Kort sagt:

+ God teknisk kvalitet, nøysomme og kraftige dieselmotorer, lavt verditap


- Middels komfort, ikke den rommeligste folke-SUV'en, merkbar understyring på glatt føre

3. generasjon Toyota RAV4 kom på markedet våren 2006. Bilen var større og mer komfortabel enn forgjengeren, men denne utgaven av RAV4 møtte langt sterkere konkurranse om kundene enn tidligere. Toyota RAV4 fikk en facelift for modellår 2009 med mindre kosmetiske og tekniske endringer.

Blant annet var Mitsubishi Outlander, VW Tiguan og Honda CR-V tøffere utfordrere enn før.

Toyota RAV4 var ikke lenger ledende på egenskaper, blant annet holdt plassforhold, komfort og veiegenskaper på vinterføre kun til midt på treet-plasseringer i sammenligningstester fra da bilen var ny.

På andre områder holder imidlertid bilen en svært god standard. Det virker som om den høye tekniske kvaliteten vi forventer oss av Toyota er på plass i denne utgaven av RAV4, slik også tilfellet var med forgjengeren.

Toyota RAV4 2006 bruktbil=

KOMFORT: Den nyeste Toyota RAV4 er mer komfortabel og forfinet innvendig enn forgjengeren. © Terje Bjørnsen

Sjekkpunkter

  • Clutch/svinghjul på diesel med høy kilometer
  • Støtdempere, lekkasje og slitasje
  • Slakk i hjuloppheng

Få feil på brukt Toyota RAV4

Hos det tyske kontrollorganet Dekra viser 2014-rapporten at brukte Toyota RAV4 blant de SUV-modellene med minst feil, blant annet sammen med VW Tiguan.

På biler med kjørelengde på 50–100 000 km, går 84,3 % gjennom den tekniske kontrollen hos Dekra uten anmerkninger, mot et snitt på 82,2 % for andre SUV’er. 7,5 % av bilene har betydelig feil, mot 8,9 % for klassen.

Ser du etter en Toyota RAV4 med kilometerstand fra 100-150 000 km, gjør RAV4 det enda litt bedre i forhold til konkurrentene: Her er 77,7 % av bilene uten feil, mot 70 % for klassen. 10,3 % av bilene har større feil, mot 15,3 % i snitt.

Heller ikke britene har mye å utsette på Toyota RAV4 fra 2006-modell og nyere.

What Car og Warranty Direct nevner clutch og svinghjul på dieselmodeller med manuelt gir og høy kilometerstand som et sjekkpunkt. Samt at bilen skal være noe utsatt for lakkskader i fronten som følge av steinsprang.

Toyota RAV4 2006 bruktbil=

ORDNET: Typisk Toyota-stil på førermiljøet. En brukt Toyota RAV4 føles som en av de mer lettkjørte SUV-modellene. © Terje Bjørnsen

Brukt Toyota RAV4 holder prisen

Det var et godt utvalg av Toyota RAV4 på bruktmarkedet da vi sjekket i november 2014. Alle er utstyrt med 4WD og godt over 80 % har dieselmotor under panseret. Biler med bensinmotor koster fra ca. 150-270 000 kroner.

Det er et stort utvalg av biler med dieselmotor og kjørelengde 100-150 000 km. Da starter prisene på rundt 150 000 kroner og går opp mot 290 000 for godt utstyrte faceliftmodeller. I prisområdet rundt 200 000 kroner er utvalget attraktivt.

Også biler med kjørelengde 50-100 000 km finnes i godt monn. Prisene 2006/07-modeller starter rundt 160 000 kroner. I andre enden av skalaen, finner du godt utstyrte 2011-modeller til 300-340 000 kroner. Vi fant mange interessante biler i prisområdet 220-240 000 kroner.

Toyota RAV4 2006 bruktbil=

KOMPAKT: Bilen er ikke av de lengste SUV-modellene, noe som gir middels plassforhold i baksetet og bagasjerommet. © Terje Bjørnsen

Anbefalte motorversjoner

  • 2,2 D-4D/136-150 hk: Dieselmotor med tilstrekkelige ytelser og god trekkraft. Forbruk 0,55-0,85 l/mil
  • 2,2 D-4D/177 hk: Sprek dieselmotor med gode ytelser. Forbruk 0,6-0,9 l/mil.

Modellhistorikk

  • 2006: Ny RAV4 lanseres på våren. 2,2-liters diesel med 136 eller 177 hk, bensinversjon med 152 hk.
  • 2008: Facelift-versjon lanseres i desember 2008 som 2009-modell. 150 hk diesel erstatter 136 hk, dreiemoment opp fra 310 til 350 Nm. Diesel også med automatgir. Bensinmotor med 158 hk.

Les mer:

Brukt Skoda Octavia 4x4

Brukt Subaru Outback og Legacy

Brukt Volvo XC70

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!