Bruktbil: 4x4

14 supre vinterbiler med 4x4

Vi har finkjemmet markedet for firehjulsdrevne bruktbiler og plukket ut fjorten favoritter til deg. Her får du alt du trenger å vite for å skaffe deg en prisgunstig vinterbil.

TOYOTA RAV4: En slik 2002-modell gir fortsatt mye vinterbil for pengene.
TOYOTA RAV4: En slik 2002-modell gir fortsatt mye vinterbil for pengene.
Sist oppdatert

Vi lager hvert år flere grundige bruktbilguider på de mest populære og tallrike bruktbilene som finnes på markedet.

Da blir det etter hvert en anselig samling av SUVer og andre bilmodeller med firehjulsdrift. Bilmodeller som selvfølgelig er aktuelle hele året, men som blir ekstra interessante når vi nærmer oss den kalde årstiden.

Vi har delt inn våre favoritter i tre hovedgrupper. Og her skal det være fremkommelighet og vinteregenskaper for en hver smak og lommebok.

Linkene i hver bilomtale bringer deg videre til en detaljert bruktbilguide for hver modell.

Folke-SUV

Honda CR-V fra 2002-2006 har typiske Honda-kvaliteter som bruktbil: Det som er av feil og mangler er sjelden alvorlig, og motorene holder en god standard. Bilen er relativt rommelig, men mangler litt når det gjelder komfort. Prisene starter på ca. 130 000 kroner, og i prisklassen 150-200 000 kroner kan du finne mange godbiter. Bensinmotor er vanligste alternativ.

Toyota RAV4 som var i produksjon fra 2000-2005 er en av de beste brukte SUV-modellene. Det er et bra utvalg av biler på markedet, og selv på biler med over 100 000 kilometer på telleren skal bilene i hovedsak være i god stand. Først og fremst er det slitedeler som skal sjekkes. Prisene starter på ca. 100 000 kroner.

MITSUBISHI OUTLANDER: Den første generasjonen er lettkjørt og billig.
MITSUBISHI OUTLANDER: Den første generasjonen er lettkjørt og billig. Foto: Terje Bjørnsen

De fleste har helt glemt den første versjonen av Mitsubishi Outlander fra 2003-2006, men nettopp derfor er den et prisgunstig alternativ som brukt. Bilen er mindre enn dagens modell og kom kun med bensinmotor, også det gjør den gunstig rent prismessig. Outlander koster mellom ca. 130-190 000 kroner, og har heller ikke gått like langt som mange av konkurrentene med dieselmotorer.

NISSAN X-TRAIL: En rommelig bruksbil til hyggelig pris.
NISSAN X-TRAIL: En rommelig bruksbil til hyggelig pris. Foto: Terje Bjørnsen

Nissan X-Trail kom på markedet allerede i 2001 og var de første årene en av de beste og rommeligste SUV-modellene. Manglende modellpleie gjorde at bilen sank litt i attraktivitet frem mot 2007, som var siste årsmodell av denne X-Trail-utgaven. Helt problemfri har ikke X-Trail vært, men det skal gå greit å finne et bra eksemplar siden utvalget er stort. Prisene starter rundt 100 000 kroner for bensinversjon, og fra ca. 130 000 kroner for diesel.

Er du på jakt etter en nyere og problemfri kompakt SUV-modell, kan Toyota RAV4 fra 2006 til 2010 være et meget attraktivt valg. Toyotas legendariske tekniske kvalitet veier opp for midt på treet-egenskaper på andre områder. Siden bilen er ny og populær er prisene relativt høye, men fra ca. 240-270 000 kroner kan du gjøre gode kjøp. Dieselmotor dominerer utvalget.

Crossover og stasjonsvogn

VOLVO XC70: En svært behagelig sittekomfort er et av bilens høydepunkt.
VOLVO XC70: En svært behagelig sittekomfort er et av bilens høydepunkt. Foto: Terje Bjørnsen

Volvo XC70 fra 2001-2007 er en glimrende kombinasjon av stasjonsvogn og SUV. Høy bakkeklaring gjør bilen røffere, mens sittestilling og seter er i toppklasse. Jo nyere modell, dess bedre - men selvsagt også dyrere. Det gjelder ikke bare kvaliteten, men også 4WD-systemet som ble betydelig forbedret med årene. En brukt Volvo XC70 skal kjøpes med omhu, siden mange er brukt tøft og feil og mangler har en tendens til å eskalere med kjørelengde. Prisene ligger fra ca. 150 000 til ca. 400 000 kroner.

SKODA OCTAVIA SCOUT: Tøffeste 4WD-versjonen med ekstra bakkeklaring og pynt.
SKODA OCTAVIA SCOUT: Tøffeste 4WD-versjonen med ekstra bakkeklaring og pynt. Foto: Terje Bjørnsen

Skoda Octavia årsmodell 2005-2010 er en av de mest feilfrie bilene i sin klasse. Så kan du kanskje lure på hvorfor en "vanlig" familiebil har lurt seg inn mellom SUVer og crossovermodeller? Årsaken er enkel; per november 2011 er nesten 40 % av alle dieselversjonene av Skoda Octavia til salgs på Finn utstyrt med 4WD. I tillegg er 4WD-versjonen hevet 2,4 cm i forhold til en vanlig versjon, og den enda høyere crossoverversjonen Scout er relativt vanlig. Prisene for 4WD-versjonen av Octavia starter på ca. 160 000 kroner.

