Kort sagt

+Trygge og gode veiegenskaper, praktisk og rommelig stasjonsvogn, nøysomme dieselmotorer, velfungerende 4x4-versjon

- Enkel interiørfinish (2005-2008), hard gange på dieselmotor (pumpedyse-versjon)

Skoda Octavia har vært med oss lenge. Den kom på markedet som kombiversjon i 1997, men det var først da stasjonsvognsutgaven ble lansert året etter, at suksessen var et faktum. Når Skodas nyere historie skal skrives, kommer det ikke til å herske tvil om at det var Octavia som gravla resten av Skoda-vitsene.

Men i denne sammenheng skal vi se på den nyeste versjonen av Skoda Octavia. Den kom på markedet som 2005-modell, og finnes i et godt og bredt utvalg på det norske bruktmarkedet.

Her i Norge er det først og fremst stasjonsvognsutgaven som har gjort det skarpt, og snaut 90 % av bruktbilene har denne praktiske karosserivarianten. Av de øvrige er det fem-dørs kombi som er vanligst, sedanmodeller i denne klassen selges det ikke mye av i Norge.

 

Del

Skoda Octavia 2005 bruktbil

ENKELT: Interiørkvaliteten er bra, men plasten virker litt billig frem til facelift i 2009. © Terje Bjørnsen

Robuste dieselversjoner

Praktiske egenskaper til en relativt hyggelig pris har vært Octavias største styrke som bruktbil. Nå er det ikke slik lenger at det er billig å kjøpe brukt Skoda, til det er bilene blitt for gode og det gamle Skoda-stempelet er for lengst begravd.

Det er VW-konsernets teknikk som er basis i Skoda Octavia. Dermed er det ingen store overraskelser på motorfronten. Det er velkjente bensin- og dieselmotorer som gjør en bra jobb, og de aller fleste Skoda Octavia er utstyrt med dieselmotor.

Det er selvfølgelig de velkjente 1,9 TDI og 2,0 TDI som gjør jobben, selv om nyere modeller har fått den nye common rail-motoren. Også bensinmotorene med turbo gjør en bra figur, og på nyere modeller kan den lille, men spreke 1,4-literen med 122 hk være et godt alternativ.

Skoda Octavia 2005

SITTER GODT: Det er god standard på seter og sittestilling, slik vi er vant med fra VW-konsernet. © Terje Bjørnsen

SJEKKPUNKTER

  • Clutchslitasje på biler med høy kilometer
  • Skal være stabile og kjappe girskift på biler med DSG-girkasse
  • Tannremskifte utført i følge intervall
  • Lysjustering
  • Støtdempere
  • Hjuloppheng

Minner om en stor VW Golf

For modellår 2009 kom Skoda Octavia med en større facelift, som også gjorde interiøret lunere. En av de viktigste innvendingene mot Skoda er nemlig et interiør som er mer preget av hardplast og virker mindre påkostet enn for eksempel VW.

Har du kjørt en VW eller Audi, vil ikke Skoda Octavias egenskaper overraske deg. Kjøre- og komfortmessig er den en kjennes den ut som en litt større versjon av VW Golf som den deler plattform med.

Den fyller et nyttig hull for deg som trenger noe midt mellom VW Golf og VW Passat. Kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare, men ikke spesielt sportslige. Er kjøreglede et poeng, kan du jo lete deg frem til en Skoda Octavia RS, men det er relativt sjelden vare.

Langt mer vanlig og svært populær er 4x4-versjonen av Skoda Octavia. Det ser ut til å være ca. 40 % av bilene som har 4WD. I motsetning til en del andre firehjulsdrevne versjoner av vanlige stasjonsvogner, har Octavia 4x4 2,4 cm høyere bakkeklaring enn en forhjulsdreven versjon.

Er ikke det nok, finnes også Skoda Octavia Scout. En litt tøffere utgave som minner om konseptet til Volvo XC70 og Subaru Outback, med øket bakkeklaring (18 cm) og litt røffere optikk. Også den er det et brukbart utvalg av, men Scout er noe dyrere enn den vanlige 4x4-versjonen, blant annet fordi den nesten utelukkende er solgt med 2,0 TDI-motor på 140 hk.

