Biler med firehjulsdrift er populære i Norge. Per august 2011 var snaut 30 prosent av alle nye personbiler solgt med 4WD.

Blant de 30 mest solgte 4WD-modellene er 20 av modellene av SUV-typen, mens de resterende er stasjonsvogner eller kombimodeller.

- Flere nye, mindre og rimeligere modeller har sørget for at SUV-er har fått et godt fotfeste i Norge, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken

Bedre oversikt i SUV

Hos Subaru står to ulike modeller side om side i salgslokalet. Den SUV-aktige Subaru Forester og stasjonsvognen Subaru Legacy.

Tron Toft fra Stabekk har falt for en Subaru Forester. Familien er nå på Subaru Forester nummer tre.

- Vi valgte den SUV-aktige Forester fordi den er kortere og enklere å parkere enn en stasjonsvogn. Du har bedre oversikt og vi liker å sette oss rett inn i stedet for ned i bilen.

- Dessuten liker vi godt det ubekymrede forholdet vi kan ha til vanskelig vinterføre, så det blir nok 4WD neste gang også.

=

SUV: Tron Toft fra Stabekk har falt for en Subaru Forester. Familien er nå på Subaru Forester nummer tre. © Terje Bjørnsen

- SUV er for klumpete

Også Arne Engen fra Bekkestua har fjellhytte og trenger jevnlig 4WD. Men hans valg er stasjonsvognen Subaru Legacy:

- Jeg har behov for en praktisk bil jeg kan stole på, men en SUV blir for høy og klumpete. Dessuten liker jeg det sporty utseendet og er imponert over fremkommeligheten selv uten ekstra bakkeklaring, forklarer Arne Engen.

=

STASJONSVOGN MED 4X4: Også Arne Engen fra Bekkestua hadde fjellhytte og trenger jevnlig 4WD. Men hans valg er stasjonsvognen Subaru Legacy: © Terje Bjørnsen

Subary Legacy 2,0D vs Subaru Forester 2,0D

Merke

Subaru

Subaru

Modell

Legacy 2,0D

Forester 2,0D

Biltype

Stasjonsvogn

SUV

Pris fra

414 900 kr

407 400 kr

Effekt, hk

150

150

Forbruk l/mil (EU)

0,61

0,60

CO2-utslipp g/km

161

158

Bagasjerom, liter

526 - 1726

450 - 1660

Egenvekt, kg

1556

1550

0-100 km/t, sek

9,6

10,3

Mer bil for pengene

Men selv om SUV-modeller står for rundt 70 prosent av 4WD-salget, gjør du ikke nødvendigvis noe dumt ved å velge en stasjonsvogn fremfor en SUV.

- Bruker du omtrent like mye penger på en stasjonsvogn som på en SUV, er det stor sjanse for at du ender opp med en bil som har større plass, bedre kjøreegenskaper, lavere forbruk og høyere ytelser.

Det sier motorjournalist Øyvind Jakobsen, jurymedlem i Dagbladets Årets bil i Norge-kåring og en av de som tester flest nye bilmodeller i Norge hvert år:

- Mange stasjonsvogner har større bagasjeplass enn SUV-konkurrenter. Dessuten viser våre tester at stasjonsvogner bruker merkbart mindre drivstoff enn SUV-er. I vår forbruksrunde ligger forskjellen i området 0,1-0,2 l per mil.

God vinterbil?

Vinteren står for døren og mange vil mene at det er sesongen hvor SUV-en virkelig kommer til sin rett. Det er mangeårig biljournalist og dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø ikke enig i.

- SUV-er er generelt ikke gode vinterbiler. De har god fremkommelighet, men som sjåfør sitter du langt fra veibanen og har dårligere kontakt med veien.

- Mange føler seg av den grunn litt utrygge på glatt vei. SUV-er er generelt tyngre enn for eksempel en vanlig stasjonsvogn og er derfor tyngre å bremse, sier Aalbergsjø, som nå jobber som seniorrådgiver i Opplysningskontoret for Veitrafikken.

=

VINTERBIL: Mangeårig biljournalist og dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø er ikke enig i at SUV-en er en god vinterbil. © Newspress

Yngre velger stasjonsvogn

Selger Espen S. Kristiansen hos Møller Bil Asker og Bærum møter kundene i salgslokalene og har siden 2007 solgt 48 VW Passat 4Motion og like mange av SUV-modellen VW Tiguan:

- VW Passat tiltaler en noe yngre kundegruppe enn VW Tiguan. Det er merkbart flere kvinner som velger Tiguan enn Passat, og det tror vi skyldes at kvinner i større grad enn menn liker å sitte høyt med bedre oversikt fra førerplassen, forklarer Kristiansen.

=

SUV: - SUV-kundene har tradisjonelt vært menn, sier Anders G. Hovde, seniorrådgiver hos TNS Gallup. Men i dag ser vi at det er nesten like mange kvinner i dette segmentet som i bilmarkedet generelt. © Land Rover

Aktive kvinner velger SUV

- SUV-kundene har tradisjonelt vært menn. Men i dag ser vi at det er nesten like mange kvinner i dette segmentet som i bilmarkedet generelt, sier Anders G. Hovde, seniorrådgiver hos TNS Gallup.

Fra undersøkelsen Gallup Bil, kan Hovde slutte seg til følgende om SUV-kundene:

- Image er en viktig del av bilvalget. Svært mange liker det inntrykket disse bilene gir: Man ønsker å fremstå som en aktiv person med et transportmiddel som tar seg frem i fjellheimen der fritiden tilbringes.

- Denne biltypen har også stor troverdighet på de kriterier som norske bilkjøpere setter høyt ved valg av bil; nemlig trafikk- og driftssikkerhet.

I tillegg omtales bilene som «biler med moderne design». At de ikke er det mest miljøvennlige valget synes å ha mindre betydning, avslutter Hovde.

Lotsby 24012011 Mitsubishi ASX Clear Tec=

BESTSELGEREN: Mitsubishi ASX © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

DE 25 MEST SOLGTE BILENE MED 4WD I NORGE JANUAR-AUGUST 2011

Merke/modell

Type

Antall

Prosent

1. Mitsubishi ASX

SUV

2197

9,3 %

2. VW Tiguan

SUV

1131

4,8 %

3. Suzuki Swift

Personbil

1124

4,7%

4. Volvo V70/XC70

Personbil

1120

4,7%

5. Volvo XC60

SUV

1095

4,6 %

6. Toyota RAV4

SUV

1090

4,6 %

7. Skoda Octavia

Personbil

1036

4,4 %

8. Mitsubishi Outlander

SUV

970

4,1 %

9. BMW X1

SUV

848

3,6 %

10. Audi Q5

SUV

840

3,5 %

11. Ford Kuga

SUV

835

3,5 %

12. BMW X3

SUV

792

3,3 %

13. Suzuki SX4

SUV

741

3,1 %

14. Toyota Urban Cruiser

SUV

710

3,0 %

15. Subaru Forester

SUV

661

2,8 %

16. Honda CR-V

SUV

632

2,7 %

17. VW Passat

Personbil

631

2,7 %

18. Hyundai ix35

SUV

577

2,4 %

19. Audi A4

Personbil

576

2,4 %

20. VW Golf

Personbil

538

2,3 %

21. Skoda Yeti

SUV

499

2,1 %

22. Subaru Legacy

Personbil

477

2,0 %

23. Nissan X-Trail

SUV

356

1,5 %

24. Skoda Superb

Personbil

338

1,4 %

25. Nissan Qashqai

SUV

317

1,3 %

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!