deg forbi, har de muligheten til å kaste et blikk på den fantastiske bakruta og takkonstruksjonen. Bølgeformen sender tankene til Le Mans-biler, og det er absolutt ikke noen dårlig assosiasjon når vi snakker om en sportsbil.

Interiør: 5

Takkonstruksjonen gir ikke bare estetiske fordeler. Det fører også til at takhøyden blir ekstra god. Undertegnedes 190 centimeter har ingen problemer med å få plass i forsetene.

Baksetene er derimot ikke brukbare for voksne. Her får du plass til to barn for korte transportetapper, men det beste er nok å regne baksetet som ekstra oppbevaringsplass.

Bagasjerommet svelger unna overraskende mye. Det er ikke snakk om noen storfrakter som Mazda 5 eller Skoda Superb, men i denne klassen er 321 liter mer enn godkjent.

Materialkvaliteten i interiøret er upåklagelig. Vår bil hadde skinnkledd dashbord, noe som øker luksusfølelsen betraktelig. Sportssetene i skinn er både komfortable og støttende på samme tid.

Sikkerhet: 4

Peugeot RCZ er foreløpig ikke kollisjonstestet av Euro NCAP, og det er grunnen til at den ikke får bedre karakter enn fire. Men den oppleves som trygg på veien, den er oversiktlig, og den har de sikkerhetselementene vi forventer. Selv om fire kollisjonsputer ikke er veldig mye å skryte av. RCZ har parkeringssensorer, cruisekontroll og fartsbegrenser som standardutstyr, og testbilen har dessuten bixenonlamper som svinger med rattutslaget.

NØDSTILFELLER: Baksetene er i praksis ikke-eksisterende. Til nøds er det mulig å få plassert to barn der, men du gjør lurest i å regne det som ekstra bagasjeplass.
NØDSTILFELLER: Baksetene er i praksis ikke-eksisterende. Til nøds er det mulig å få plassert to barn der, men du gjør lurest i å regne det som ekstra bagasjeplass. Foto: FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

475 000 kroner for en sportsbil med disse ytelsene er absolutt ikke noen upris. Vår testbil hadde en god del ekstrautstyr i tillegg, og hadde en pris på 570 000 kroner. Det inkluderte imidlertid ting som karbontak (12 900 kr) og stor skinnpakke med dørsider, seter og dashbord kledd i skinn (32 500 kr.)

Det er bare ett problem med denne versjonen. Takket være avgiftene blir prisforskjellen mellom denne og den litt tregere varianten med 156 hester over 100 000 kroner (forskjellen i avgifter utgjør drøye 70 000 kroner). På den annen side er RCZ fortsatt 40 000 kroner billigere enn en Audi TT med 200 hester og forhjulsdrift, og hvis man kikker på Porsche Cayman med 211 hester blir forskjellen mye større.

Miljø: 5

Bilen er oppgitt å bruke 0,69 l/mil ved blandet kjøring. I testrunden klarte den seg med 0,72 l/mil. Ytelsene tatt i betraktning, er dette et forholdsvis imponerende tall. Bilene som kan konkurrere på ytelser har alle et forbruk på 0,9 l/mil eller mer.

Konklusjon: 5

Takket være noen justeringer i forhold til utgavene med mindre motor, virker denne bilen enda mer sportslig. Den mangler noen småting her og der for å plassere seg blant de aller mest kjøreglade sportsbilene, men til hverdagskjøring er ikke det noe som vil plage deg.

Det herlige utseendet og den flotte motoren kommer uansett til å gi deg mer enn nok glede. Problemet er bare om man ikke bør velge 156-hesteren isteden. Den er tross alt ikke ekstremt mye tregere.

RÅTØFT: Karbontaket er ekstrautstyr, men det ser vanvittig tøft ut - spesielt på den perlemorhvite testbilen.
RÅTØFT: Karbontaket er ekstrautstyr, men det ser vanvittig tøft ut - spesielt på den perlemorhvite testbilen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Les også:

Vi har prøvekjørt nye BMW 1-serie

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Her står fotoboksene som måler gjennomsnittsfart

Denne saken ble første gang publisert 23/07 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også