Guide til å kjøpe bruktbil

De 15 beste bruktbilkjøpene

Hvis du ikke vil ta sjanser på bruktbilmarkedet, sats på en av disse.

FAMILIEVALG: - Vi vurderte flere biler, blant annet en Toyota Avensis, men endte opp med VW Touran. Den fremsto som en praktisk bil med få feil, og vi har vært veldig fornøyde. Datteren vår Edda synes bordene i baksetet er veldig fine, forteller Odd Espen Skjærbekk (44) (t.v), her sammen med kona Therese (36) og barna Edda Oddsdatter (7) og Ask Napoleon (10 mnd). (Foto: Martin Jansen)
FAMILIEVALG: - Vi vurderte flere biler, blant annet en Toyota Avensis, men endte opp med VW Touran. Den fremsto som en praktisk bil med få feil, og vi har vært veldig fornøyde. Datteren vår Edda synes bordene i baksetet er veldig fine, forteller Odd Espen Skjærbekk (44) (t.v), her sammen med kona Therese (36) og barna Edda Oddsdatter (7) og Ask Napoleon (10 mnd). (Foto: Martin Jansen)
Sist oppdatert

En mest mulig problemfri bil står høyt på ønskelista når en skal kjøpe bruktbil. Her er 15 modeller som er verdt å se nærmere på.

Når vi har valgt ut biler, har følgende ligget til grunn: De må ha gjort det godt i våre tester da de var nye, de må ha gode resultater i kvalitetsrangeringer og de må ha solgt godt nok til at de finnes i et tilstrekkelig antall som brukt.

Vi har holdt oss til nyere bruktbiler, i hovedsak inntil fem-seks år gamle og med maksimalt 100 000 kilometer kjørelengde.

Først og fremst har vi brukt tyske Dekras innholdsrike Mängelreport i kvalitetsvurderingen. Hele 15 millioner kjøretøykontroller er basis for denne statistikken.

Vi har dessuten sjekket bilene mot svenske Bilprovningens rangering fra i fjor og britiske What Car?/Warranty Directs kvalitetsvurdering av 250 bilmodeller.

KOMPAKTBILER:

VW GOLF V: Bestselger, og det er ikke så rart. FOTO: Kjell Magne Aalbersjø
VW GOLF V: Bestselger, og det er ikke så rart. FOTO: Kjell Magne Aalbersjø
TOYOTA AURIS: Svært få feil, midt på treet i kjøreegenskaper, litt trang. FOTO: Terje Bjørnsen
TOYOTA AURIS: Svært få feil, midt på treet i kjøreegenskaper, litt trang. FOTO: Terje Bjørnsen

VW Golf V (04-08)

Golf av femte generasjon har fine kjøreegenskaper, god kvalitetsfølelse, finnes i en rekke motorversjoner og kan fås med firehjulsdrift. I tillegg er den reelle kvaliteten god. I Dekras rangering har den færre feil enn gjennomsnittet i alle kategorier. Golf holder seg godt i pris - dumt når du skal kjøpe, fint når du skal selge.

Prisområde: 100 000-235 000

TERNINGKAST: 6

Se vår bruktbilguide for VW Golf V

Toyota Auris (07-)

Auris tok over etter Corolla (kombi) i 2007. Som bruktbil har den generelt svært få feil - i Dekras feilstatistikk får den beste totalkarakter (++). I kjøreegenskaper er Auris mer midt på treet: Trygg og lettkjørt, men ikke veldig spenstig. Litt trangere enn gjennomsnittet for bilklassen.

Prisområde: 150 000-260 000

TERNINGKAST: 5

Les tester av Toyota Auris

Mazda 3 (03-08)

Mazda 3 greier spagaten mellom å være både leken og trygg på veien. Modellen er helt uten modellrelaterte feil i Bilprovningens rapport for tre år gamle biler, og gjør det godt også i Dekra- og What Cars?-rangeringene. Noe hjulstøy og litt enkel kvalitetsfølelse i interiøret.

