Denne bruktbiltesten er oppdatert i november 2012.

Alle som trodde store SUV-er ikke kunne være sportslige, fikk et kraftig skudd for baugen da Porsche Cayenne kom på markedet i 2003.

For sportsbilsmia i Stuttgart-Zuffenhausen klarte kunststykket å få godt og vel to tonn bil til å oppføre seg nesten som en ekte sportsbil.

Særlig når det går rett frem kan Porsche Cayenne og da særlig i Turbo-versjon krølle asfalten i panseret på nesten hvilken som helst sportsbil.

Selv ikke BMW X5 er i nærheten på sportslighet.

Like moro er det ikke å leke med sportsbilene når svingene kommer tett som hagl,

Likevel: Blant stor-SUV-ene er Porsche Cayenne den overlegent mest sportslige og kjøreglade modellen.

Stammer fra Touareg

Selv om Porsche-puristene var rystet i sine grunnvoller av det utenkelige - Porsche bygger SUV - var den kommersielle suksessen stor.

Derfor er Cayenne med unntak av evigunge 911 den vanligste Porschen på bruktmarkedet her i Norge, selv om det er enklere å finne seg en brukt Mercedes M-klasse.

Porsche Cayenne=

SPORTSLIG: Stor til å være Porsche, men sammenlignet med andre stor-SUV'er, er ikke Cayenne spesielt rommelig. © Terje Bjørnsen

Vurdering

+ Gode plassforhold, svært sportslige veiegenskaper, meget gode bremser, fremragende ytelser (V8)

- Vindstøy i høye hastigheter, stram fjæring, smale forseter, kostbar i drift

Det snakkes ikke så høyt om i Porsche-kretser, men de aller fleste er kjent med at grunnstammen i Cayenne er den samme som i VW Touareg.

Og det er en bra plattform, videreforedlet på Porsche-vis til det nærmest ugjenkjennelige.

Spesielt gjelder det på instrumentbord og innredning for øvrig. Men praktiske egenskaper som bra plass og stort bagasjerom følger med fra VW-slektningen.

Skal du ha SUV for familien, bør du heller se på en brukt Volvo XC90.

Anbefalte motorversjoner

  • 3,2/250 hk: Kraftig og kultivert V6 med tilstrekkelige ytelser. Forbruk 1,05-1,9 l/mil
  • 4,5/340 hk: Rask og sportslig V8-motor uten turbo. Forbruk 1,1-2,0 l/mil
  • 4,5/450-500 hk: Svært sterk og meget hurtig V8-turbo med høyt forbruk. Forbruk 1,2-2,2 l/mil.

V6 er bedre enn man tror

En annen ting som følger med er VW's V6-motor på 3,2-liter som i Porscheversjon yter 250 hk. Ikke noe dårlig alternativ til de tørste og på alle måter kostbare V8-modellene.

Du har mer enn gode nok fartsressurser for norsk bruk, selv om nabo- og lyskryssfaktoren er lavere.

Dessverre er det ikke så mange V8-versjoner uten turbo til salgs, for det er faktisk en veldig fin bil, selvsagt uten råtassdraget i turboen.

Det er to hovedproblemer med Porsche Cayenne - å ha råd til å kjøpe en, og ha råd til å eie den. Spesielt V8-versjonene er dyre, bruker mye drivstoff og er selvfølgelig ikke billige verken på verksted eller i forsikring.

Porsche Cayenne=

STIL: På bagasjen skal storfolk kjennes. Nytter ikke med nylonkoffert når du sjekker inn fra en Cayenne. © Porsche

Porsche Cayenne=

GODT UTVALG: Det er overraskende mange brukte Cayenne til salgs. © Terje Bjørnsen

Sjekkpunkter

  • Bremseslitasje
  • Dekkslitasje
  • Motorstyring
  • Aircondition

Bunnsolid

Ellers er bruktbilstatistikkene like fulle av lovord som de mangler lister over typefeil og mangler.

Porsche har lenge vært kjent for å levere bunnsolid teknisk kvalitet og har tydeligvis ikke bommet i SUV-klassen heller.

Dermed er det viktigste å finne en bil som vært holdt og kjørt samvittighetsfullt, med full servicehistorikk.

Enhver idiot kan kjøre i hjel en bil i løpet av noen år, og det er slike det er viktig å holde seg unna.

Både britiske og tyske bruktbilkilder har lite å komme med av feil på Cayenne.

Hos den tyske kontrollinstansen Dekra ligger Cayenne bedre an enn gjennomsnittet av kontrollerte SUV-modeller på alle rapporteringsområder med kilometerstand 50-100 000 km:

Mens 74,9 prosent av de store SUV-ene går gjennom kontrollen uten mangler, er resultatet for Cayenne 86,5 prosent. Og kun 3,4 prosent av de kontrollerte Cayenne har betydelige mangler, mot 8,6 prosent for snittet av store SUV-modeller.

Dermed får Cayenne toppkarakter hos Dekra, som i første rekke advarer mot feil i motorstyringen på biler med høy kilometerstand.

Modellhistorikk

  • 2002: Porsche Cayenne lanseres som 2003-modell. To V8-motorer; Cayenne S med 4,5l/340 hk og Cayenne Turbo med 4,5l/450 hk
  • 2003: Cayenne 3,2 V6 lanseres på Frankfurt-utstillingen i september som årsmodell 2004. 3,2l/250 hk.
  • 2004: Cayenne Turbo får versjon med 500 hk
  • 2005: Cayenne Turbo også med 521 hk
  • 2007: Facelift med nye motorer: Cayenne V6 3,6l/290 hk, Cayenne S V8 4,8l/385 hk, Cayenne Turbo V8 4,8l/500 hk
  • 2008: Porsche Cayenne GTS, V8 4,8l/405 hk
  • 2009: Porsche Cayenne diesel, V6 3,0l/240 hk
  • 2010: Ny Porsche Cayenne lanseres på våren

Så mye bør en brukt Cayenne koste

På tross av at Porsche Cayenne er en svært dyr bil, finnes det et overraskende bra utvalg her til lands. Da vi sjekket markedet i november 2012, var det godt og vel 50 biler fra 2003-2009 til salgs på nettet.

Det er brukbart utvalg av V6-versjoner. Her ligger prisene for de fleste 2004-06 modellene i området 340-460 000 kroner. Kilometerstand varierer fra ca. 70-160 000 km.

Når det gjelder utvalget av de sterke V8-versjonene, er det klar dominans av turbomodeller og nyere GTS.

Her spenner prisbildet fra rundt 430 000 kroner for de eldste modellene, til over 900 000 kroner for 2008-2009-modeller.

Den rimeligste måten å skaffe seg V8-brumming på er å lete etter en eldre Cayenne S. Her finner du biler fra 2003-2004 i prisområdet 380-450 000 kroner.

Siden dieselmodellen først kom på markedet i 2009, spiller den en outsiderrolle i utvalget av første generasjon Cayenne. Forvent priser fra ca. 700 000 kroner.

Har du erfaring med Porsche Cayenne? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet helt nederst i artikkelen!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!