Sjekkpunkter

  • Feil på diagnosesystem i motorstyring
  • Slitasje på motor/drivverk
  • Skader på hjuloppheng som følge av tøff bruk
  • Feil på lys
  • Skader på hardplast i interiør

Kort sagt

+ God fremkommelighet, sikre veiegenskaper, kultivert og sprek motor, meget presis manuell girkasse, funksjonelt interiør, meget bra kvalitet, fin dieselmotor

- Enkelt 4WD-system, skifter mellom under- og overstyring uten ESP, noe mer dekkstøy enn de beste alternativene

CR-V står for Compact Recreation Vehicle, eller kompakt fritidsbil om du vil. Da den første CR-V kom i 1995 var den en av de første i sitt slag og ble en nesten umiddelbar suksess på det norske markedet.

Da den nye CR-V kom i 2002, ble alle forgjengerens positive egenskaper videreført. Samtidig rettet man på en del av innvendingene mot CR-V.

Spesielt komforten ble merkbart bedre; både fjæring og støydemping er av et annet kaliber i 2. generasjon. Den innvendige plassen er også noe mer sjenerøs, og både material- og designmessig er cockpiten et triveligere sted å være.

Legg så til forbedret sittekomfort, og du skjønner hvorfor nye CR-V er en av de beste bilene i sin klasse i perioden 2002-2006.

Firehjulsdriften er fortsatt av den såkalte automatiske typen, som kobler seg inn når den registrerer hjulspinn på forhjulene.

Det gir bra fremkommelighet på vinterføre, men CR-V har aldri vært ment som en offroader. Oppbygningen er som på en personbil, med selvbærende karosseri og uavhengig hjuloppheng.

I avdelingen for dynamiske egenskaper har Honda gjort jobben godt. Fjæringen er fast, men ikke for fast. Styringen er kjapp, men ikke for kjapp.

Da ender man med en bil som er passe inspirerende å kjøre, samtidig som den ikke finner på en masse rampestreker hvis du kommer opp i en vanskelig situasjon.

Jo da, den slipper med hekken til slutt, men det skjer såpass sent og udramatisk at den fortjener betegnelsen veloppdragen.

© Terje Bjørnsen

Fine motorer

Førerplassen er relativt enkel og funksjonell. Instrumenteringen er ordentlig, uten å være veldig spennende. Du sitter bra selv om setene er ganske faste.

På vanlig Honda-vis er det bare fryd og lutter glede under panseret.

Bilen kom først med en to-liters bensinmotor på 150 hk med lineær kraftutvikling, fin turtallsvilje og en kultivert gange. Du må et stykke opp i turtall for å få full glede av kreftene.

I 2004 kom CR-V med 2,2-liters diesel på 140 hk, en motor som var blant de kraftigste og mest behagelig dieselene fra den epoken.

Modellhistorikk

2002: 2. generasjon Honda CR-V kommer på markedet. Bensinmotor med 150 hk, fem-trinns manuell eller fire-trinns automatisk girkasse.

2004: Facelift med tekniske endringer. 2,2-liters diesel med 140 hk, ESP blir tilgjengelig

2006: Ny modell lanseres på høsten

Ingen store feil

Den aller beste egenskapen til CR-V har vi gjemt til slutt: Undersøkelsene som plukker opp feil og mangler på ulike bilmodeller har ingen store problemområder å melde om for denne generasjonen CR-V.

Med en alder på åtte til tolv år, begynner likevel denne modellserien å merke tidens tann.

I Dekras 2014-undersøkelse går 68,1 % av de kontrollerte 2002-2006-modellene med 100-150 000 km kjørelengde gjennom uten feil og mangler. Sammenlignet med familie-SUV-er fra samme perioden, er det et akseptabelt resultat.

15,7 % av bilene har betydelige feil og mangler. Snittet for klassen ligger på 70 og 15,3 %.

Den største gjengangeren er feil i diagnosesystemet i motorstyringen, ellers nevner Dekra slitasje på bremseskiver og -klosser. Dessuten er det verdt å sjekke gummimansjettene som skal beskytte drivleddene mot støv og skitt.

Anbefalte motorversjoner

2,0/150 hk: Gir gode ytelser, har fin kraftutvikling og går relativt pent. Forbruk 0,8-1,2 l/mil.

2,2/140 hk: Behagelig, kraftig og relativt nøysom dieselmotor. Forbruk 0,6-0,85 l/mil.

Godt utvalg mellom 100-150 000 kroner

Da vi sjekket markedssituasjonen for Honda CR-V 2002-2006 i november 2014, var det drøyt 100 biler til salgs. Det største utvalget finner du mellom 100 000 til 200 000 km kjørelengde.

Prisene starter på rundt 75 000 kroner for eldre biler med nærmere 200 000 kilometer, og flater ut rundt 160 000 kroner for nyere versjoner med rundt 100 000 kilometer.

Det er i all hovedsak bensinmotor som gjelder for denne modellgenerasjonen. Rundt 85 % av utvalget på bruktbilmarkedet har bensin.

Og er du på jakt etter bil med automatgir, har ca. 40 % av bruktbilutvalget dette.

Jakter du på en av de få dieselmodellene, må du betale mellom ca. 130-180 000 kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!