Subaru Forester i årsmodellene 2003-2007 er en fin mellomting av SUV og kompaktbil. Med en lengde på 445 cm og høyde på 158 cm (2004-modell) er den lettkjørt, samtidig som den er ganske luftig og rommelig. Subarus boksermotor gir pen gange, og det er bensinmotorer fra 125 til 177 hk som gjelder i denne Forester-generasjonen. Bilen regnes som relativt feilfri, og prismessig spenner bruktbilutvalget fra ca. 125-260 000 kroner.

Om ikke den kompakte Forester er din biltype, kan Subaru også skilte med de utmerkede Legacy og Outback fra 2004-2009. Førstnevnte en ren stasjonsvogn, mens Outback tar rollen som crossover med høyere bakkeklaring og litt røffere optikk. Begge bilene er vanligst med bensinmotor, men finnes også med Subarus unike bokserdiesel med nydelig gange og lavt forbruk. Prisene starter på ca. 130 000 kroner for Legacy, mens Outback begynner rundt 200 000,-.

SUBARU OUTBACK: Fin crossover som kombinerer personbilegenskaper med ekstra bakkeklaring.
SUBARU OUTBACK: Fin crossover som kombinerer personbilegenskaper med ekstra bakkeklaring. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Status-SUV

SUBARU FORESTER: Lettkjørt og kompakt bruksbil som tar seg frem.
SUBARU FORESTER: Lettkjørt og kompakt bruksbil som tar seg frem. Foto: Terje Bjørnsen

En av de mest populære store status-SUVene fra de siste åtte årene er utvilsomt Volvo XC90 fra 2003-2010. Mye plass og god kjørekomfort, samtidig som motorutvalget med effektsnille dieselmotorer har gjort bilen rimeligere enn tyske konkurrenter. Et enklere 4WD-system enn de beste holder for fremkommelighet, men sportslig er den store Volvoen ikke. Bruktbilprisene er høye, og du må over 300 000 for at det skal bli orden på sakene.

BMW X3 fra 2004 til 2010 er et av de mest attraktive SUV-kjøpene du kan gjøre i dag. Riktignok koster bilen mer enn de mer folkelige utgavene, men det tar X3 igjen på godt omdømme som en teknisk og mekanisk solid bil. Dessuten har den mer sportslige veiegenskaper enn konkurrentene og er kjapp nok med sin toliters dieselmotor. Prisene starter på drøyt 250 000 kroner.

VOLVO XC90: God fremkommelighet på vinterføre er varemerket for 4WD-systemet.
VOLVO XC90: God fremkommelighet på vinterføre er varemerket for 4WD-systemet.

Skal det være ekstra sportslig, kan Porsche Cayenne i årsmodell 2003-2009 være tingen. Det er den klart mest personbilaktige av de store SUVene å kjøre, samtidig som karakteren gjør at selv de minste motorene gir sportslig følelse. Innvendig er ikke Cayenne av de aller rommeligste, men er stor nok som familiebil. Den tekniske kvaliteten er kjent for å være svært god, og prisene starter på ca. 400 000 kroner.

BMW X3: Sportslige veiegenskaper, grei plass og svært godt omdømme.
BMW X3: Sportslige veiegenskaper, grei plass og svært godt omdømme.
PORSCHE CAYENNE: Jo, det er faktisk mulig å få en SUV til å tro den er sportsbil.
PORSCHE CAYENNE: Jo, det er faktisk mulig å få en SUV til å tro den er sportsbil. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

BMW X5 i årgang 2000-2006 er en populær modell på bruktmarkedet. Den første generasjonen av BMWs store SUV har gode egenskaper og fine sekssylindrete motorer. Det er flest dieselbiler på markedet, men du kan gjøre gode kjøp på tidlige årsmodeller med bensinmotor. Prisene starter på i underkant av 200 000 for bensin, og rundt 240 000 for diesel. Bilene er relativt solide, men bør sjekkes grundig med økende kjørelengde.

Mercedes M-klasse fra 1998-2005 var blant de aller første europeiske SUVene. Bilene ble produsert i USA, og kvaliteten - særlig på de første årsmodellene - lå langt bak det man forventer seg av Mercedes. Det ble bedre etter hvert, og særlig etter den gjennomgripende faceliften fra 2002-modell er det Mercedes-stil over sakene. Prisene starter under 100 000 for tidlige bensinutgaver, mens nyere dieselutgaver starter på ca. 240 000 kroner.

Les også:

De 15 beste bruktbilkjøpene

BMW X5: Førermiljøet er som vanlig ryddig og interiørkvaliteten er grei. Her fra 2004-modellen.
BMW X5: Førermiljøet er som vanlig ryddig og interiørkvaliteten er grei. Her fra 2004-modellen.

SUV - eller stasjonsvogn med 4x4?

MERCEDES M-KLASSE: Svak kvalitet i starten, modeller fra 2002-2005 er best.
MERCEDES M-KLASSE: Svak kvalitet i starten, modeller fra 2002-2005 er best. Foto: Terje Bjørnsen

Test av vinterdekk 2011 2012

Denne saken ble første gang publisert 02/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også