MAZDA 3: Morsom å kjøre, litt enkel kvalitetsfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MAZDA 3: Morsom å kjøre, litt enkel kvalitetsfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TOYOTA PRIUS: Hybriddrift gir lavt forbruk ved by- og småkjøring. Få feil. FOTO: Terje Bjørnsen
TOYOTA PRIUS: Hybriddrift gir lavt forbruk ved by- og småkjøring. Få feil. FOTO: Terje Bjørnsen

Prisområde: 100 000-185 000

TERNINGKAST: 4

Les vår bruktbilguide for Mazda 3

Toyota Prius (04-08)

Hybriden Prius får toppscore (++) i Dekras feilstatistikk og gjør det godt også hos Bilprovningen og What Car?. Hybridsystemet med automatgir gjør Prius svært lettkjørt og senker forbruket atskillig ved by- og småkjøring. Kjørefølelsen er litt distansert sammenlignet med de "vanlige" kompaktbilene. Holder seg godt i pris.

Prisområde: 115 000-235 000

TERNINGKAST: 4

Les tester av Toyota Prius

FAMILIEBILER:

VW Passat (06-10)

Passat er nok en norgesfavoritt fra VW, særlig stasjonsvogna med det store bagasjerommet. Kvalitetsfølelsen i en litt påkostet Passat nærmer seg det en finner i statusbiler. I tillegg er den ifølge både Dekra og Bilprovningen teknisk sett i toppklassen, med betydelig færre feil enn gjennomsnittet.

VW PASSAT: En gjenganger utenfor Norges rekkehus. Fås i svært mange versjoner og ulike prisklasser. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
VW PASSAT: En gjenganger utenfor Norges rekkehus. Fås i svært mange versjoner og ulike prisklasser. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TOYOTA AVENSIS: Suverent valg for den som søker trygghet, og ikke spenning. FOTO: Fred Magne Skillebæk
TOYOTA AVENSIS: Suverent valg for den som søker trygghet, og ikke spenning. FOTO: Fred Magne Skillebæk

Prisområde: 140 000-350 000

TERNINGKAST: 6

Les tester av VW Passat

Bruktbilguide for VW Passat årsmodell 01-05

Toyota Avensis (03-08)

Toyota har ikke fått kvalitetsryet sitt uten grunn: Avensis har ingen modellrelaterte feil i Bilprovningens rapport for tre år gamle biler og får bare en liten anmerkning for feil ved lys fra Dekra. Lettkjørt og trygg på veien, men ingen underholdningsmaskin. En velholdt Avensis er blant Norges tryggeste bruktbilkjøp.

Prisområde: 110 000-280 000

TERNINGKAST: 6

Se vår bruktbilguide for Toyota Avensis

Honda Accord (03-08)

Kjøreegenskaper, gode motorer og et litt påkostet interiør gjør Accord til noe bitte litt utenom det vanlige, og ifølge pålitelighetsundersøkelsen fra What Car? bygger Honda de mest pålitelige bilene år etter år. Tyske Dekra gir en anmerkning for bremseslitasje, så få bremsene sjekket før du kjøper.

Prisområde: 130 000-250 000

TERNINGKAST: 5

HONDA ACCORD: Legger seg mellom ""folkebilene"" og statusbilene i pris og egenskaper. FOTO: Terje Bjørnsen
HONDA ACCORD: Legger seg mellom ""folkebilene"" og statusbilene i pris og egenskaper. FOTO: Terje Bjørnsen
BMW 3-SERIE: Lite plass, men mye moro. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BMW 3-SERIE: Lite plass, men mye moro. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Test av Honda Accord 2006-modell

BMW 3-serie (05-)

Hvis kjøreglede er viktigere enn maksimal plass i din familiebil, kan du se nærmere på BMW 3-serie. Styringen er kontant og understellet lever med veien. Dekra finner svært få feil ved 3-serie, men advarer mot at biler med store, brede hjul kan ha slitasje på styresystemet.

Prisområde: 170 000-600 000

TERNINGKAST: 5

Les våre tester av BMW 3-serie

Skoda Octavia (04-08)

Octavia scorer alltid godt i kvalitetsvurderinger. Dekra-rapporten viser at Octavia bare blir bedre og bedre i forhold til konkurrentene desto lenger den blir kjørt, og Bilprovningen finner knapt nok feil på tre år gamle biler. Typisk kjernefamiliebil med stort bagasjerom. Noe hjulstøy, traust interiør.

