Sjekkpunkter

  • Slitasje, slark i styrestag
  • Bremseskiver
  • Slitasje, ulyd fra kamkjede på dieselmotor
  • Motorstyring på 136 hk diesel
  • Turbolader på 136 hk diesel
  • Rust i bakskjermer

Kort sagt

+ God plass, passer til røffere bruk enn mange konkurrenter

- Enkel innvendig finish, relativt mye støy

Da Nissan X-Trail kom til Europa i 2001, var den en av de beste SUV-modellene på markedet. Ikke minst har X-Trail alltid vært blant de mest rommelige modellene i dette segmentet, og innledningsvis kunne også de øvrige egenskapene hamle opp med konkurrenter som Honda CR-V og Toyota RAV4.

Noen finslipt bil med tanke på veiegenskaper og komfort var imidlertid Nissan X-Trail aldri. Og da markedet etterspurte mer personbilaktige egenskaper, forsvant noe av appellen til den robuste, om ikke akkurat sexy X-Trail.

Historien har vist at selv om Nissan X-Trail fremstår som robust, er det likevel en del ting å passe på ved et bruktbilkjøp.

I det tyske kontrollorganet Dekras bruktbilrapport for 2014 går 57,2 % av X-Trail med 100-150 000 kilometer på telleren gjennom uten anmerkninger. Det er merkbart dårligere enn for snittet av bilklassen, på 70 %. 21,4 % av har større mangler, mens snittet for SUV-modeller ligger på 15,3 %.

Nissan X-Trail bruktbil=

I MIDTEN: Utradisjonell instrumentplassering midt i bilen. © Terje Bjørnsen

Litt å passe på

Det er først og fremst hjuloppheng og styring som er dårligere enn snittet for SUV'er: Her har 20,2 % av bilene feil, mot 8,9 % for klassen.

I følge Dekra er den vanligste feilkilden styringen, og da gjerne slitasje eller slark i styrestagene. Også slitte bremseskiver er en gjenganger.

I Storbritannia er det flere kilder som peker på problemer med dieselmotorene. Den første utgaven er plaget av ulyder og slitasje i kamkjedet, og på 136 hk-versjonene er det feil på motorstyring og av og til turbolader som nevnes.

Nissan X-Trail bruktbil=

ROMMELIG: En av de store fortrinnene til Nissan X-Trail er større innvendig plass enn mange av konkurrentene. © Terje Bjørnsen

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

2,0/140 hk: Pålitelig bensinmotor med akseptable ytelser, men lite bunndrag. Forbruk 0,8-1,2 l/mil

2,2/136 hk: Harmonisk dieselmotor med god trekkraft og tilstrekkelige ytelser. Forbruk 0,65-0,95 l/mil.

MODELLHISTORIKK

  • 2001: Nissan X-Trail presenteres i Europa på høsten. To motorversjoner; 2,0/140 hk bensin og 2,2l/114 hk turbodiesel.
  • 2003: Bilen leveres også med 2,5l/165 hk bensinmotor fra desember 2002.
  • 2004: På senhøsten 2003 får X-Trail en facelift, og ny dieselmotor 2,2l/136 hk.
  • 2005: Bedre standardutstyr
  • 2007: På sommeren kommer Nissan X-Trail i ny versjon som 2008-modell.

Svært godt utvalg

Da vi sjekket bruktmarkedet for Nissan X-Trail 2001-2007-modell i november 2014, var utvalget godt med ca. 180 biler til salgs. Hovedvekten er på dieselversjonen, med 75 % av bilene.

Biler mellom 100-150 000 og 150-200 000 kilometer er vanligst. Er du på jakt etter en litt mindre og lettkjørt bil med 4WD, kan en brukt Subaru Forester være et godt alternativ.

Prismessig er det også noe for enhver lommebok, med tilsynelatende brukbare modeller fra rundt 60 000 til  180 000 kroner mellom 150-200 000 km.

Med 100-150 000 km blir nødvendigvis prisene litt høyere; her betaler du mellom 80 000 til 190 000 kroner.

Har du erfaringer med Nissan X-Trail? Gi oss gjerne dine innspill i kommentarfeltet nederst på siden.

Les mer

Nesten feilfri bruktbil: Toyota RAV4 2006-2010

Brukt Volvo XC70 kombinerer det beste fra SUV og stasjonsvogn

Slik kjøper du brukt Mercedes M-klasse

Nissan X-Trail bruktbil=

SITTER BRA: Forsetene har relativt god sittekomfort. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!