Sjekkpunkter

  • Mangler på lys
  • Slitasje på dekk/understell
  • Slitasje på drivverk etter hard bruk
  • Armer/stag i hjuloppheng

Kort sagt

+ Sportslige veiegenskaper, permanent firehjulstrekk, sprek bensinmotor, god kvalitet, få feil/mangler, gode seter/sittestilling, lettkjørt og lettmanøvrert

- Middels plassforhold, noe utsatt for dekkstøy, noe motorstøy, middels fjæringskomfort, relativt dyr, en del billig plast i cockpit.

 

Den første RAV4 kom på markedet i 1994, først som 3-dørs morobil, senere også i en mer praktisk 5-dørs variant.

Men det var etter at andre utgave av RAV4 debuterte på Genèveutstillingen i mars 2000, det virkelig begynte å skje saker og ting.

Også den nye RAV4 har kommet i kort 3-dørs versjon, men i Norge er det så og si bare fem-dørs som spiller noen rolle.

Det samme gjelder på motorfronten; 1,8-liter med forhjulsdrift har ingen gjenklang i vinterlandet Norge, så her går det mest i 2,0-liter og permanent 4WD.

Da en etterlengtet dieselmotor kom senhøsten 2002, ble også det en populær versjon.

Viktig facelift

I september 2003 fikk RAV4 en gjennomgripende facelift. Ved siden av lette utvendige retusjer, ble utstyrsnivå og kvalitetsinntrykk innvendig hevet.

De viktigste endringene kom imidlertid på teknikkfronten:

Stabilitetskontroll er et stort pluss, dessuten ble detaljer rundt den passive sikkerheten forbedret og bensinmotoren fikk bedre respons på lave og midlere turtall.

RAV4 er ikke den rommeligste av små-SUV'ene. Førerplass og seter er bra, men baksetet er trangt og i bagasjerommet må du belage deg på å stable i høyden fremfor i lengden.

Imidlertid kjører den svært sportslig. I motsetning til en del av konkurrentene er firehjulstrekken permanent innkoblet, noe som gjør at den er lettere å kontrollere med gassen på vinterføre.

Det betyr også at hekken er mer livlig enn f.eks. Nissan X-Trail og Honda CR-V. Fjæringen er på den stramme siden og dekkvalget er viktig på RAV4, siden den er utsatt for hjulstøy.

© Terje Bjørnsen

Solide motorer

Den 2,0-liters bensinmotoren på 150 hk gjør bilen sprek. Den har bra futt fra 3500 o/min og oppover.

Gangen blir litt hard og metallisk på høye turtall, men det kompenseres som følge av den friske akselerasjonen.

Også dieselmotoren gjør en fin figur i RAV4, men avgir merkbart mer vibrasjoner og er grovere i målet.

Holder seg godt

I likhet med mange andre Toyota-modeller, har RAV4 et nesten plettfritt rykte som bruktbil. I alle fall når man tar med i betraktningen at bilen har 9-14 år på baken.

Hos tyske Dekra kontrollerer man årlig over 15 millioner biler og selv om denne utgaven av RAV4 nå trekker på årene, er den fortsatt bedre enn gjennomsnittet.

Mest imponerende er resultatene for biler med 100-150 000 kilometer. 69,1 % av de kontrollerte bilene hadde ingen feil, mens 13,5 % hadde større feil eller mangler. Snittet for klassen er 70 og 15,3 %.

Mest skryt for Toyota RAV4 for meget gode resultater i kategoriene understell og motor.

Hos britiske What Car og Reliabilityindex gjør denne versjonen av RAV4 en god figur. Hos britene nevner man i første rekke slitasje på clutch og girkasse som et viktig sjekkpunkt.

Du finner tester av bilen fra den var ny i boksen til over til venstre.

Priser fra under 100 000

Per november 2014 er det et meget godt utvalg av Toyota RAV4 fra 2000-2005 på markedet.

Det er verdt å merke seg at det nå er en overvekt av biler med kjørelengde på over 150 000 kilometer. Da er historikken på den enkelte bilen enda viktigere for tilstanden, enn typiske feil og mangler på bilmodellen.

I kjørelengdeintervallet mellom 150-200 000 km starter prisen på rundt 60 000 kroner og flater ut rundt 130 000 kroner for nyere årsmodeller.

Legger du deg i kilometerområdet mellom 100-150 000, starter prisene rundt 80 000 kroner. Her har du et godt utvalg både av diesel- og bensinmotor. Det er mange biler i området 120-140 000 kroner.

 

Anbefalte motorversjoner

2,0/150 hk: Rask og sterk bensinmotor, sportslig karakter. Forbruk 0,8-1,2 l/mil

2,0/116 hk: Nøysom og kraftig diesel med god trekkraft. Noe støyutvikling, middels ytelser. Forbruk 0,65-0,9 l/mil

Modellhistorikk

1994: Første RAV lanseres

2000: Ny RAV lanseres i mars. 3- og 5-dørs, 1,8l/125 hk med forhjulsdrift, 2,0l/150 hk med firehjulsdrift

2002: RAV4 får 2,0-liters D4-D turbodieselmotor med 116 hk på senhøsten

2003: Modelloppgradering i september 2003, lett facelift, stabilitetskontroll, forbedret sikkerhetsutstyr og endringer i forstilling

2006: 3. generasjon Toyota RAV4 lanseres på våren

Viktigste modeller

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

2,0

Bensin

150

10,6

185

0,88

2,0 automat

Bensin

150

10,8

175

0,93

2,0 D4-D

Diesel

116

12,1

170

0,71

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!