Skoda Octavia Scout 2007 bruktbil

SKODA OCTAVIA SCOUT: Med bakkeklaring på 18 cm er dette en real SUV-erstatning. © Terje Bjørnsen

Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 bruktbil

FACELIFT: For årsmodell 2009 kom Skoda Octavia med en stor oppgradering. © Andreas Handeland

Få biler med alvorlige feil

Både første og andre generasjon Skoda Octavia har et rykte som pålitelige og teknisk solide biler. Generelt sett er det få kjente typefeil som rapporteres, men de fleste motoralternativene har tannrem som skal skiftes på bestemte intervaller. Sjekk at det er fulgt opp.

Det er også rapportert om slitne clutcher, særlig på biler med høy kilometerstand eller har trukket henger. En del modeller har vært levert med DSG-girkasse. Det er viktig med en ordentlig prøvekjøring for å verifisere at den sjalter kjapt, presist og smidig. Går det tregt, napper eller lugger bør du gå videre i bruktbilletingen.

Den tyske kontrollinstansen Dekra melder at Skoda Octavia har langt færre feil og mangler enn gjennomsnittet for bilklassen. Resultatene blir relativt sett bedre jo lenger bilen har gått:

14,9 % av Skoda Octavia med 100-150 000 km kjørelengde har større feil og mangler, mens 73,6 % av bilene ikke har anmerkninger. Gjennomsnittet for klassen er 17,2 % og 69,1 %.

Også for biler som har gått 50-100 000 km kan Skoda Octavia vise til brukbare resultater. Her er det 82,6 % som går gjennom kontrollen uten feil, mot klassens 82 %. Biler med større feil utgjør 9,3 % for Skoda Octavia, mot 9,8 % for klassen.

Den mest utbrede gjengangeren hos Dekra er feiljusterte lys. Dessuten kan det være feil på foringer på støtdempere, festepunktene på tverrarmene i hjulopphenget og drivakselmansjettene. 

Skoda Octavia Scout 2007 bruktbil

VELKJENT BETJENING: Layout i cockpit følger samme mønster som samtidige VW-modeller.

4x4 med diesel er populær

Per november 2014 er det et godt utvalg av biler i årgang 2005-2010. De rimeligste Octavia-versjonene er sedan eller kombi med liten bensinmotor. Her kommer du unna fra ca. 60  000 kroner.

For en stasjonsvogn med dieselmotor og 100-150 000 kilometer på telleren, betaler du fra ca. 100 000 til 180 000 kroner. Er bilen kjørt 50-100 000 km, ligger prisene fra ca. 120 til 210 000 kroner.

Skoda Octavia stasjonsvogn med firehjulsdrift holder seg godt i verdi. Med 100-150 000 km kjørelengde ligger prisen på ca. 120-220 000 kroner. En bil med 50-100 000 km, koster rundt 160-260 000 km.

Har du erfaringer med Skoda Octavia? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet nederst på siden!

Skoda Octavia 2005 bruktbil

BILLIGST: Kombi- og sedanversjon med bensinmotor er billigste bruktkjøp på Skoda Octavia. © Terje Bjørnsen

Anbefalte motorversjoner

  • 1,9 TDI/105 hk: Turbodiesel med god trekkraft og lavt forbruk. Forbruk: 0,5-0,9 l/mil
  • 2,0 TDI/110-140 hk: Turbodiesel med gode ytelser (140 hk), lavt forbruk, men hard gange (pumpedyse). Forbruk 0,5-0,9 l/mil.
  • 1,4 TSI/122 hk: Moderne bensinturbo med pen gange og gode ytelser. Forbruk 0,6-1,0 l/mil.
  • 1,8 TSI/160 hk: Kraftig og harmonisk bensinturbo med høye ytelser. Forbruk 0,7-1,1 l/mil.

Modellhistorikk

  • 2004: 2. generasjon Skoda Octavia lanseres på Geneveutstillingen i mars som kombimodell
  • 2004: Stasjonsvogn og 4x4 lanseres i desember
  • 2006: Skoda Octavia RS med 200 hk bensinturbo, eller 170 hk turbodiesel
  • 2007: Scout-versjon med øket bakkeklaring og røffere design. 140 hk turbodiesel, 150 hk bensin og etterhvert 160 hk bensinturbo.
  • 2009: Kraftig facelift med nye motorvarianter
  • 2010: 110 og 140 hk diesel med common rail fra marsproduksjon. 1,2 TSI bensinturbo med 105 hk fra februar.
  • 2013: Produksjonen opphører i januar.

Les mer

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Test Skoda Octavia 4x4 2005

Prøvekjørt Skoda Octavia Scout 2007

Langtest Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 2009

Facelift Skoda Octavia 2009

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!