Prisområde: 135 000-310 000

TERNINGKAST: 5

Se vår bruktbilguide for Skoda Octavia

SKODA OCTAVIA: Traust, men trygt kjøp. RS-versjonen (bildet) er en familieracer. FOTO: Redaksjonen
SKODA OCTAVIA: Traust, men trygt kjøp. RS-versjonen (bildet) er en familieracer. FOTO: Redaksjonen
AUDI A6: En ekte tysk Panzerwagen når en snakker om solid materialkvalitet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
AUDI A6: En ekte tysk Panzerwagen når en snakker om solid materialkvalitet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Audi A6 (05-11)

Den store statusbilen Audi A6 har svært solid kvalitetsfølelse. Som stasjonsvogn har den god plass, og nå finner du biler med firehjulsdrift til under 300 000 kroner. A6 får svært godt kvalitetsskussmål av både Bilprovningen og Dekra - sistnevnte utnevner den til beste bil uansett klasse ved lav kilometerstand.

Prisområde: 200 000-600 000

TERNINGKAST: 5

Se vår bruktbilguide for Audi A6

FLERBRUKSBIL:

Ford S-Max (06-)

For S-Max spriker kvalitetsrangeringene. Dekra gir den toppscore (++) i sin klasse, mens Bilprovningen har funnet flere feil i sin treårstest. S-Max er større og har mer plass enn Touran og de andre kompakte flerbruksbilene. Storbilaktige kjøreegenskaper og fin komfort.

Prisområde: 220 000-490 000

TERNINGKAST: 5

Les våre tester av Ford S-Max

FORD S-MAX: Svært praktisk og rommelig bil med plass til sju. FOTO: Redaksjonen
FORD S-MAX: Svært praktisk og rommelig bil med plass til sju. FOTO: Redaksjonen
VW TOURAN: Bestselger gjennom mange år blant flerbruksbilene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
VW TOURAN: Bestselger gjennom mange år blant flerbruksbilene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

VW Touran (03-10)

Bestselger i denne klassen gjennom mange år. Rette sidevegger og skarpe hjørner gjør den kanskje ikke vakker, men desto mer praktisk. Touran har plass til inntil sju - eller et lite flyttelass - og typisk VW-trygge kjøreegenskaper. Gode resultater i kvalitetsrangeringene fra Dekra og Bilprovningen.

Prisområde: 120 000-350 000

TERNINGKAST: 5

Les våre tester av VW Touran

SUV-ER:

Mitsubishi Outlander (07-)

Outlander er blant SUV-ene med best plass, blant annet har den klappseter bakerst som gir plass til sju. En typisk praktisk rettet norgesbil som har solgt langt bedre her enn i andre europeiske land. Outlander har modellrelaterte feil ved 1,4 prosent av de tre år gamle bilene Bilprovningen har kontrollert.

Prisområde: 275 000-450 000

TERNINGKAST: 6

Les våre tester av Mitsubishi Outlander

BMW X3 (04-10)

MITSUBISHI OUTLANDER: Stødig SUV med relativt mye plass. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MITSUBISHI OUTLANDER: Stødig SUV med relativt mye plass. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BMW X3: Sports-SUV med relativt få feil, men stiv fjæring. FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø
BMW X3: Sports-SUV med relativt få feil, men stiv fjæring. FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø

Eldre utgaver av BMWs sportslige SUV kan du nå få fra rundt 250 000 kroner. I utgangspunktet bør X3 være et trygt valg, for både Dekra og bilprovningen rapporterer om betydelig færre feil enn gjennomsnittet. Prisen for de sportslige kjøreegenskapene er stiv fjæring.

Prisområde: 250 000-500 000

TERNINGKAST: 5

Se vår bruktbilguide for BMW X3

Toyota RAV4 (06-)

Enda en Toyota som bidrar til å bygge merkets kvalitetsry: RAV4 får beste totalkarakter for kjørelengde 50 000-100 000 km hos Dekra, som knapt finner ting å kritisere bilen for. Da bilen var ny, holdt plassforhold, komfort og kjøreegenskaper på snø kun til midt på treet-plassering i våre sammenligningstester.

Prisområde: 245 000-430 000

TERNINGKAST: 4

Se vår guide for Toyota RAV4

Les også:

TOYOTA RAV4: Scorer kun middels godt på egenskaper i våre tester, men har svært få feil. FOTO: Fred Magne Skillebæk
TOYOTA RAV4: Scorer kun middels godt på egenskaper i våre tester, men har svært få feil. FOTO: Fred Magne Skillebæk

Denne saken ble første gang publisert 06/09 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også